آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده به دولت بایدن گفته‌اند که اگر سربازان آمریکایی قبل از دستیابی به توافق‌نامه تقسیم قدرت بین طرفین درگیر از افغانستان خارج شوند، طالبان می‌تواند ظرف دو سال افغانستان را به صورت کامل تسخیر کند.

طالبان هم‌اکنون بر ۵۲ درصد از خاک افغانستان مسلط است و دولت ائتلافی اشرف غنی تنها کنترل ۴۸ درصد از کشور و همچنین شهرهای بزرگ را در اختیار دارد.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات امنیتی در آمریکا گزارش داد که چیرگی طالبان بر دولت به طور بالقوه به القاعده امکان می‌دهد تا خود را در افغانستان احیا کند.

جو بایدن در حال تصمیم‌گیری است كه آیا به مهلت اول ماه مه برای عقب‌نشینی ۳۵۰۰ سرباز آمریكایی را كه در توافق نامه فوریه ۲۰۲۰ با طالبان تعیین شده است عمل کند یا خیر.

در همین حال تایمز نوشت که برخی از مقامات آمریکایی که طرفدار نگه‌داشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان هستند از این گزارش اطلاعاتی استفاده می‌کنند تا استدلال کنند که سربازان این کشور باید بیش از مهلت تعیین شده باقی بمانند. کاخ سفید از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

تایمز گفت این ارزیابی اطلاعاتی طبقه‌بندی شده سال گذشته برای دولت ترامپ تهیه شده است.

بایدن روز پنجشنبه ۲۵ مارس/ ۵ فروردین در اولین کنفرانس خبری خود در کاخ سفید گفت که رعایت مهلت مقرر بر ای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان کار سختی خواهد بود.

در عین حال بایدن گفت که نمی‌تواند نیروهای آمریکایی را در سال آینده در این کشور تصور کند.

وی افزود که آمریکا نمی‌خواهد نیروهایش را بیش از این در افغانستان نگه دارد و تاکید کرد که خروج این نیروها حتمی است اما این اقدام در زمان مناسب و بطور «ایمن و منظم» صورت خواهد گرفت.

پیش از این نیز «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که خروج نیروها از افغانستان در مهلت تعیین شده هنوز در دست بررسی است و تاکید کرد که خروج نظامیان آمریکایی در هماهنگی و مشورت با ناتو صورت خواهد گرفت.

در مقابل طالبان تهدید کرده است که اگر آمریکا به وعده خود برای خروج باقی‌مانده نیروهایش در اول ماه مه پایبند نماند، حمله به این نیروها را مجددا از سر خواهد گرفت.

توافق صلح آمریکا و طالبان تنها به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان محدود نبود. طالبان قرار بود پس از امضای این توافق‌نامه، خشونت‌ها در افغانستان را کاهش دهد، ارتباط خود با القاعده را قطع کند و به مذاکرات با دولت قانونی افغانستان برای دستیابی به صلح بپیوندند. طالبان تاکنون به هیچ‌کدام از بندهای این توافق پایبند نبوده است.