شامگاه دوشنبه ۲۹ مارس/۹ فروردین پولیتیکو به نقل از دو نفر که با سیاست‌های کاخ سفید در قبال ایران آشنایی دارند اما نام آن‌ها اعلام نشده گزارش داد که مقامات دولت بایدن، در صددند برای شروع مذاکرات پیشنهاد تازه‌ای را با جمهوری اسلامی ایران در میان بگذارند. بر این اساس در این پیشنهاد دولت آمریکا از ایران می‌خواهد برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود مانند کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۲۰ درصد را در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده متوقف کند. یکی از این افراد تأکید کرده است که هنوز جزئیات این پیشنهاد در دست بررسی است.

شاهرخ ناظمی، مسئول رسانه‌ای دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نخستین واکنش به گزارش پولیتیکو اعلام کرد:

«ایران در مورد موضوعات با سایر مشارکت‌کنندگان برجام در تماس است. هیچ پیشنهادی برای پیوستن مجدد ایالات متحده به برجام نیاز نیست. این فقط به یک تصمیم سیاسی ایالات متحده نیاز دارد تا تمام تعهدات خود را طبق این توافقنامه به طور کامل و فوری اجرا کند و به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد.»

همزمان یک مقام مطلع که نام او اعلام نشده سه‌شنبه ۱۰ فروردین در مصاحبه با «پرس تی‌وی» اعلام کرد ایران تا قبل از‌ لغو همه تحریم‌های آمریکا غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را متوقف نمی‌کند.

این مقام مطلع همچنین به واشنگتن هشدار داد که بهتر است آمریکا به جای اتلاف وقت، تحریم‌های اقتصادی را لغو کند. در غیر این‌صورت ایران گام‌های بعدی در نقض تعهداتش در برجام را برمی‌دارد.

سانتریفیوژهای ساخت ایران در سایت هسته‌ای نطنز

پولیتیکو می‌نویسد چنانچه تا سپتامبر/ شهریور سال جاری گشایشی در پرونده هسته‌ای ایران حاصل نشود، احتمال آنکه برجام را بتوان احیا کرد بسیار کاهش می‌یابد. در این گزارش این ادعا مطرح شده که گویا ایران قصد دارد در گام بعدی باز هم از تعهداتش در توافق هسته‌ای عدول کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش دوشنبه ۱۵ مارس/۲۵ اسفند خود به اعضا به این جمعبند رسیده که ایران در تاسیسات هسته‌ای نطنز در مجموع پنج هزار و ۶۰ سانتریفیوژ نسل اول در ۳۰ آبشار، ۵۲۲ سانتریفیوژ نسل دوم در سه آبشار و ۱۷۴ سانتریفیوژ نسل چهارم در یک آبشار نصب و راه‌اندازی کرده و اورانیوم با غنای ۵ درصد تولید می‌کند.

ایران در تاسیسات هسته‌ای فردو اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید می‌کند.

ایران در ادامه کاهش تعهداتش در برجام اجرای پروتکل الحاقی را به تعلیق درآورده است. طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۴ فروردین در نخستین جلسه هیات دولت در سال ۱۴۰۰ گفت «معتقدم اگر همه طرف مقابل (۱+۵) تصمیم بگیرند به میدان بیایند و به تعهدات خود عمل کنند، ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم.»

رافائل گروسی احیای برجام را میسر دانسته اما گفته بود «تانگو را دونفره باید رقصید».

بیشتر بخوانید: