اکسیوس به نقل از مقام های آمریکایی می‌نویسد بر سر مذاکرات مستقیم درباره احیای برجام سه مانع وجود دارد: عدم وجود کانال مستقیم ارتباطات، اختلافات جناحی در ایران و نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰. این مقامات می‌گویند ارتباطات با تهران به صورت غیر مستقیم از طریق تروئیکای اروپا، روسیه، چین یا اتحادیه اروپا شکل گرفته است. این مقام‌ها توضیح دادند که این مساله زمان زیادی می‌گیرد و منجر به ایجاد سؤتفاهم‌هایی شده است.

بر اساس این گزارش واشنگتن با ارسال پیام‌هایی به ایران اعلام آمادگی کرده است که یا گام‌های اولیه متقابل برداشته و روند تدریجی از این نقطه آغاز شود یا اینکه دو طرف فورا به پایبندی کامل به توافق بازگردند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که تاکنون دولت آمریکا با ایران برای رفع تحریم‌ها مستقیما تماس نگرفته است. بنا به گزارش اکسیوس آمریکا پیشنهاد داده که با آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران در بانک‌‌های کره جنوبی روند احیای برجام از طریق مذاکرات مستقیم آغاز شود اما تهران مخالفت کرده است.

ایران سطح تعهدات خود در برجام را کاهش می‌دهد ــ عکس: آرشیو

دنیا به آخر نمی‌رسد، عجله‌ای هم در کار نیست

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از چند دیپلمات که نام آن‌ها اعلام نشده ایران، مشاوران رئیس جمهوری آمریکا معتقدند که ایران خواهان یک نقشه راه جامع برای احیای برجام است. یک دیپلمات امریکایی به رویترز گفته است:

«ما شنیدیم که آن‌ها قبل از هر چیز به گام اول [برای احیای برجام] علاقمندند و به چند پیشنهاد هم فکر می‌کنند. ظاهراً آن‌ها دنبال یک نقشه راه جامع برای بازگشت به توافق هستند. اگر ایران مایل است درباره این موضوع صحبت کند، با کمال میل آماده‌ایم.»

یک دیپلمات غربی هم با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران به رویترز گفته است:

«آن‌ها خودشان را برای انتخابات آماده می‌کنند. دنیا به آخر نمی رسد. ما پیشنهادهایی می‌دهیم، آن‌ها هم پیشنهادهایی می‌دهند. این یک فرآیند آرام و زمان‌بر است و ما هیچ عجله‌ای نداریم.»

روز گذشته (دوشنبه ۲۹ مارس/۹ فروردین) پولیتیکو  گزارش داد که مقامات دولت بایدن، در صددند برای شروع مذاکرات به تهران پیشنهاد دهند کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۲۰ درصد را در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده متوقف کند. شاهرخ ناظمی، مسئول رسانه‌ای دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد بلافاصله با رد این پیشنهاد در توییتر نوشت:

«ایران در مورد موضوعات با سایر مشارکت‌کنندگان برجام در تماس است. هیچ پیشنهادی برای پیوستن مجدد ایالات متحده به برجام نیاز نیست. این فقط به یک تصمیم سیاسی ایالات متحده نیاز دارد تا تمام تعهدات خود را طبق این توافقنامه به طور کامل و فوری اجرا کند و به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون و آنگلا مرکل، رئیسان جمهوری روسیه و فرانسه و صدراعظم آلمان شامگاه گذشته در یک ویدیو کنفرانس که موضوعات مختلفی از جمله برجام را در برمی‌گرفت به این توافق رسیدند که اقدامات خود برای بازگرداندن ایران به پایبندی کامل به تعهدات بین المللی‌اش در سریع‌ترین زمان، هماهنگ کنند.

بیشتر بخوانید: