رویترز سه‌شنبه گذشته گزارش داده بود که قرار است اتحادیه اروپا مجدداً تحریم‌های حقوق بشری را علیه ایران اعمال کند. مقامات اتحادیه اروپا اما در این‌باره سکوت کرده بودند.

مقامات سفارت ایران در بروکسل نیز به تماس‌های رویترز برای ارائه اطلاعات بیشتر پاسخ ندادند.

خبرگزاری رویترز ۲ دی ۹۸ در گزارشی اختصاصی از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» علی خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که اعتراضات آبان ۹۸ به دستور رهبر جمهوری اسلامی سرکوب شد. رویترز در آن زمان گزارش داده بود که «در حدود کمتر از دو هفته ناآرامی‌ها که از ۱۵ نوامبر آغاز شد، حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شدند.»

مسئولان جمهوری اسلامی ایران این گزارش را بلافاصله تکذیب کردند. سازمان ملل متحد تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را دست‌کم ۳۰۴ نفر اعلام کرده است.

از صحنه‌های اعتراضات آبان ۱۳۹۸ – شیراز، چهارراه زند

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران در سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ با انتشار گزارشی اعلام کرد که «با وجود شواهد آشکار مبنی بر استفاده نیروهای امنیتی ایران از سلاح که موجب مرگ بیش از ۳۰۰ نفر، از جمله زنان و کودکان، شد» مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان از انجام تحقیقات مطابق با استاندارهای بین‌المللی سر باز می‌زنند.

در گزارش جاوید رحمان، شکنجه جسمی و روانی بازداشت‌شدگان و اعترافات اجباری از دیگر موارد نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران بود.

سه دیپلمات اروپایی ارتباط بین تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را رد کردند و گفتند اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران به سبب سرکوب اعتراضات ۹۸ به شواهد و مدارک مستدل نیاز داشت و به همین سبب تصمیم‌گیری در مورد اعمال این تحریم‌ها دو سال به درازا کشید.

بیشتر بخوانید: