فعالان میانماری شامگاه پنج‌شنبه ۱۲ فروردین / یکم آوریل، پس از آن‌که ارتش به شرکت‌های اینترنتی و مخابراتی دستور داد تا اینترنت را در روز جمعه قطع کنند، بار دیگر مراسم روشن کردن شمع را  برگزار کردند.

قطع اینترنت مانع از بسیج جنبش اعتراضی از طریق شبکه‌های اجتماعی و انتشار تصاویر سرکوب اعتراضات می‌شود اما گروه‌های ضد کودتا محدودیت‌های جدید را دور می‌زنند و از طریق رادیو، منابع اینترنتی قابل دسترس آفلاین و پیام‌های کوتاه اس‌ام‌اس، فراخوان‌های خود را به اشتراک می‌گذارند.

در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه، معترضان فراخوان «کارزار گل» برای قرار دادن دسته‌های گل در ایستگاه‌های اتوبوس را منتشر کردند. آن‌ها ایستگاه‌های اتوبوس را مکانی نمادین از «آخرین سفر» جان‌باختگان در نظر گرفتند.

خین سَدَر، یکی از رهبران اعتراضات، در فیس‌بوک نوشت: «ما فردا در ایستگاه‌های اتوبوس گل می‌گذاریم. قبل از قطع اینترنت می‌خواستم آن را با شما در میان بگذارم.»

او از مردم خواست تا از طریق رادیو و تلفن با یکدیگر در تماس باشند و تا جایی که می‌توانند دست به کارزارها و اعتصابات سریع بزنند.

به دنبال کودتای ارتش در یکم فوریه گذشته میانمار، مستعمره سابق بریتانیا در هرج‌ومرج به‌سر می‌برد و مردم مخالف کودتا در شهرهای مخالف دست به اعتراض و اعتصاب می‌زنند. همچنین بار دیگر خصومت‌ها بین ارتش این کشور و شورشیان اقلیت‌های قومی در چندین منطقه افزایش یافته است.

آنگ سان سوچی، رهبر پیشین میانمار، روز پنج‌شنبه در برابر دادگاه قرار گرفت. به‌گفته وکیل سوچی، اتهام او نقض اسرار دولتی دوران استعمار و چند اتهام جزئی دیگر است و سنگین‌ترین اتهام او مجازات ۱۴ سال زندان دارد.

مین مین سوئه، وکیل آنگ سان سوچی گفت در جلسه ویدئویی روز پنج‌شنبه به‌نظر می‌رسید که برنده جایزه نوبل صلح سال ۱۹۹۱ از سلامت برخوردار است، اما نمی‌داند که آیا او از وضعیت کنونی کشورش آگاه است یا خیر.

«هرگز تسلیم نخواهیم شد»

معترضان روز پنج‌شنبه در مراکز چندین شهر به خیابان‌ها آمدند و برخی از آن‌ها نسخه‌های قانون اساسی سال ۲۰۰۸ را که توسط ارتش تهیه شده بود، سوزاندند.

«منشور دموکراسی فدرال»، نهادی متشکل از نمایندگان پیشین پارلمان که علیه کودتا فعالیت می‌کند، قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۸ را که یک چهارم کرسی‌های پارلمان را به ارتش می‌داد و حق وتو قانون اساسی را برای ارتش محفوظ می‌داشت، باطل اعلام کرده است.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که هنگام شلیک پلیس به سوی معترضان، دو نفر از جمله یک جوان ۱۸ ساله کشته شدند.

یکی از این رسانه‌ها به نام Khit Thit گزارش داد که در یک اعتراض شبانه، ۴۰۰ سرباز حضور داشتند و تیراندازی رخ داد.

انجمن حمایت از زندانیان سیاسی (AAPP) می‌گوید از آغاز کودتا تا کنون ۵۴۳ نفر کشته شده‌اند. ارتش بارها گفته است که کشته‌شدگان عامل خشونت بودند.

ویدئویی که اواخر روز پنج‌شنبه به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، مردی را نشان می‌داد که بی‌هوش شده بود و یک گروه هفت نفری مسلح با کلاه‌های ایمنی و یونیفورم با لگد او را کتک می‌زدند.

همچنین یک عکس هوایی که به طور گسترده به اشتراک گذاشته شد، صدها شمع روشن در جاده‌ای تاریک را نشان می‌داد. با این شمع‌ها جمله «هرگز تسلیم نخواهیم شد» نوشته شده بود.

انزوای بیشتر

بریتانیا روز پنج‌شنبه یکی از بزرگترین نهادهای وابسته به ارتش میانمار را تحریم کرد. دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت: «ارتش میانمار با کشتار افراد بی‌گناه، از جمله کودکان، بیش از پیش سقوط کرده است.»

میانمار به تجارت با همسایگان آسیایی خود وابسته است. این کشورها با این‌که میانمار را تحریم نکرده‌اند، اما برخی از آن‌ها پس از کشته شدن ۱۴۱ نفر در شنبه گذشته، «روز نیروهای مسلح»، واکنش نشان دادند.

تایلند روز پنج‌شنبه اعلام کرد که «به شدت از وضعیت میانمار آشفته است». فیلیپین، مالزی، اندونزی و سنگاپور مواضع محکم‌تری در برابر میانمار گرفته‌اند. ویویان بالاکریشنان، وزیر امور خارجه سنگاپور در مصاحبه‌ای که عصر پنج‌شنبه منتشر شد، از سرکوب معترضان در میانمار ابراز ناراحتی کرد و گفت: «ما از افزایش خشونت‌ها نگران هستیم.»

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز ابراز امیدواری کرد که خشونت‌ها پایان یابد و گفت‌وگوها آغاز شود. چین در شورای امنیت سازمان ملل با تصمیم‌گیری علیه ارتش میانمار مخالفت می‌کند.