نظامیان حاکم بر میانمار در ادامه سرکوب معترضان به کودتا در این کشور، افراد به‌نام و مشهوری را که از اعتراضات ضدکودتا حمایت کرده‌اند، هدف قرار دادند. آخرین گزارش‌ها از انتشار لیست تحت تعقیب و تشدید سرکوب مردم خبر می‌دهند.

روزنامه حکومتی Global New Light در میانمار روز یکشنبه و دوشنبه فهرستی از افراد را منتشر و اعلام کرد این اشخاص براساس بند 505A قانون جزا متهم و تحت تعقیب هستند. بند فوق «ایجاد رعب» و «اشاعه اکاذیب» را جرم تعریف کرده و برای متهمان تا سه سال زندان مجازات تعیین کرده است.

رسانه‌های حکومتی وابسته به نظامیان، کسانی را که در جنبش نافرمانی مدنی اخیر و در اعتراض به کودتا از رفتن به سر کار خودداری کرده‌اند را هم متهم کرده است. این حرکت مسالمت‌آمیز پس از تصاحب قدرت توسط نظامیان به‌راه افتاده و تعداد زیادی از مردم برای فلج کردن کشور و به‌دنبال آن سقوط نظامیان در آن شرکت کرده‌اند. به‌همین خاطر در حال حاضر بانک‌ها، گمرک و حمل نقل در میانمار تقریباً در وضعیت بن‌بست قرار گرفته‌اند.

ارتش میانمار اول فوریه مدعی تقلب در انتخابات هشتم نوامبر شد و با اقدام به کودتا قدرت را تصاحب کرد. همزمان نظامیان آنگ سان سوچی، رهبر حزب دموکراسی‌خواهان و برخی دیگر از اعضای حزب او را که در انتخابات پیروز شده بودند، بازداشت کردند. به‌دنبال این وقایع اعتراضات خیابانی آغاز شد.

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی این کودتا را محکوم کرده و خواستار آزادی آنگ‌سان سوچی شده‌اند. نظامیان میانمار سوچی را به افشای اسرار دولتی متهم کرده‌اند که می‌تواند تا ۱۴ سال زندان به همراه داشته باشد.

از ‌شروع اعتراضات تاکنون ارتش ۵۷۰ نفر از جمله دست کم ۴۳ کودک را کشته و ۲هزار و ۷۲۸ نفر را بازداشت کرده است. گروه فعالان حامی زندانیان سیاسی که بازداشت‌ها را ردیابی می‌کند اعلام کرده قادر به تأیید محل اکثریت قریب به اتفاق افرادی که توسط ارتش دستگیر شده‌اند نیست.

ارتش تاکنون تلاش کرده تمامی کسانی را که در سازماندهی و حمایت از جنبش نافرمانی مدنی نقش دارند سرکوب کند و از همان ابتدا در ماه فوریه علیه چندین بازیگر و کارگردان اعلام جرم کرد. در فهرست اخیر دست کم ۶۰ نفر دیگر تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و اسامی آن‌ها به همراه عکس، شهر محل تولد و لینک به صفحه‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی، منتشر شده است.

یکی از بازیگران میانمار روز گذشته ویدیویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر و اعلام کرد در زمره کسانی‌ست که حکم بازداشتشان صادر شده است. او خواستار حمایت از معترضان میانمار شد و گفت: «فکر می‌کردم وقتی نوبتم برسد خیلی بترسم ولی در واقع افتخار می‌کنم که کار درستی را برای کشورم انجام دادم . هر چقدر ما را بترسانند دست از مبارزه برای عدالت و دموکراسی برنمی‌داریم».

به نوشته روزنامه گاردین همزمان با انتشار فهرست افراد تحت تعقیب ارتش، نامه‌ای منتسب به نهادهای اطلاعاتی میانمار در رسانه‌ها منتشر شده که به شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی هشدار داده در صورت انتشار آثار تولید شده توسط افراد فهرست، تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

به‌رغم این‌که سرکوب خونین و مرگبار معترضان توسط نیروهای امنیتی ادامه دارد، سه‌شنبه ۶ آوریل/۱۷ فروردین اعتراضات خیابانی در دسته‌های کوچک ادامه پیدا کرد. مردم در منطقه باگو شاخه‌های گل پادائوک به‌دست گرفتند که نمادی از جشنواره آب در سال جدید است. در دو منطقه از شهر یانگون تظاهرکنندگان در اعتراض به کشتار صدها نفر از مردم به‌دست نیروهای ارتش، بر کف خیابان‌ها رنگ قرمز پاشیدند. در شهر ماندالای نیز جمعیت معترضان بار دیگر به خیابان‌ها آمدند.

بحران سیاسی در میانمار و حملات ارتش به گروه‌های مخالف تاکنون دست کم ۱۲ هزار نفر را آواره کرده است. در روزهای گذشته تعداد زیادی از مردم به مرزها گریختند اما مقام‌های تایلند و هند که با میانمار صدها کیلومتر مرز مشترک دارند، از بیم وخیم‌ترشدن ناآرامی‌ها و سرازیرشدن سیل پناه‌جویان بیشتر تلاش کرده‌اند راه ورود مردم پناه‌جو را ببندند.