ناهید شیربیشه، مونا شیربیشه، حوریه فرج زاده، پوران ناظمی، مهرداد بختیاری، کامبیز نوروز زاده، منوچهر بختیاری، اشکان شیرپیشه، آرین شیر بیشه، سکینه احمدی، حمیده کتابدار، جواد لعل محمدی، هاشم امینی، ایران اله‌یاری، محمد کریمی، مهیار ظفر مهر و دختر او، یاشار تبریزی به همراه دو دخترش و خانم (نام کوچک نامعلوم) نامور به همراه دخترش بازداشت و به زندان اصفهان منتقل شدند.

این شهروندان در حال بازگشت از مزار سردار اسعد بختیاری در تخت فولاد اصفهان بودند که ماموران امنیتی آن‌ها را بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی اتوبوس حامل این شهروندان را محاصره کرده بودند. به گزارش خبرگزاری هرانا سکینه احمدی، مادر ابراهیم کتابدار، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در حین بازداشت از حال رفت و با این‌حال او را به مراکز درمانی منتقل نکردند.

ناهید شیربیشه و منوچهر بختیاری مادر و پدر پویا بختیاری یکی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ ایران هستند.

منوچهر بختیاری، پدر پویا اعلام کرده بود که پسر ۲۷ ساله‌اش در روز ۲۵ آبان ۱۳۹۸، در فاز ۴ مهرشهر کرج به ضرب گلوله کشته شد. به گفتهٔ او، پویا به همراه خواهر و مادرش در دومین روز از اعتراضات مردمی به افزایش قیمت بنزین به راهپیمایی معترضان پیوست که جمجمه‌اش هدف گلوله قرار گرفت و پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخت.

سکینه احمدی نیز مادر ابراهیم کتابدار است، ابراهیم کتابدار (زاده ۲۸ بهمن ۱۳۶۸ در تبریز – درگذشتهٔ ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در کرج) یکی از جان باختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ ایران بود.

حوریه فرج زاده طارانی، خواهر شهرام فرج زاده است. شهرام (عباس) فرج ‌زاده طارانی، (زاده ۱ شهریور ۱۳۵۳–درگذشتهٔ ۶ دی ۱۳۸۸ در تهران) یکی از جان باختگان اعتراضات سال ۸۸ بود.

نیروهای امنیتی اتوبوس حامل خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را محاصره کرده بودند. (عکس: شبکه‌های اجتماعی)

افشای نقش شمخانی در کشتار معترضان

نرخ بنزین از بامداد ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در ایران سه برابر شد. این تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه باعث اعتراض‌های سراسری شد. نهادهای امنیتی این اعتراضات را در کمتر از یک هفته با قطع سراسری شبکه اینترنت و کشتار وسیع معترضان سرکوب کردند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور خرداد گذشته شمار قربانیان را ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر اعلام کرد. سازمان عفو بین‌الملل دست‌کم مرگ ۳۰۴ نفر را مستند کرده و خبرگزاری رویترز نیز ۲ دی ۹۸ در گزارشی به نقل از سه مقام رسمی در وزارت کشور ایران تعداد کشته‌شدگان دو هفته اعتراضات سراسری آبان ۹۸ را بیش از هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد.

دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان به استناد مدارک و اطلاعات از خانواده‌های کشته‌شدگان، بازداشت شدگان و مطلعان اعتراضات آبان۹۸ اعلام کرد که ۳۹ نفر از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، حسن روحانی، ابراهیم رییسی، رحمانی فضلی، محمود علوی و علی شمخانی در ارتباط با کشتار معترضان آبان۹۸ به «جنایت علیه بشریت» متهم شده‌اند.

۱۵ فروردین در شبکه‌های اجتماعی از محمود صادقی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ویدیویی منتشر شده است. صادقی در این ویدیو می‌گوید:

«آدم مجبور است یک چیزهایی را بگوید. من به آقای شمخانی گفتم آقا، مردم هستن اینا. دارن می‌کشن مردم رو توی خیابونا. چه کار می‌کنید؟ اگر مردم نرفتند و ایستادند، می‌خواهید بکشید؟»

صادقی سپس می‌گوید شمخانی در پاسخ گفته است: «بله. می‌زنیم.»

شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد صادقی را به سبب این فاش‌گویی تحت پیگرد قانونی قرار می‌‌دهد.

بیشتر بخوانید: