۳۳۵ نویسنده و فعال فرهنگی ایرانی در بیانیه‌ای مشترک، خطاب به «قوه قضائیه، دولت حسن روحانی و سازمان زندان‌ها» خواستار آزادی بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی، کیوان صمیمی، کیوان باژن و سایر نویسندگان زندانی شدند.

در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی درباره بحران شیوع ویروس کرونا در زندان اوین، تأکید شده که مسئولیت تام و تمام جان و سلامتی نویسندگان زندانی بر عهده «مقامات قضایی و اجرایی کشور» است.

در بخشی از بیانیه یاد شده آمده: «اکنون که متأسفانه بکتاش آبتین درگیر بیماری مهلک کرونا شده است، با یقین بدین موضوع که درمان او باید حتما در خارج از محیط زندان پیگیری و انجام شود، از قوه قضاییه، دولت و سازمان زندان‌ها می‌خواهیم تا پیش از وقوع فاجعه‌ای جبران ناپذیر، او و دیگر یاران اهل قلم دربند را به فوریت آزاد کنید.»

نویسندگان این بیانیه در ادامه همچنین تأکید کرده‌اند «در این شرایط وخیم»، به‌ مرخصی فرستادن زندانیان سیاسی و عقیدتی، به‌ویژه نویسندگان در بند، کمترین اقدامی است که باید در راستای صیانت از جان این زندانیان انجام شود.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری روز ۱۶ فروردین‌ماه با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر از ابتلای بکتاش آبتین، عضو کانون نویسندگان ایران به ویروس کرونا خبر داد.

هم‌زمان ضیاء نبوی فعال سابق دانشجویی هم در توئیتر خود از مبتلا شدن احتمالی کیوان صمیمی و رضا خندان مهابادی، دو هم اتاقی بکتاش آبتین در زندان خبر داده بود.

بکتاش آبتین، به‌همراه رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، دو عضو دیگر هیات دبیران کانون نویسندگان، از تاریخ پنجم مهرماه ۹۹ برای تحمل دوران محکومیت شش ساله خود به زندان اوین منتقل شده است.

مأموران وزارت اطلاعات در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ با یورش به خانه بکتاش آبتین ضمن بازداشت این نویسنده، بیش از دو هزار قلم فیلم، عکس‌های خانوادگی، موبایل، لپ‌تاپ و اسناد کانون نویسندگان ایران را با خود بردند. یک هفته پس از این ماجرا، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن هم از سوی وزارت اطلاعات احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن، سه عضو دیگر کانون نویسندگان ایران در تاریخ هفت و هشت اردیبهشت ماه ۹۸ برگزار شد. این سه نویسنده در دادگاه بدوی به ریاست قاضی مقیسه به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به شش سال زندان محکوم شدند.

نهایتاً در تاریخ هفتم دی ۱۳۹۸ شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر، بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد. کیوان باژن نیز با اتهامات، مشابه اما به دلیل نداشتن سابقه کیفری به سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

مصادیق اتهام‌ها عضویت در کانون نویسندگان ایران، انتشار خبرنامه‌ داخلی کانون، آماده کردن کتاب پژوهشی درباره‌ تاریخ ۵۰ ساله‌ کانون برای انتشار داخلی، بیانیه‌های کانون، حضور بر مزار جانباختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای جعفر پوینده و محمد مختاری و شرکت در مراسم سالانه‌ احمد شاملو است.