یکشنبه‌ها به روز اعتراض بازنشستگانی که هر روز بیشتر از گذشته فقیر می‌شوند بدل شده است. آنها از دی ماه یک سال قبل هر هفته به خیابان آمده‌اند تا علیه تبعیض و حقوق ناکافی فریاد بزننند. مسئولان دولتی وعده کرده بودند در سال جدید بخشی از مطالبه بازنشستگان را پاسخ بدهند. خلاف این وعده در پایان هفته گذشته بازنشستگان متوجه شدند حقوق‌شان نه تنها افزایش نیافته که نسبت به سال قبل کمتر هم شده است.

مسئولان سازمان و تشکل‌های کارگری حکومتی از جمعه ۲۰ فروردین پس از آنکه بازنشستگان متوجه کاهش حقوق‌‎هایشان شدند این مسئله را یک «اشتباه» محاسباتی خواندند و در یک جلسه مشترک قول دادند مشکل را رفع کنند. حسن صادقی، رئیس «اتحادیه پیشکسوتان کارگری»، از تشکل‌های اقماری خانه کارگر، که در جلسه مشترک با مسئولان سازمان تامین اجتماعی حاضر بود، در پیوند با این موضوع به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گفت:

«اگر احکام بازنشستگان بر مبنای محاسبه‌ی متناسب‌سازی در مستمری اصلاح نشود، بازنشستگان اعتراض شدید خود را اعلام می‌کنند.»

بازنشستگان که از دی ماه سال ۱۳۹۹ بارها بدون توجه به وعده‌های بی‌عمل مسئولان سازمان تامین اجتماعی و تلاش خانه کارگر برای «هدایت اعتراض‌های بازنشستگان» به خیابان آمده بودند، صبح یکشنبه ۲۲ فروردین هم همانند قبل نه وعده وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی برای اصلاح حقوق‌ها را جدی گرفتند و نه حرف‌های صادقی وابسته به خانه کارگر را و در شهرهای مختلف به خیابان آمدند و علیه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان تامین اجتماعی شعار دادند.

در تهران بازنشستگان معترض همانند هفته‌های قبل مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند. آنها در آغاز تجمع خواستار آزادی اسماعیل گرامی که شنبه ۱۴ فروردین توسط مامورین امنیتی بازداشت شده بود، شدند. جمعیت معترض سپس به سمت ساختمان سازمان برنامه و بودجه حرکت کرد و علیه رئیس سازمان برنامه و بودجه و دولت شعار داد: «دولت بی‌کفایت، نوبخت بی‌لیاقت»

به گفته شاهدان عینی پلیس به آن‌ها یورش برد و چند تن را بازداشت کرد.

نیروهای امنیتی تهران یک هفته قبل اسماعیل گرامی از فعالان حقوق بازنشستگان را شبانه در منزلش دستگیر کرده بودند. اسفند سال قبل هم نیروهای امنیتی به تجمع بازنشستگان یورش برده و سه تن را دستگیر کرده بودند.

یک ویدئو کوتاه از حمایت بازنشستگان معترض از اسماعیل گرامی را در زیر ببینید.

بازنشستگان معترض در تبریز به نشانه اعتراض مقابل ساختمان تامین اجتماعی سفره خالی پهن کردند و علیه وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی شعار دادند: «مرگ بر شریعتمداری، مرگ بر سالاری». آنها سپس به داخل ساختمان تامین اجتماعی رفتند و در آنجا به نشانه اعتراض تحصن کردند.

یک ویدئو کوتاه از سفره خالی بازنشستگان تبریز در مقابل ساختمان تامین اجتماعی را در ادامه ببینید.

در رشت هم بازنشستگان شریعتمداری را وزیر بی‌کفایت خواندند و خواستار استعفاء او شدند: «وزیر بی‌لیاقت استعفاء، استعفاء». به گزارش منابع نزدیک به کارگران در رشت، پلیس حداقل پنج تن از شرکت‌کنندگان در تجمع امروز را بازداشت کرد. معترضان در رشت در اعتراض به بازداشت همراهان خود برای دقایقی خیابان مقابل تامین اجتماعی را مسدود کردند اما به گفته شاهدان عینی پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کرد.

بازنشستگان معترض در شهرهای مختلف دولت را «دروغ‌گو» خواندند. دولتی که به گفته آن‌هابه وعده‌هایش عمل نمی‌کند. در اعتراض به این دروغگویی فریاد زدند:

«ما دیگه رای نمی‌دیم، از بس دروغ شنیدیم» و «خیلی وعده شنیدیم، ما دیگه رای نمی‌دیم».

تصاویر و ویدیوهایی که از اعتراضات امروز بازنشستگان در شهرهای مختلف منتشر شده نشانگر حضور پرشمار پلیس در حاشیه تجمع است.

یک تصویر از تجمع معترضان در مشهد نیز نشان می‌دهد پلیس در مقابل ورودی تامین اجتماعی این شهر ایستاده و مانع ورود بازنشستگان به ساختمان شده است.

بازنشستگان در اهواز، شوش، شوشتر، کرمانشاه، ایلام، اردبیل، نیشابور، بیرجند، خرم‌آباد، سنندج، قزوین، کرج، اراک، اصفهان، یزد، شیراز، کرمان، شاهرود، نوشهر و چند شهر دیگر هم به خیابان آمدند.

یک ویدئو از تجمع بازنشستگان در نیشابور را ببینید.

در اهواز و شوش بازنشستگان در خیابان‌های منتهی به اداره کار و سازمان تامین اجتماعی راهپیمایی کردند. در کرج نیز حضور همانند هفته‌های گذشته شمار زیادی در تجمع حضور یافتند. ویدئویی از تجمع در کرج را در ادامه ببینید.

بازنشستگان خواستار افزایش حقوق دوره بازنشستگی بر اساس سبد معیشت و خط فقر هستند. آنها در چند شهر از جمله کرج و اراک شعار دادند: «حقوق ما ریالیه/ هزینه‌ها دلاریه».

دولت بازنشستگان را بازی می‌دهد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران هفته گذشته گفته بود که حقوق بازنشستگان ۳۹ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. حسین غلامی که رسانه‌های داخلی ایران او را «فعال صنفی مستقل» می‌نامند، وعده‌های مسئولان دولتی برای افزایش حقوق بازنشستگان را «بازی»خواند و گفت:

«در شرایطی که مستمری بازنشستگان فقط یک‌چهارم خط فقر است؛ هر روز بازی جدیدی رو می‌کنند و با ترفندهای جدید، سر بازنشستگان را گرم می‌کنند».

او ادعای مسئولان سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اشتباه در فرمول محاسبه حقوق بازنشستگان را هم «سرکار گذاشتن» بازنشستگان تعبیر کرد و افزود: 

«بازنشسته را با فرمول‌ها و اعداد  سر کار می‌گذارند؛ ادعا می‌کنند مستمری در سال جاری، ۱۳۰ درصد افزایش یافته اما در عمل آنچه می‌بینیم افزایش ناچیز چند درصدی است! باید بدانند آنچه برای بازنشسته اهمیت دارد دریافتی ریالی ماهانه است نه فرمول‌ها و جلسات و اعداد! انگار این اسامی و عبارات جدید مانند متناسب‌سازی و همسان‌سازی، ابزار کارایی به دست‌شان داده تا راحت‌تر از قبل بازنشسته را سرگرم کنند و به اصطلاح بپیچانند!»

غلامی اعتراض را تنها چاره بازنشستگان دانست و ادامه داد:

«وقتی قدرت خرید ۴ هزار تومان سال ۵۸ برابر با ۱۳ میلیون تومان امروز است، بازنشسته چه چاره‌ای به جز اعتراض دارد؟»

بازنشستگان معترض هم که در هفته‌های گذشته گفته بودند اعتراض و حضور در خیابان را تنها راه احقاق حقوق‌شان می‌دانند، امروز هم شعار دادند: «تا حق خود نگیریم از پا نمی‌نشینیم.»

براساس آمار منابع دولتی حدود ۳,۵ میلیون بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی در ایران زندگی می‌کنند که ۶۰ درصد آنان حداقل‌بگیر‌ند و در سال قبل حقوقی کمتر از سه میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

دولت در قانون بودجه سال جاری سازمان تامین اجتماعی را به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مکلف کرده اما از تامین مالی اجرای این قانون که سال‌ها است به تاخیر افتاده، خودداری کرده است. بر اساس قانون بودجه قرار است ۳۰ درصد  بخشی از بدهی دولت به تامین اجتماعی که در سال جاری پرداخت خواهد شد برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هزینه شود.

قسمتی از بدهی دولت به تامین اجتماعی آنطور که نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند از مسیر تهاتر کالا و خوراک پتروشیمی‌ها و واگذاری سهام دولت در بنگاه‌ها تسویه خواهد شد. به گفته فعالان حقوق کارگران و بازنشستگان دولت بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است.