مقامات اسرائیلی به طور رسمی خبر حمله به تاسیسات نطنز را تایید نکرده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه گذشته در جلسه با دستگاه‌های امنیتی آن کشور گفت:

«مقابله با جمهوری اسلامی و دست‌نشانده‌هایش، و همچنین مقابله با تلاش این کشور برای مجهز شدن به سلاح اتمی، عملیات بزرگی است. شرایط موجود امروز، لزوما فردا وجود نخواهد داشت.»

 شنبه ۲۱ فروردین مرکز مونتاژ ماشین‌های سانتریفیوژ عملیاتی تاسیسات هسته‌ای نطنز که تیر ماه سال گذشته بر اثر یک انفجار تخریب شده بود، بازسازی شده و آغاز به کار کرد. ساعتی بعد رسانه‌های داخلی از وقوع مجدد سانحه در تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر دادند.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به وقوع مجدد حادثه در تاسیسات نطنز گفت: ایران ضمن محکوم کردن این «حرکت مذبوحانه» و تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس با این «تروریسم هسته‌ای»، حق خود را برای اقدام علیه عاملان، آمران و مباشران محفوظ می‌دارد.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار پیامی در توییتر آتش‌سوزی مجدد در تأسیسات هسته‌ای نطنز را تأیید کرد و نوشت «کشور نیاز به بازسازی امنینی» دارد.

 سرپرست گروه فنی بررسی حادثه که نام او اعلام نشده در مصاحبه با تسنیم هشدار داد که خبرهایی که در رسانه‌های خارجی منتشر می شود «صرفا فضاسازی رسانه‌ای است و پایه و اساس واقعی ندارد.»

این مسئول فنی گفت:

 «مجموعه احتمالات ممکن در خصوص بروز این حادثه به دقت در حال بررسی است و به محض مشخص شدن علت قطعی حادثه، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.»

تیر سال گذشته هم مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای تاسیسات هسته‌ای نطنز تخریب شده بود. پیش بینی‌شده بود که غنی‌سازی اورانیوم در اثر آن حادثه دو سال به تعویق بیفتد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حادثه اخیر نطنز را نشان‌دهنده «شکست مخالفان پیشرفت‎های هسته‎ای و مذاکرات» دانست و گفت هدف عاملان این حادثه، «جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم‌های ظالمانه است».

دور بعدی مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا بر سر احیای برجام چهارشنبه همین هفته در وین انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: