سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق دوشنبه ۲۳ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«در سال‌های گذشته یکی از بهانه‌هایی که دولت عراق در تسویه نکردن پول‌ حاصل از صادرات ایران داشت، تحریم‌های آمریکا بود اما در هفته‌های گذشته، گشایش‌هایی در این زمینه رخ داده و حتی صحبت از دادن یک مهلت ۱۲۰ روزه به عراق مطرح شده است.»

همزمان، دوشنبه محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای یک سفر کاری سه روزه وارد عراق شد.  بناست در جریان سفر محمد شریعتمداری دو طرف یک سند همکاری پنج ساله به امضا برسانند. سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت در جریان سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بغداد پول‌های مسدود شده ایران در بانک‌های عراق نیز به بحث گذاشته می‌شود:

«وزیر اقتصاد عراق در جریان سفر آقای شریعتمداری به این کشور نیز صحبت از ممکن شدن آزادسازی پول‌های ایران را مطرح کرده و از آمادگی دولت این کشور برای همکاری در این زمینه خبر داده است. هرچند بغداد شرط‌های دشواری را در این مسیر گذاشته اما به نظر می‌رسد بهانه تحریم‌ها دیگر وجود ندارد.»

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هیات همراه در نجف

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره شرط‌های دولت این کشور برای انتقال ارز ایران نیز گفت:

«شرط‌ها کار را در عرصه عمل برای شرکت‌های عراقی دشوار می‌کند. مثلا اینکه نیاز به دریافت مجوز از تمام وزارت‌خانه‌های ذیربط وجود دارد یا اینکه گفته‌اند باید کالای ایرانی به عراق منتقل شود و پس از تایید تخلیه، پول جابجا شود یا در رابطه با باز کردن ال سی یا نحوه پرداخت ارز نیز اما و اگرها وجود دارد اما در مجموع هرچند به دشواری اما امکان انتقال پول فراهم شده است.»

در ماه‌های اخیر چند بار مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله وزیر نیرو، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی و ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه  به عراق سفر کرده بودند.

شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده که سه میلیارد دلار از بدهی‌های عراق به ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک تجارت عراق یا همان TBI ذخیره شده که ایران به دلیل تحریم‌ها به این حساب دسترسی ندارد.

ایران به‌غیراز گاز به عراق برق نیز صادر می‌کند و بدهی‌های عراق در رابطه با صادرات برق نیز قرار است به‌صورت تهاتر پرداخت شود و ایران به‌جای آن کالاهای اساسی بخرد. پیش از این یک محموله غلات از عراق وارد ایران شده بود.

سید حمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت یکی از اصلی‌ترین موضوعات در سفر وزیر کار به بغداد، کیفیت حضور نیروهای متخصص ایرانی در عراق است. به گفته حسینی عراق در سال‌های گذشته تعداد زیادی از نیروهای خود را از دست داده و در کنار آن برخی نیروهای ایرانی به شکل انفرادی کار خود را در این کشور دنبال می‌کردند.

 بهمن صالحی، دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور  اسفند گذشته گفته بود عراق به شرکت‌های مهندسی ایرانی ۸۰۰ میلیون دلار بدهی دارد.

بیشتر بخوانید: