براساس گزارش‌هایی که در رسانه‌های ایران منتشر می‌شود موج چهارم کرونا همچنان در ایران می‌تازد و قربانی می‌گیرد. در حالی‌که تا سه هفته پیش خبرگزاری‌های رسمی ایران از خالی بودن تخت‌های کرونایی در بیمارستان‌ها خبر می‌دادند اما اکنون وضعیت به‌ناگهان تغییر کرده و از هر گوشه خبرهایی مبنی بر افزایش شمار قربانیان و پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها منتشر می‌شود

به‌گفته رسانه‌های داخلی تقریباً نقطه بدون قرمز در ایران وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود که وضعیت کرونایی کشور در هفته‌های پیش رو، بدتر هم بشود و احتمال می‌رود مرگ‌های روزانه تا ۶۰۰ مورد در روز هم برسد.

براساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت که امروز چهارشنبه ۲۵ فروردین منتشر شد، در شبانه روز گذشته ۲۵ هزار و ۵۸۲ بیمار جدید کووید-۱۹ شناسایی شدند و  ۳۰۴ نفر نیز به دلیل این بیماری جان باختند. به این ترتیب مجموع بیماران کوویدـ۱۹ در کشور به دو میلیون و ۱۴۳ هزار و ۷۹۴ نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۵ هزار و ۳۵۹ نفر رسید.

همچنین در حال حاضر ۲۹۵ شهرستان قرمز، ۹۹ شهرستان نارنجی، ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

این در حالی است که در روزهای پایانی سال ۹۹، آمار رسمی نشان می‌داد که فقط ۲۳ شهر قرمز و نارنجی هستند و شهرهای قرمز فقط در استان خوزستان قرار دارند.

«بی‌مسئولیتی» مسئولان

حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا می‌گوید «هر ۵ دقیقه یک ایرانی جانش را بر اثر کرونا از دست می‌دهد».

مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، از شرایط کرونایی کشور انتقاد می‌کند و آن را حاصل بی‌مسئولیتی و سهل‌انگاری برخی از مسئولان و مردم می‌داند. او در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه کشور درگیر موج چهارم کرونا شد و بار بی‌توجهی‌های برخی از مسئولان و عدم رعایت پروتکل‌ها در سطح جامعه بر دوش کادر درمان و بهداشت کشور تحمیل شد و این در حالی است که خستگی ناشی از سه موج گذشته بر تن پرستاران در خط مقدم مقابله با کرونا هنوز باقی است.»

علی بیرجندی‌نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، حتی یک روز تأخیر در واکسیناسیون گسترده را «نابخشودنی» می‌داند و می‌گوید: «اگر وزارت بهداشت در نوروز به هر علتی نتوانست مؤثر وارد میدان شود لااقل در واکسیناسیون گسترده قافیه را نبازد.»

بیرجندی‌نژادوضعیت بیمارستان‌ها را غیرقابل باور خواند و افزود: «به اذعان بسیاری از همکاران در بسیاری از اورژانس‌ها نزدیک به تکمیل ظرفیت هستیم و ادامه این روند باعث خواهد شد برای بستری بیمار جدید، تخت نداشته باشیم. این در حالی است که بسیاری از مسئولان به جای اقدام عاجل در پی یافتن مقصر هستند؛ خرج کردن از مردم و اتهام‌زنی به آن‌ها نیز راحت‌ترین مسیر برای عده‌ای شده است؛ یک روز سفرهای نوروزی و روز دیگر صف‌های مرغ مورد اتهام است.»

اشاره او به نامه سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران در ۲۰ فروردین به معاونان خود است که در آن بی‌توجهی‌های پیش از تعطیلات نوروز به‌ویژه بازارهای شلوغ و صف‌های طولانی مرغ را دلایل عمده افزایش ابتلا به کوویدـ۱۹ در کشور دانسته بود.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه موارد جدید ابتلا به بیماری کرونا به‌شدت رو به افزایش است، گفت: «تخت‌های اختصاص یافته به بیماران بستری کاملا پر است و مرگ‌های رو به رشد را شاهدیم.»

او نیز مشکل اصلی را رعایت نکردن مردم دانست و گفت: «تا زمانی که شرایط بیماری توسط مردم جدی گرفته نشود، این اوضاع سخت ادامه خواهد داشت.»

به‌گفته مردانی به احتمال زیاد ویروس‌های جهش یافته در ایران هم وجود دارد و ممکن است حتی «کشور خودمان هم دچار جهش ژنتیکی شده باشد»، اما این موضوع هنوز ثابت نشده است.

حسن حسینی‌زاده، معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران روز چهارشنبه اعلام کرد که از ابتدای شیوع کوویدـ۱۹ در کشور تا حال حاضر ۴۸ درصد پرسنل اورژانس تهران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و چهارنفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

حسینی‌زاده همچنین افزود تنها «۲۵ درصد از پرسنل عملیاتی اورژانس ۲۵ درصد از دوز اول و دوم واکسن خود را دریافت کردند» در حالی‌که این افراد در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا فعالیت می‌کنند.

خبرگزاری تسنیم کاهش میزان توجه به پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه را ۵۶ درصد دانسته و با اعلام این‌که روزانه ۸۰۰ هزار نفر از مترو تهران استفاده می‌کنند نوشته است: «احتمالاً باید در روزهای آینده نرخ مرگ و میر بالاتر از ۴۰۰ نفر را تجربه کنیم.»

وضعیت بحرانی در شهرستان‌ها

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان میزان مرگ ناشی از کرونا در خوزستان را «نگران‌کننده» خواند. به‌گفته او ۵ هزار خوزستانی بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند و خوزستان ۹درصد مرگ‌ومیر کرونایی در ایران را دارد.

استان ایلام نیز رکوددار آمار ابتلا به کرونا در ایران نسبت به جمعیت آن اعلام شده است. وضعیت تمام شهرستان‌های این استان قرمز است. در یک روز ۲۴۷ بیمار کرونایی در وضعیت شدید بستری شده‌اند و چنین وضعیتی مردم استان را به شدت نگران کرده است. تا کنون ۶۹۳ شهروند ایلامی بر اثر کوویدـ۱۹  جان باخته و ۳۱ هزار و ۷۳۸ نفر را نیز آلوده به آن شده‌اند.

به‌گفته محمد کریمیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام «ظرفیت بیمارستان‌های ایلام برای بستری بیماران کرونایی تکمیل شده است». جمیل صادقی‌فر، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام پیش‌بینی کرد که در روزهای آینده شاهد افزایش شمار مرگ‌های ناشی از کرونا در استان ایلام خواهیم بود.

در استان همدان، منوچهر کرمی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت تاکنون یک هزار و ۶۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در این استان جان خود را از دست داده‌اند.

کرمی با بیان این‌که در روزهای اخیر آمار قربانیان ویروس در استان دو رقمی شده است افزود: «روزانه بین ۱۰ تا ۱۱ بیمار مبتلا به کرونا به علت شدت بیماری جان خود را از دست می‌دهند.»

در استان اصفهان، حجت‌الله غلامی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا می‌گوید تعداد مبتلایان به کرونا در مقایسه با روزهای ابتدایی فروردین‌ماه حدود ۶ برابر افزایش یافته است و ظرفیت بیمارستان‌ها با سرعت زیادی در حال افزایش است به‌گونه‌ای که بیمارستان‌های بخش خصوصی و خیریه‌ها نیز در پذیرش بیماران کرونایی کمک‌رسانی می‌کنند و در این راستا بیمارستان‌های صحرایی برپایی می‌شود.

به‌گفته محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ۲۴ ساعت گذشته ۶۴۴ مورد جدید ابتلا به کوویدـ۱۹ شناسایی شده و شمار افراد مبتلا به بیماری کرونا به ۴۵ هزار و ۷۱۹ نفر رسیده است. همچنین در یک شبانه روز گذشته ۱۰ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده است و تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری به یک‌هزار و ۵۷۹ نفر رسیده است.

محمد دهقانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز وضعیت بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی را «خوب» ندانست و گفت ۵۰۰ تخت در نظر گرفته‌شده در بخش کرونا اکثراً پر شده است و احتمال این‌که به سرعت بیمارستان‌ها پر شود وجود دارد. او افزود: ما جزو ۱۲ استان هستیم که شیب کرونا در آن تند است و نمودار کرونای ما صعودی پیش می‌رود.»

در زاهدان، محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت تا صبح چهارشنبه با شناسایی ۱۹۳ مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به ۲۹ هزار و ۸۳۹ نفر رسید.

در یزد نیز مهدی دلاوری سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی از افزایش آمار پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها‌ی یزد خبر داد و گفت بستری‌های کرونایی بیمارستان‌های استان یزد هم روزانه بالغ بر ۱۰۰ نفر است به گونه‌ای که در شبانه روز گذشته، ۱۳۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند و بستری‌های مشکوک به کرونا در استان یزد، امروز به ۵۵۱ نفر رسیده است.

در ۲۴ ساعت گذشته دو نفر در کاشان بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان نیز خبر داد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۲ نفر بیمار جدید در استان شناسایی شده است و در حال حاضر ۳۴۸ نفر با تشخیص کوویدـ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۵۶ نفر در بخش آی‌سی‌یو بستری شده‌اند. میزان جان باختگان قطعی این ویروس در استان به یک‌هزار و ۸۳ نفر افزایش یافت.

آمار ابتلا به ویروس کرونا در لرستان نیز به سرعت رو به افزایش است، براساس آخرین آماری که روز چهارشنبه دانشگاه علوم پزشکی لرستان منتشر کرد از ابتدای شروع شیوع ویروس کرونا در لرستان تاکنون ۸۹ هزار و ۹۵۷ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و یک‌هزار و ۴۷۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

از روز گذشته تاکنون هزار و ۱۱۵ بیمار جدید به کرونایی‌های استان لرستان افزوده شده است و با بستری شدن ۴۰ بیمار دیگر شمار بیماران بستری شده استان به یک‌هزار و ۱۰ نفر افزایش یافته است.

در استان کرمانشاه تعداد بیماران بستری مربوط به کرونا از مرز ۷۰۰ نفر گذشت و اکنون ۷۰۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

واکسن کرونا؛ «کالای استراتژیک»

روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت کمبود واکسن کرونا در ایران را به مسائل سیاسی جهان مربوط دانست و گفت: «از اولین روزها می‌دانستم که واکسن کرونا، یک محصول بهداشتی و درمانی نیست بلکه یک کالای استراتژیک است که در اختیار دولت‌ها برای چانه‌زنی‌های سیاسی خواهد بود.»

نمکی با بیان این‌که «به‌دلیل هیچ مصلحت‌اندیشی، تاکنون چیزی را از مردم پنهان نکرده»، افزود واکسن ساخت ایران در بهار تزریق خواهد شد.

روز گذشته، محمدرضا شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رکنا گفت: «اگر مسئولان بهداشتی کشور، ریگی در کفش‌شان نبود، آمار شفافی از واکسیناسیون کرونا در ایران ارائه می‌دادند.»

به‌گفته شریفی‌مقدم، توزیع همین مقدار اندک واکسنی که تأمین شده نیز نامناسب بوده است و «بارها شاهد خودی و ناخودی شدن افراد در هنگام دریافت واکسن بوده‌ایم».

او وزیر بهداشت را «مسئول مرگ» هفت پرستاری دانست که در ایران بر اثر کرونا جان باخته‌اند:

«ما شخص وزیر بهداشت را عامل مرگ این پرستاران می‌دانیم و معتقدیم حتی اگر این خانواده‌ها از وزیر شکایت نکنند، باز هم ایشان باید محاکمه شود.»