در میانمار مخالفان کودتای یکم فوریه که دولت منتخب به رهبری آنگ سان سوچی برنده جایزه نوبل صلح را سرنگون کرد، در هفته تعطیلات سال نو در این کشور با راهپیمایی و شیوه‌های دیگر مبارزات خود را علیه حاکمان نظامی ادامه دادند.

سرویس برمه‌ای‌زبان شبکه بی‌بی‌سی گزارش داد که کارکنان بخش پزشکی، که برخی از آن‌ها در صفوف نخست مبارزات ضد کودتا قرار دارند، در شهر ماندالای دومین شهر بزرگ میانمار تجمع کردند اما نیروهای نظامی برای پراکنده کردن آن‌ها سریعاً وارد عمل شدند و شلیک گلوله برخی از آن‌ها را بازداشت کردند.

این شبکه و سایر رسانه‌های خبری جزئیات تلفات و دستگیری‌ها را منتشر نکرده‌اند اما رسانه Khit Thit گفته است در حالی که نیروهای امنیتی اعتراض کارکنان پزشکی را سرکوب می‌کردند، یک مرد در نزدیکی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

یکی از ساکنان محل‌ گفت سربازانی که در آن‌جا حاضر شده بودند شروع به تیراندازی کردند و یک نفر را زخمی کردند که بعد به بیمارستان منتقل شد. او افزود: «هیچ اعتراضی در این‌جا رخ نداده بود. به نظر می‌رسید که سربازان به دنبال کسی می‌گشتند.»

شبکه برمه‌ای‌زبان بی‌بی‌سی از زخمی شدن چهار نفر در این محل گزارش داد.

تعطیلات پنج روزه سال نو، موسوم به تینگیان، از روز سه‌شنبه آغاز شد اما فعالان مخالف کودتا جشن‌های معمول را به‌منظور تمرکز بیشتر بر اعتراضات لغو کردند.

بر اساس تصاویر منتشر شده توسط رسانه‌ها، صدها نفر به راهپیمایی‌های اعتراضی در چندین شهر پیوستند.

کودتا در میانمار علاوه بر اعتراضات روزانه، با اعتصابات کارگری در بسیاری از بخش‌ها اقتصاد این کشور را به بن‌بست و بحران کشانده است.

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی در میانمار می‌گوید نیروهای امنیتی از زمان سرنگونی دولت آنگ سان سوچی ۷۱۵ نفر از معترضان را کشته‌اند.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد سه‌شنبه ۲۴ فروردین / ۱۳ آوریل درباره احتمال وقوع جنایت علیه بشریت در میانمار هشدار داد و آن را به شرایطی مشابه جنگ در سوریه تشبیه کرد.

باشله در این بیانیه به آغاز جنگ داخلی در سوریه که در طول یک دهه گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر کشته بر جای گذاشت و موجب آواره شدن ۶ میلیون نفر شد اشاره کرد و  افزود: «دولت‌ها نباید اجازه دهند اشتباه‌های مرگبار گذشته در سوریه و یا در هر نقطه دیگر دوباره رخ دهد.»

ارتش میانمار می‌گوید که اعتراضات در حال کاهش است اما روزنامه بین‌المللی «گلوبال نیو لایت» میانمار گزارش داد که «آشوبگران» دست به «اقدامات تروریستی» بیشتری می‌زنند، از جمله حمله به نیروهای امنیتی با نارنجک و مهمات، کارگذاری «مین‌های دست‌ساز» در مکان‌های عمومی و آتش‌سوزی.

در این گزارش آمده است: «براساس قانون با مرتکبان این اعمال در اسرع وقت مقابله خواهد شد.»

کودتا در میانمار همچنین منجر به افزایش درگیری بین ارتش و اقلیت‌های قومی شده است که برای خودمختاری در مناطق مرزی، به‌ویژه در شرق و شمال کشور می‌جنگند. در این مناطق ارتش در حال حملات هوایی است.

گروه‌های رسانه‌ای «میانمار نو» و «صدای دموکراتیک برمه» گزارش داده‌اند که نیروهای دولتی در این هفته در حمله به شبه‌نظامیان قومی کاچین در شمال متحمل خسارت‌های زیادی شدند.

رسانه‌های دولتی گزارش دادند که نیروهای ارتش استقلال‌طلب کاچین روز سه‌شنبه چهار کامیون برنج را به آتش کشیدند و ارتش در پاسخ عملیاتی انجام داد.

در گذشته درگیری‌ها در این منطقه موجب فرار روستاییان منطقه به خاک چین می‌شد اما این بار گزارشی از پناهنده شدن مردم در آن سوی مرز منتشر نشده است.

گروه‌های امدادی می‌گویند در شرق میانمار جنگ بین ارتش و شورشیان قومی کارن باعث شده است که هزاران روستایی به کشور همسایه تایلند بگریزند و شمار زیادی در داخل کشور آواره شوند.

آمریکا و سایر کشورهای غربی در واکنش به کودتا تحریم‌های محدودی را که بیشتر ارتش را هدف قرار می‌دهند اعمال کرده‌اند. همسایه‌های میانمار در جنوب شرقی آسیا خواهان مذاکرات طرف‌های رقیب در هستند اما موفقیتی در این راه به‌دست نیامده است.

شورای امنیت سازمان ملل خواستار آزادی آنگ سان سوچی و دیگر بازداشت‌شدگان شده اما در محکومیت کودتا متوقف مانده است.