بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده تنها سه درصد از زمین‌‌های جهان از نظر اکولوژیک دست‌نخورده باقی‌ مانده اند و در آنها جمعیت اصلی حیوانات و زیست‌بوم منطقه سالم مانده‌اند.

این مناطق از حیات‌وحش که از فعالیت‌های انسان‌ها سالم مانده‌اند، عمدتاً در بخش‌هایی از آمازون و جنگل‌های استوایی کنگو، شرق سیبری و جنگل‌های شمال کانادا و صحرای بزرگ آفریقا واقع شده‌اند. 

پژوهشگران می‌گویند گونه‌‌های جانوری غیربومی مهاجم از جمله گربه‌، روباه، خرگوش، بز و شتر بر گونه‌های بومی در استرالیا تاثیر عمده ای گذاشته اند و باعث شده تا تقریبا هیچ نقطه‌ای در این منطقه دست‌نخورده و بکر نماند.

دانمشندان معتقدند که اگر جمعیت کوچکی از گونه‌های مهم (نظیر فیل یا گرگ) در برخی از مناطق آسیب‌دیده رها شوند، ممکن است بتوانیم تا ۲۰ درصد زمین‌های دست‌خورده را به وضعیت قبلی به لحاظ اکولوژیک بازگردانیم.

در پژوهش‌های پیشین مناطق وحش- که عمدتاً از طریق تصاویر ماهواره‌ای شناسایی می‌شدند- تخمین زده می‌شد که  حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد از سطح زمین توسط انسان‌ها آسیب دیده، اما دانشمندانی که تحقیق جدید را انجام داده‌اند می‌گویند که جنگل‌ها، گرم‌دشت‌ها (ساوانا) و تندرا ممکن است از بالا و در تصاویر ماهواره‌ای دست نخورده به نظر برسند اما بر روی زمین وضعیت متفاوت است و گونه‌های جانوری مهم منطقه از بین رفته‌اند.

به عنوان مثال، فیل‌ها، علاوه بر جابجا کردن دانه‌ها نقش مهمی در پاکسازی جنگل دارند، گرگ‌‌ها نیز به تنظیم جمعیت آهو و گوزن شمالی کمک می‌کنند.

فیل بوتسوانا
فیل‌های آفریقایی در دلتای اوکاوانگو، بوتسوانا

در این مطالعه که روزنامه بریتانیایی گاردین از آن گزارش داده، برآورد جدیدی از وضعیت دست‌نخوردگی کره زمین شده، اما برخی از دانشمندان نیز می‌گویند که در این مطالعه مناطق بکر کمتر از میزان واقعی تخمین زده شده است.

استدلال این دسته از دانشمندان بر این مبناست که برخی از حیوانات در قرن‌های پیش هنوز شناخته نشده بودند و نیز اثر بحران اقلیمی بر تغییر دامنه گونه‌ها در این مطالعه نظر گرفته نشده است.

با وجود این، اغلب دانشمندان بر این نکته اتفاق نظر دارند که جهان با بحران تنوع زیستی روبرو است و جمعیت بسیاری از گونه‌های حیات وحش از شیر گرفته تا حشرات رو به کاهش هستند  و دلیل آن هم نابودی محیط زیست این جانوران و تبدیل آن به مزارع کشاورزی و اماکن مسکونی است.

برخی از دانشمندان نیز معتقدند ششمین موج انقراض بر روی زمین آغاز شده است و عواقب آن گریبانگیر منابع غذایی، آب آشامیدنی و هوا را خواهد گرفت. عناصری که زندگی بشر روی کره زمین به آنها وابسته است.

این تحقیق در نشریه «مرزها در جنگل‌ها و تغییرات جهانی» منتشر شده و جنوبگان را در برنمی‌گیرد.

اغلب مناطقی که در کره زمین دست نخورده و بکر مانده اند توسط جوامع بومی اداره می شوند.

به گفته پژوهشگران رقم سه درصد کاملا تقریبی است و محاسبه دقیق  در حال حاضر ممکن نیست و نیاز به مطالعه موردی و داده‌های بیشتری دارد.

ماه ژانویه امسال بیش از ۵۰ کشورجهان متعهد شدند تا از سال ۲۰۳۰ با توقف نابودی مناطق طبیعی جهان از یک سوم کره زمین محافظت کنند.

به گفته دکتر پلامپتر، توقف تخریب و حفاظت از مناطق بکر اهمیت زیادی دارد ، این مناطق ویژه و کمیاب هستند و نشان می‌دهند که جهان پیش از انسان‌ها چگونه بوده است.