براساس گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از وزارت دفاع اسرائيل، توافق‌نامه ‌ای بین اسرائیل و یونان امضاء‌ شده که شامل قراردادی به ارزش ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار است. به موجب این قرارداد پیمانکار اسرائيلی البیت سیستمز (Elbit Systems) در طی یک دوره ۲۲ ساله مرکز آموزش نیروی هوایی یونان را تاسیس و از آن بهره‌برداری خواهد کرد.

این مرکز آموزش دفاعی که قرار است از نمونه آکادمی پرواز اسرائيل الگوبرداری کند، به ۱۰ هواپیمای M-346، ساخت شرکت ایتالیایی لئونادرو مجهز خواهد شد.  شرکت البیت همچنین تعهد کرده است تجهیزات لازم برای به‌روزرسانی و بهره‌برداری از هواپیمای T-6 یونان و همچنین آموزش، شبیه‌سازی و پشتیبانی لجستیکی را تامین کند.  

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل یکشنبه گفت اطمینان دارد که (این برنامه) «قابلیت دو کشور را ارتقا می‌بخشد و اقتصاد اسرائیل و یونان را تقویت کرده و همکاری‌های دفاعی‌، اقتصادی و سیاسی میان تل‌آویو و آتن را تعمیق خواهد کرد».

اسرائيل در شرایطی از امضای قرارداد دفاعی با یونان خبر می‌دهد که وزیران خارجه دو کشور به اتفاق وزرای خارجه امارات و قبرس جمعه ۱۶ آوریل/۲۷ فروردین برسر گسترش‌ همکاری بین این کشورها به توافق رسیدند.

انتظار می‌رود ائتلاف نظامی میان اسرائیل و یونان از سوی دیگر، مناقشات میان یونان و ترکیه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

ترکیه بر سر مرزهای دریایی و منابع انرژی شرق مدیترانه و همچنین مسیر عبور مهاجران با یونان اختلافاتی دامنه‌دار دارد.

نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان پنج‌شنبه ۱۵ آوریل/۲۶ فروردین به آنکارا رفت تا با چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود بر سر این اختلافات گفت‌وگو کنند.

اما تنش‌ میان دو کشور حتی در نشست خبری دو وزیر هم آشکارا خود را نشان داد. وزیر خارجه یونان، ترکیه را به نقض حق حاکمیت این کشور در مدیترانه شرقی متهم کرد و به آنکارا هشدار داد اگر به اقداماتش ادامه دهد، از سوی اتحادیه اروپا تحریم خواهد شد. نیکوس دندیاس گفت: «موضع یونان روشن است و بارها اعلام شده:  ترکیه در دریای اژه و در مدیترانه شرقی قوانین بین‌المللی و کنوانسیون دریایی و حتی حقوق حکومت یونان را نقض کرده و ۴۰۰ پرواز بر فراز خاک یونان انجام داده است». او دوری از اقدامات تحریک‌آمیز و دامن‌زدن به تنش‌ها را شرط بهبود روابط دو کشور خواند.

 وزیر خارجه ترکیه اما درجواب، این اظهارات را «اتهام‌زنی سنگین به ترکیه و مردمش» خواند و گفت مجبور است پاسخ بدهد. او همچنین آتن را متهم کرد که پناهجویان را به دریا می‌اندازد و مدعی شد کشورش از مسئله مهاجران علیه اتحادیه اروپا و یونان استفاده نکرده است.

توافق دفاعی میان یونان و اسرائيل از سوی دیگر در ادامه آنچه تحلیل‌گران «اتحادی غیرمتقارن بین کشورهایی که هدف مشترک‌شان محدودکردن نفوذ ترکیه در منطقه است» می‌خوانند، صورت می‌گیرد. ائتلافی که به گفته آن‌ها رفته رفته خود را نشان داده و به‌ویژه به نفوذ آنکارا در سوریه، لیبی و حملات ترکیه به مناطق کردنشین شمال عراق برمی‌گردد .

پیشتر و به‌دنبال عادی‌سازی روابط میان کشورهای منطقه از جمله امارات با اسرائیل، برخی از تحلیل‌گران از آشکارشدن قصد نیروهای منطقه برای تشکیل جبهه‌ای علیه ترکیه سخن بردند. پس از آن هم اسرائيل از موضع یونان در مدیترانه شرقی اعلام حمایت کرد و برخی از رسانه‌ها از گفت‌وگو میان مقام‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس و یونان خبر دادند.

برخی از تحلیلگران سفر اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به عراق را نیز در راستای اجرای برنامه‌های مشترک فرانسه و ایالات متحده برای کاهش نفوذ ایران و همچنین ترکیه در عراق تحلیل کردند. فرانسه با کردهای شمال عراق نیز رابطه نزدیک دارد و در لیبی هم موضع مخالف ترکیه اتخاذ کرده است.