شمار قربانیان همه‌گیری ویروس جدید کرونا شنبه ۱۷ آوریل / ۲۸ فروردین از سه میلیون تن فراتر رفت. همین ژانویه سال جاری بود که شمار قربانیان از دو میلیون تن گذشت.

هرچند سه میلیون قربانی بر اساس جمع‌آوری داده‌های رسمی توسط دانشگاه جان هاپکینز تخمین زده شده، کارشناسان می‌گویند شمار واقعی بسیار بیشتر از این است.

در رده‌بندی کشورها با بیشترین شمار قربانیان کووید‌ـ‌۱۹، ایالات متحده آمریکا در صدر است، و برزیل دوم، مکزیک سوم، هند چهارم و بریتانیا پنجم هستند.

همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ در کشورهایی همچون ایران، هند، فرانسه، ترکیه و برزیل بار دیگر بحرانی شده است. همچنین روند واکسیناسیون به مشکل برخورده و نابرابری فزاینده بین کشورهای ثروتمندتر و فقیرتر از نظر دسترسی به واکسن همچنان وجود دارد. نسخه‌های جهش‌یافته ویروس که در بریتانیا و برزیل و آفریقای جنوبی نخستین بار ظاهر شدند، در کشورهای دیگر شایع شده اند.

ماریا فن کرخوفه، یکی از رهبران برنامه سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با کرونا درباره وضعیت فعلی گفته است:

«این وضعی نیست که ما می‌خواستیم ۱۶ ماه پس از آغاز همه‌گیری با آن مواجه باشیم، آن هم وقتی تمهیدات اثبات‌شده‌ای [برای کنترل پندمی] در اختیار داریم.»

در برزیل، روزانه سه هزار تن جان‌شان را از دست می‌دهند. ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری راست‌گرای افراطی به وخامت کرونا باور نداشت و هشدار دانشمندان را نادیده گرفت. او حتی پس از اینکه خود به کرونا مبتلا شد از اتخاذ تمهیدات عمومی ضدکرونایی پرهیز می‌کرد.

یک چهارم تمام مرگ‌های کرونایی جهان در هفته‌های اخیر در برزیل رخ داده است. بهداشت جهانی بحران در برزیل را «جهنمی سوزان» خوانده است. نسخه مسری‌تری از ویروس در برزیل شیوع یافته است.

در برزیل در در ۲۴ ساعت اخیر، ۶۷ هزار و ۶۳۶ مورد قطعی کرونا تشخیص داده شده و دو هزار و ۹۲۹ تن دیگر جان داده اند. شمار کل مبتلایان اکنون بیش از ۱۳,۹ میلیون مورد اعلام شده است. شمار قربانیان نیز از ۳۷۱ هزار تن افزون‌تر است.

در هند نیز بحران کرونا تشدید شده است. هند با بیش از ۱۴ میلیون مورد قطعی ابتلا به کووید- ۱۹ در هفته جاری از برزیل هم پیشی گرفته و بعد از آمریکا دومین کشورِ جهان از نظر گسترش همه‌گیری ویروس کرونا و تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ است. ظرفیت‌های بیمارستانی در هند رو به تکمیل است.

در فرانسه نیز شش هزار بیمار بحرانی در بخش‌های مراقبت ویژه قرار دارند که از موج نخست تا کنون بی‌سابقه است.

پزشکان بیمارستان‌ها در این کشور از فرسودگی کادر درمان سخن می‌گویند.

فرانسه اعلام کرده که از ۲۴ آوریل برای تمام مسافران رسیده از برزیل قرنطینه ۱۰ روزه اعمال خواهد کرد. تا آن زمان تمام پروازها بین دو کشور لغو شده است.

در ترکیه نیز شیوع ویروس افزایش یافته است. در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ هزار و ۶۰۶ مورد کرونا در ترکیه ثبت شده است و ۲۸۸ تن نیز جان باخته اند.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه سه‌شنبه گذشته محدودیت‌های کرونایی جدید وضع کرد. شمار بیماران کرونایی از ابتدای همه‌گیری در این کشور به بیش از ۴,۲ میلیون تن رسیده و قربانیان هم از ۳۵ هزار تن افزون‌تر شده است.

در پاکستان نیز در ۲۴ ساعت گذشته شش هزار و ۱۲۷ بیمار جدید و ۱۴۹ قربانی جدید ثبت شد. این بالاترین آمار از ژوئن ۲۰۲۰ است.

درباره وضعیت بحرانی کرونا در ایران نیز در زیر بخوانید:

روند واکسیناسیون نیز نتوانسته همه‌گیری را به طور موثری متوقف کند.

۱۹۰ کشور جهان به نحوی واکسیناسیون را آغاز کرده اند اما کشورهای ثروتمند به مراتب دسترسی بیشتری به واکسن دارند. ۸۷ درصد کل ۷۰۰ میلیون دز واکسن توزیع‌شده به کشورهای ثروتمند رسیده است.

بر اساس برخی تخمین‌ها، ۶۰ کشور تا ژوئن نمی‌توانند واکسیناسیون را ادامه بدهند.