رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته رسماً اعلام کرد که دو هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا تا یازدهم سپتامبر سال جاری از افغانستان خارج می‌شوند. بر اساس توافق دوحه قرار بود نیروهای نظامی آمریکا تا یکم ماه مه سال جاری از افغانستان خارج شده باشند. طالبان در واکنش به این تأخیر اعلام کرده است تا زمانی‌ که نیروهای خارجی افغانستان را ترک نکنند، در هیچ نشستی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کنند. شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت:

«آنها (طالبان) تصمیمات مستقلی می‌گیرند. ما اما آنچه را که از دستمان برمی‌‌آید انجام می‌دهیم تا به آنها تفهیم کنیم که به خاطر منافع ملی می‌بایست (به گفت‌وگوهای صلح) متعهد بمانند.»

نشست صلح استانبول ابتدا قرار بود ۲۷ فروردین برگزار شود اما طالبان افغانستان گفت برای شرکت در آن آمادگی ندارد. اکنون قرار است که این نشست شنبه آینده (چهارم اردیبهشت / ۲۴ آوریل) برگزار شود.  وزیر خارجه پاکستان گفت همواره ممکن تاریخ عقب‌نشینی نیروها به ‌سبب مشکلات لجستیکی به تعویق بیفتد. طالبان اکنون اما به خواسته خود که عقب‌نشینی نیروهای خارجی است رسیده‌اند، بنابراین تحریم نشست صلح بی‌مورد است. قریشی گفت:

«تاریخ عقب‌نشینی [نیروهای خارجی از افغانستان) مشخص شده و آن هم یکم ماه مه است. عقب‌نشینی اما تا یازدهم سپتامبر ادامه می‌یابد.»

درگیری‌های سنگین در ۳۰ ولایت افغانستان

منابع رویترز گفته‌اند که پاکستان طالبان را تخت فشار قرار داده است. طالبان سال‌هاست که از خاک آن کشور به عنوان محلی برای عقب‌نشینی و تجدید قوا استفاده می‌کند. پاکستان نقش مهمی هم در برگزای نشست‌های صلح دوحه در قطر ایفا کرد. قریشی در ادامه مصاحبه با رویترز هشدار داد که چنانچه روند گفت‌وگوهای صلح مختل شود، احتمال دارد که خشونت‌ها در افغانستان بالا بگیرد.

درگیری‌های سنگین در ۳۰ ولایت افغانستان

در همان حال درگیری‌ها در افغانستان به شکل گسترده‌ای در ۳۰ ولایت کشور ادامه دارد. به گزارش هشت صبح،  ادامه جنگ و خشونت در نگرانی شهروندان، اعضای مجلس نمایندگان و کمیسیون مستقل حقوق بشر را به همراه داشته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرد در شش روز گذشته در نتیجه درگیری‌ها و انفجار مین‌های کنار جاده‌ای، ۳۹ غیرنظامی کشته و ۴۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. این در حالی است که براساس آمارهای وزارت امور داخله در درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی و طالبان، تنها در ماه گذشته ۹۰ غیرنظامی از جمله کودکان و زنان کشته و ۲۱۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.

در همان حال ارگ ریاست جمهوری افغانستان با فهرست شورای عالی مصالحه ملی از هیأت نمایندگی دولت افغانستان مخالفت کرده است. به سبب اختلافات دامنه‌دار بین ارگ و سپیدار ممکن است نشست استانبول باز هم برای دومین بار به تعویق بیفتد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که مذاکره را با هدف دست‌یابی به صلح عادلانه و پایدار در دستور کار خود قرار دهند.

بیشتر بخوانید: