به گزارش خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد کنفرانس صلح افغانستان که قرار بود ۲۴ آوریل /۵ اردیبهشت در استانبول برگزار شود تا بعد از ماه رمضان به تعویق افتاد. چاووش اوغلو گفت:

«تلاش‌ها بر این بود که نشست پیش از اول ماه مه برگزار شود. دلیل آن نیز این بود که آمریکا قرار بود براساس توافق با طالبان در این تاریخ کاملا خارج شده باشد. همه معتقد بودند که در کنفرانس ترکیه توافق حاصل خواهد شد، اما این روند آسان نبود.»

رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته رسماً اعلام کرد که دو هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا تا یازدهم سپتامبر سال جاری از افغانستان خارج می‌شوند. بر اساس توافق دوحه قرار بود نیروهای نظامی آمریکا تا یکم ماه مه سال جاری از افغانستان خارج شده باشند. طالبان در واکنش به این تأخیر اعلام کرده است تا زمانی‌ که نیروهای خارجی افغانستان را ترک نکنند، در هیچ نشستی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کنند. روز گذشته شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان از طالبان خواسته بود «به خاطر منافع ملی» از این تصمیم برگردند.

این دومین بار است که برگزاری نشست استانبول به تعویق می‌افتد. وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه سخنانش گفت:

«پس از تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان لازم نیست عجله کنیم. تعویق در برگزاری کنفرانس از نظر تشکیل هیئت‌ها و مراحل تدارک مفید خواهد بود. با قطر، آمریکا و سازمان ملل رایزنی کردیم، برگزاری کنفرانس به بعد از ماه رمضان و عید فطر موکول شد. »

وزیر امور خارجه ترکیه یادآوری کرد:

«برگزاری این کنفرانس بدون حضور طالبان معنایی ندارد. از آنجایی که هنوز هیئت‌ها تشکیل نشده و شفافیت در خصوص مشارکت در کنفرانس وجود ندارد تصمیم گرفتیم زمان برگزاری آن را به تعویق بیاندازیم.»

ساعت نه و نیم شامگاه سه‌شنبه ۲۰ آوریل کابل با انفجاری نیرومند لرزید (عکس: هشت صبح)

انفجار نیرومند در کابل

از طرف دیگر ارگ و سپیدار هم هنوز بر سر ترکیب هیأت نمایندگی دولت افغانستان به تفاهم نرسیده‌اند. در میان این اختلاف‌ها درگیری‌ها در افغانستان به شکل گسترده‌ای در ۳۰ ولایت کشور ادامه دارد.

شامگاه گذشته انفجار نیرومندی منطقه پانزدهم کابل را به لرزه درآورد. به گزارش هشت صبح خسارات مالی هنگفتی به فروشگاه‌ها و منازل مسکونی اطاف منطقه وارد شد و پنج نفر هم که شامل نظامیان و غیر نظامیان می‌شود جان خود را از دست دادند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرده است در شش روز گذشته در نتیجه درگیری‌ها و انفجار مین‌های کنار جاده‌ای، ۳۹ غیرنظامی کشته و ۴۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. این در حالی است که براساس آمارهای وزارت امور داخله در درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی و طالبان، تنها در ماه گذشته ۹۰ غیرنظامی از جمله کودکان و زنان کشته و ۲۱۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: