سوئیس ره، بزرگ‌ترین شرکت بیمه اتکایی جهان پنج‌شنبه ۲۲ آوریل هشدار داد که تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین می‌توانند ۲۳ تریلیون دلار از تولید اقتصاد جهان بکاهند. این یعنی کاهش ۱۱ تا ۱۴ درصدی از میزان برونداد اقتصاد جهانی در مقایسه با سناریویی که تغییرات اقلیمی وجود نداشت.

دلیل این اتفاق فاجعه‌ها و بحران‌های حاصل از بحران اقلیمی است: از بین رفتن و کاهش محصولات کشاورزی، شیوع بیماری‌ها، تخریب شهرهای ساحلی به خاطر افزایش سطح آب دریاها و الی آخر.

این هزینه به شکل یکسانی توزیع نمی‌شود.

اگر کشورها بتوانند به هدف رسمی توافق اقلیمی پاریس یعنی افزایش دو درجه‌ای میانگین دمای جهان تا پایان قرن نسبت به دما پیش از انقلاب صنعتی برسند، ضرر اقتصادی کشورهای ثروتمند غربی تا ۲۰۵۰ چندان زیاد نخواهد بود و اقتصاد اغلب آنها کمتر از ۵ درصد منقبض خواهد شد.

برای کشورهای آسیایی همچون مالزی و فیلیپین و تایلند افزایش دمای دو درجه باعث می‌شوند اقتصاد آنها ۲۰ درصد کمتر از سناریوی عدم وجود تغییرات اقلیمی رشد کند. کشورهای فقیرتر با آب و هوای عموماً گرم‌تر نیز ضرر بیشتری خواهند کرد.

اگر نرخ فعلی انتشار گازهای کربنی حفظ شود، بر اساس تخمین سوئیس ره، دمای جهانی تا ۲۰۵۰، ۲,۶ درجه افزایش خواهد یافت. در این صورت، به گفته سوئیس ره، اقتصاد آمریکا ۷ درصد، و اقتصاد دیگر کشورهای غربی ثروتمند همچون کانادا و بریتانیا و فرانسه بین ۶ تا ۱۰ درصد منقبض می‌شوند.

کشورهای فقیرتر وضعیت بدتری خواهند شد. در فیلیپین و تایلند و مالزی، تولید اقتصادی از سناریوی بدون تغییرات اقلیمی یک سوم (۳۳ درصد) کمتر خواهد بود.

سوئیس ره بدترین سناریوی اقلیمی را نیز افزایش دمای ۳,۲ درجه‌ای تا پایان ۲۰۵۰ توصیف کرده که هزینه‌ها را به مراتب بالاتر خواهد برد.

این هزینه‌ها ممکن است باعث شود که صنعت بیمه جهانی نرخ‌ها و شیوه‌های بیمه‌کردن را تغییر دهد.  دولت ایالات متحده ماه جاری برای خسارت‌های سیل یک ساختار قیمت‌بندی جدید ارائه داد که به معنای افزایش هزینه بیمه برای خانه‌های در معرض سیل است.

سوئیس ره بزرگترین شرکت بیمه اتکایی جهان است؛ یعنی شرکت بیمه‌ای که شرکت‌های بیمه مستقیم را به خاطر ضررهای احتمالی بیمه می‌کند. این شرکت در بیانیه‌ای همراه با انتشار گزارش اعلام کرد که در حال تغییر ساختار قیمت‌بندی بیمه خود بر اساس هزینه‌های مربوط به تغییرات اقلیمی است؛ یعنی افزایش هزینه برای بیمه‌شونده‌ها.

گزارش سوئیس ره همزمان با آغاز نشست اقلیمی ۴۰ کشور دنیا به میزبانی ایالات متحده آمریکا، ۲۲ آوریل در روز زمین منتشر شد.

جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده در این نشست وعده داد که ایالات متحده تا ۲۰۳۰ انتشار گاز کربنی را نسبت به سطح انتشار در ۲۰۰۵، ۵۰ تا ۵۲ درصد خواهد کاست و تا ۲۰۵۰ به طور کلی متوقف خواهد کرد.

ژاپن نیز وعده داد که تا ۲۰۳۰، انتشار گازهای گلخانه‌ای را ۴۶ درصد نسبت به سطح ۲۰۱۳ کاهش دهد.

فعالان محیط زیست به این نشست که با حضور آلاینده‌های بزرگی همچون روسیه و چین و کشورهای غربی برگزار می‌شود، امید زیادی بسته اند.

سوئیس ره نیز در گزارش خود به اهمیت این نشست برای مقابله موثر با تغییرات اقلیمی اشاره کرده است.

توافق اقلیمی پاریس در ۲۰۱۵ تلاش جامعه بین‌المللی برای مقابله با تغییرات اقلیمی را نمایندگی می‌کند. بر اساس این توافق دولت‌ها متعهد شده‌اند که سطح افزایش دما نسبت به پیش از انقلاب صنعتی را حداکثر ۲ درجه نگه دارند. دانشمندان و فعالان محیط زیست می‌گویند ۱,۵ درجه باید سطح بیشینه این افزایش دما باشد. این سطح در توافق پاریس ذکر شده اما الزام‌آور نیست.

دورنمای رهبری دوباره آمریکا بر مقابله با تغییرات اقلیمی امید فعالان محیط زیست به تغییر معنادار در سیاست دولت‌ها در مقیاسی جهانی را زنده کرده است.