مذاکرات وین برای احیای برجام در «سطح فنی» همچنان ادامه دارد. روز گذشته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان پیشرفت در مذاکرات غیر مستقیم را تأیید کرد. سالیوان گفت واشنگتن متعهد به برجام بر مبنای «تعهد در برابر تعهد» است. ایران اما همچنان خواهان لغو همه تحریم‌های شماره‌دار وزارت خزانه‌داری آمریکاست که در دولت ترامپ علیه ایران اعمال شده است.

رویترز می‌نویسد بر اساس تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رویت این خبرگزاری رسیده است ایران در تأسیسات هسته‌ای نطنز از یک آبشار سانتریفوژهای نسل ششم برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم استفاده می‌کند. بر همین اساس  ایران از این طریق، تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 به دستگاه‌های سانتریفوژ نسل دو را تغییر داده است.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در مصاحبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت «تغییر روش»، در غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم موضوع تازه‌ای نبوده و کاملا با اقدامات و تصمیمات فنی مرتبط است و در پرسشنامه اطلاعات طراحی که از سوی ایران به آژانس در هفته قبل ارائه شد نیز از قبل پیش‌بینی شده بود. غریب‌آبادی در ادامه مصاحبه با ایرنا افزود:

«در پرسشنامه آمده بود که غنی‌سازی ۶۰ درصدی ابتدا در دو زنجیره ماشین‌های آی آر شش و آی آر چهار به طور موازی انجام می‌شود و بعد از چند روز، دو زنجیره به یکدیگر متصل و اصطلاحا کوپل می‌گردند و در حالت جدید، زنجیره آی آر شش دارای خروجی محصول ۶۰ درصد شده و زنجیره آی آر چهار نیز به صورت تاندم به غنی سازی ۲۰ درصدی اختصاص می‌یابد.»

سفیر و نماینده دائم ایران نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:

«تا پیش از این، به هر دو زنجیره مواد تا ۵ درصد بطور جداگانه تزریق می‌شد و محصول ۶۰ درصد نیز از هر زنجیره جداگانه برداشت می‌شد، اما در روش جدید دو زنجیره به هم کوپل (متصل) شده فقط با یک بار تزریق مواد تا ۵ درصد، دو محصول متفاوت ۶۰ و ۲۰ درصد برداشت می‌شود. در واقع، از این طریق، عملیات غنی‌سازی به شدت بهینه‌تر شده است.»

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بامداد ۲۷ فروردین زودتر از مسئولان سازمان انرژی اتمی در توییتر از غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات نطنز خبر داد. چند ساعت بعد علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران این خبر را تأیید کرد.