حوثی‌های یمن مورد حمایت ایران، جمعه ۳ اردیبهشت / ۲۳ آوریل از حملات تازه‌ای به خاک عربستان سعودی خبر دادند.

به‌گزارش شبکه خبری المسیره متعلق به حوثی‌ها، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح حوثی اعلام کرد که این حملات با سه هواپیمای بدون سرنشین صورت گرفت. دو پهپاد از نوع «قاصف k2» پایگاه ملک خالد در شهر خمیس مشیط را هدف قرار دادند و یک پهپاد از نوع «صمادـ۳» نیز به سمت تأسیسات شرکت نفتی آرامکو در جیزان شلیک شد.

یحیی سریع گفت این حملات در واکنش به ادامه محاصره یمن و تجاوز به این کشور صورت گرفته است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی که در یمن از دولت این کشور در مقابل حوثی‌ها حمایت می‌کند، دو پهپاد پر از مواد منفجره شلیک‌شده توسط شورشیان حوثی به سمت شهر خمیس مشیط را رهگیری کرده است.

تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در یمن، چهارشنبه یکم اردیبهشت / ۲۱ آوریل در ارتباط با جنگ یمن و نقش ایران در آن به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «حمایت ایران از حوثی‌های یمن بسیار چشمگیر و مهلک است و تهران در پی حل واقعی مسئله یمن نیست.»

لندرکینگ ایران را به داشتن نقش منفی در یمن متهم کرد و افزود: «ایران این نقش را از طریق حمایت از گروه حوثی در راستای ایجاد بی‌ثباتی در کشور و ادامه ارسال محموله‌های سلاح برای آسیب رساندن به یمنی‌ها و زیرساخت‌های سعودی انجام می‌دهد.»

او گفت: «متأسفانه همه این اقدامات تأثیر بسیار زیادی دارد و اکنون شاهد حملات بیشتر به پادشاهی سعودی – و بالقوه کشورهای دیگر – با دقت بیشتر و مرگبارتر هستیم. به همین دلیل این موضوع باعث نگرانی جدی ماست.»

تیم لندرکینگ از هم‌پیمان‌های بین‌المللی آمریکا مانند عمان برای سد کردن راه کمک‌های تسلیحاتی ایران به حوثی‌های یمن درخواست کمک کرد.

در روزهای اخیر خبرهایی نیز از مذاکرات محرمانه ایران و عربستان سعودی در بغداد منتشر شده است که گفته می‌شود همچنان ادامه دارد. چندین خبرگزاری از این مذاکرات خبر داده و گفته‌اند جنگ یمن از جمله مسائل مورد بحث بین هیئت‌های دو طرف بوده است.

جنگ در یمن اکنون بر تصرف مأرب متمرکز است. در هفته‌های اخیر جنگ در ارتفاعات حاشیه مأرب میان نیروهای وابسته به دولت عبدربه منصور هادی و حوثی‌ها ادامه دارد. تصرف این شهر، یا دست‌کم خارج کردن کنترل آن از دست دولت یمن، پیروزی بزرگی برای حوثی‌ها محسوب می‌شود. این شهر مرکز نفت و گاز یمن است و شرکت‌هایی چون اگزون موبیل و توتال منافعی در آن دارند. افزون بر این، سد مأرب یکی از مهم‌ترین منابع تأمین آب شرب این کشور بیابانی است و در زمان صلح ۴۰ درصد برق یمن را تأمین می‌کند.

تیم لیندرکینگ نیز روز چهارشنبه گفته بود که حملات شبه‌نظامیان حوثی به منطقه مأرب بزرگترین تهدید در راه تلاش‌ها برای برقراری صلح است.