برنامه همکاری‌ ۲۵ ساله ایران و چین موضوع بیست و هفتیمن نظرسنجی زمانه بود؛ برنامه‌ای که موافقان و مخالفانی پرشور دارد و گفته می‌شود حاوی توافقاتی در زمینه‌های استراتژیک، سیاسی، اقتصادی و نظامی است اما جزئیات آن منتشر نشده است. 

این سند همکاری بخشی از ابتکار عمل «کمربند-راه چین» است، و در راستای راهبرد «نگاه به شرق» قرار دارد که سال‌ها است از سوی رهبر ایران و مشاوران او در امور بین‌الملل تبلیغ می‌شود. 

برخی از منتقدان این سند را با عهدنامه ترکمانچای مقایسه می‌کنند و آن را مصداق وطن‌‌فروشی تلقی می‌کنند، درحالی که گروهی از موافقان، آن را یک دستاورد قابل‌توجه و راه نجات ایران برای خروج از زیر فشار تحریم‌ها دانسته‌اند. 

نظرسنجی زمانه از تاریخ ۹ تا ۱۶ آوریل برگزارشد و در آن از اعضای پنل نظرسنجی زمانه‌ و دیگر مخاطبان پرسیده شده که آیا از این سند همکاری حمایت می‌کنند یا مخالف آن هستند؟ دلایلشان چیست؟ 

۱۸۶۷ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که از میان ۱۴۹۴ نفر به همه سوالات پاسخ داده‌اند. 

 ۷۸ درصد پاسخ دهندگان ساکن ایران بودند. 

اکثریت پاسخ‌دهندگان: مخالف همکاری‌های استراتژیک جامع ایران و چین

۵۳ درصد پاسخ‌دهندگان نظرسنجی زمانه گفته‌اند که مخالف برنامه‌ همکاری ۲۵ ساله ایران و چین اند. ۱۶.۵ درصد در مقابل حامی آن هستند و ۳۰.۵ درصد هم معتقدند که بدون آگاهی از مفاد دقیق آن نمی‌توان در مورد این برنامه نظر داد. 

دلایل متنوعی برای موافقت یا حمایت از این سند یا برنامه همکاری وجود دارد.

۲۸.۵ درصد کل پاسخ‌دهندگان بر این باور اند که قرارداد ۲۵ ساله با چین خیانت به منافع ملی است و ایران را مستعمره چین خواهد کرد.

۹.۵ درصد نیز با آن مخالف اند، چراکه فکر می‌کنند که این سند ابعاد پنهان و ناشفافی دارد.

۶.۵ درصد نگران بازتولید و تحکیم استبداد داخلی اند و فکر می‌کنند این برنامه همکاری می‌تواند میانجی فروش فناوری‌های نظارتی و کنترلی چینی به حکومت ایران باشد.

۶ درصد اما سند همکاری ایران و چین راه نجات ایران در برابر تحریم‌های فزاینده اقتصادی می‌دانند و از آن حمایت می‌کنند.

در زیر دلایل موافقت و مخالفت پاسخ‌دهندگان با این برنامه و سهم و درصد هریک را می‌توانید ببینید:

چین یا آمریکا؟

همکاری استراتژیک با چین بیشتری در راستای منافع ملی است یا همکاری استراتژیک با آمریکا؟ سیاست کلی چه باید باشد: همکاری با چین، همکاری با آمریکا، هردو یا هیچکدام؟

این مضمون سوالی است که مخاطبان نظرسنجی زمانه به آن پاسخ‌داده‌اند.

۱۳ در صد پاسخ‌دهندگان همکاری استراتژیک با چین را ترجیح داده‌اند و ۲۳.۵ درصد همکاری استراتژیک با آمریکا را.

۵۳.۵ درصد اما معتقد به ایجاد موازنه در همکاری استراتژیک با آمریکا و چین هستند و در مقابل، ۱۰ درصد نیز گفته‌اند: نه چین و نه آمریکا.

۷۵ درصد کسانی که موافق همکاری استراتژیک با چین اند، معقتد اند میان منافع آمریکا و چین در منطقه تضاد وجود دارد.

این رقم در میان کسانی که موافق همکاری استراتژیک با آمریکا هستند، کمتر است و به ۶۲ درصد تنزل می یابد.

در نزد طرفداران ایجاد موازنه این درصد باز هم کاهش می‌یابد و به  ۵۵ درصد می رسد.

در میان گروه چهارم معتقد به «همکاری استراتزیک نه با چین و نه با آمریکا» این رقم ۵۲ درصد است.

به طور کلی، ۵۹ درصد پاسخ‌دهندگان معتقد به تضاد منافع چین و آمریکا در خاورمیانه اند. در مقابل ۲۲.۵ درصد میان منافع این دو کشور در منطقه همسویی و اشتراک می‌بیننند. ۱۸.۵ درصد هم گفته‌اند میان منافع آمریکا و چین در خاورمیانه هیچ نسبت و رابطه معناداری وجود ندارد، نه تضاد و نه همسویی.

همکاری ایران و چین:‌ ضامن منافع حکومت یا منافع مردم؟

۵۱.۵ درصد مخاطبان زمانه معتقدند که برنامه همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین منافع و مصالح حکومت را تضمین می‌کند اما خلاف منافع و مصالح مردم است. در مقابل تنها یک درصد فکر می‌کنند که این برنامه ضامن منافع مردم و خلاف منافع حکومت است.

۱۳.۵ درصد گفته‌اند این سند هم منافع حکومت را تضمین می‌کند و هم منافع مردم را. در مقایل ۶.۵ درصد معتقدند که هم خلاف منافع مردم است و هم حکومت.

آنچه مشخص است درصد کمی از پاسخ دهندگان قایل به همسویی و اشتراک منافع و مصالح مردم و حکومت اند: تنها ۲۰ درصد.

به طور کلی، ۶۵ درصد فکر می کنند این برنامه همکاری منافع حکومت را تضمین می‌کند. در مقابل، ۵۸ درصد معتقند که این برنامه خلاف منافع مردم است. 

حدود ۳۰ درصد هم فکر می‌کنند برای نتیجه گیری زود است؛ و با توجه به مستندات و جزئیات ناچیز منتشر شده نمی‌توان به طور قطعی در مورد آن نظر دارد.

نظرسنجی‌های آینده

پنل نظرسنجی زمانه هم‌زمان با روز جهانی آزادی مطبوعات سال گذشته (سوم مه) راه‌اندازی شد. زمانه تاکنون ۲۷ نظرسنجی برگزار کرده است.

رساندن صدای شما بدون کم‌و‌کاست در مورد مسئله‌های اساسی کشور وظیفه ماست و پنل نظرسنجی زمانه در همین راستا راه‌اندازی شده است. به همین دلیل از شما خواهش می‌کنیم که برای شرکت در نظرسنجی‌های آینده و نیز برای پیشنهاد موضوعات مورد نظرتان برای نظرسنجی در پنل ما عضو شوید. برای عضویت در پنل کافی است به چند سوال در این لینک پاسخ دهید. اطلاعات شما به صورت امن و ناشناس ذخیره خواهند شد و در اختیار هیچ طرف دیگری قرار نخواهد گرفت. پس از عضویت در پنل، در هر نظرسنجی ایمیلی با لینک آن برای شما فرستاده خواهد شد.

 توضیحات بیشتر در : به پنل نظرسنجی “زمانه” بپیوندید

برای ارتباط با پنل نظرسنجی از ایمیل روبرو استفاده کنید: panel@radiozamaneh.com