بیت المقدس شرقی درست پس از نیمه‌شب شنبه ۲۴ آوریل صحنه اعتراضات و درگیری‌ها بود. فلسطینیان در درگیری‌های شبانه ماه رمضان که باعث شلیک موشک شبه‌نظامیان در نوار غزه و اعتراضات در شهرهای فلسطین در آن سوی کرانه باختری شد، با پلیس اسرائیل روبه‌رو شدند.

روز پنجشنبه به دنبال خشم جوانان فلسطینی از تجمع اسرائیلی‌ها در ماه رمضان و عصبانیت اسرائیلی‌ها از حملات خیابانی اخیر فلسطینیان به یهودیان مذهبی، تنش در بیت‌المقدس بالا گرفت.

پلیس روز پنجشنبه موفق شده بود تظاهرکنندگان را از هم دور نگه دارد اما بسیاری از تظاهر کنندگان راست افراطی اسرائیلی، شعارهای «مرگ بر اعراب» سر دادند.

جمعه شب و در ساعات آغازین روز شنبه، جوانان فلسطینی دوباره در بیرون شهر قدیمی جمع شدند و با صدها پلیس مجهز به تجهیزات ضد شورش درگیر شدند.

فلسطینی‌ها به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند. عده‌ای دیگر از آنها به ساختمان دادگاه اسرائیل سنگ پرتاب کردند و دوربین‌های امنیتی را در هم شکستند.

هلال احمر فلسطین گفته که هشت فلسطینی جمعه شب در درگیری با پلیس زخمی شدند و دو نفر برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند. برخی گزارش‌ها اما حکایت از زخمی شدن ۱۰۰ نفر در حوادث جمعه شب دارد.

بیت‌المقدس محل اصلی درگیری‌‌ها میان اسرائیل و فلسطین است. اسرائیل ادعا می‌کند کل شهر، از جمله بخش شرقی‌اش که در جنگ ۱۹۶۷ به تصرف درآمده است، پایتخت اسرائیل است. فلسطینی‌ها در صدد هستند که بیت‌المقدس شرقی را به پایتخت کشور آینده خود در کرانه باختری و ناحیه غزه تبدیل کنند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که جمعه شب ۱۵ راکت از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک شده است. این راکت‌ها بلافاصله پس از آن شلیک شد که حماس، حاکمان اسلامگرا و دیگر شبه نظامیان در نوار غزه، فراخوان مشترک مقاومت فلسطین در قدس را صادر کردند.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای اعلام کردند:

«بدانید پشت سر شما یک مقاومت قوی و آماده ایستاده است.»

محمود زهار، از فرماندهان حماس هم گفته است:

«پس از مدت‌ها اعتراضات و تظاهرات، به این نتیجه رسیده‌ایم که بدون سلاح، نمی‌توانیم سرزمین خود را آزاد کنیم، از اماکن مقدس خود محافظت کنیم، مردم خود را به سرزمین‌شان برگردانیم و عزت‌مان را حفظ کنیم.»

ارتش اسرائیل می‌گوید دو موشک در نزدیکی مرز اسرائیل و غزه منفجر شده و موشک سوم توسط سیستم گنبد آهنین اسرائیل رهگیری شده است. هیچ گزارشی از زخمی شدن افراد منتشر نشده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد در واکنش به شلیک دست‌کم ۱۵ راکت از نوار غزه به مناطق جنوبی این کشور،  به مراضع حماس در نقاط مختلف نوار غزه حمله کرده است.

در کرانه باختری نیز، جوانان فلسطینی در اطراف ایستگاه‌های بازرسی نظامی در حوالی چندین شهر با نیروهای اسرائیلی درگیر شدند.

از آغاز ماه رمضان در ۱۳ آوریل، هر شب درگیری‌ها و حوادث خشونت‌باری در اورشلیم، شهر مقدس مسلمانان، مسیحیان و یهودیان رخ داده است.

فلسطینی‌ها می‌گویند پلیس با برپایی موانع فلزی در میدان به سبک آمفی تئاتر ، سعی کرده است مانع برگزاری اجتماعات معمول عصر رمضان در بیرون دروازه دمشق شود.

اسرائیلی‌ها از فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی عصبانی شده‌اند که نشان می‌دهد جوانان فلسطینی در حال تحصن یا تعرض به یهودیان مذهبی در شهر هستند.