ده‌ها بازنشسته یکشنبه ۵ اردیبهشت/۲۵ آوریل به سان هفته‌های پیش در چند شهر ایران به خیابان آمدند و علیه مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی شعار دادند.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) اعتراض به «متناسب‌سازی» حقوق بازنشستگان را علت تجمع دوباره آنان گزارش کرد و نوشت: «آنها به نحوه‌ اجرای متناسب‌سازی مرحله دوم معترض هستند. بر این اساس آنها خواهان قرار گرفتن کل مبلغ متناسب‌سازی در پایه‌ مستمری هستند تا مشمول افزایش ضریب سالیانه شود.»

به گفته بازنشستگان معترض سازمان تأمین اجتماعی در مرحله دوم متناسب‌سازی خلاف ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی عمل کرده است. رئیس سازمان تأمین اجتماعی ۲۲ فروردین «اشکالات نرم‌افزاری» را دلیل اشتباه در محاسبه حقوق بازنشستگان در مرحله دوم متناسب‌سازی اعلام کردند.

بازنشستگان معترض اما خواستار افزایش حقوق دوره بازنشستگی بر اساس سبد معیشت و خط فقر هستند. آنها معتقدند دولت میان بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی و بازنشستگان لشکری و کشوری تبعیض قائل شده و بودجه بیشتری برای همسان‌سازی گروه دوم اختصاص داده است.

حسن صادقی، رئیس «اتحادیه پیشکسوتان کارگری»، از تشکل‌های اقماری خانه کارگر، در حالی که بازنشستگان در خیابان بودند، به ایلنا گفت: «تا ۱۰ اردیبهشت به سازمان تأمین اجتماعی مهلت داده‌ایم تا احکام را اصلاح کند، اگر نظر ما تامین شد، در اجتماع ۱۱ اردیبهشت (روز جهانی کارگر) از آقای سالاری (مدیر کل سازمان تأمین اجتماعی) تقدیر می‌کنیم؛ اگر چنین نشد در همین هفته کارگر، اعتراض سراسری برگزار می‌کنیم.»

بازنشستگان اما بدون توجه به آنچه که «بازی» تأمین اجتماعی و خانه کارگر می‌خوانند در تهران، اراک، اردبیل، قزوین، کرج، شوش و هفت‌تپه، کرمان و چند شهر دیگر مقابل ساختمان وزارت کار یا سازمان تأمین اجتماعی تجمع کردند.

معترضان همچنین به ادامه بازداشت اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته که ۱۵ فروردین در تهران دستگیر شد، اعتراض کردند و خواستار آزادی او شدند.

در ویدئوهایی که از تجمع بازنشستگان در شهرهای مختلف منتشر شده آنها همانند هفته‌های قبل شعار می‌دهند: «ما دیگه رای نمی‌دیم، از بس دروغ شنیدیم»، «کشور ما رو گنجه، بازنشسته تو رنجه»، «دشمن ما همینجاست، دروغ میگن آمریکاست».

«همسان‌سازی ندیدم، از بس دروغ شنیدم»، «فقط کف خیابون به دست میاد حق‌مون» و «مسئول بی‌کفایت استعفاء، استعفاء» از دیگر شعارهایی بازنشستگان در اعتراض امروز بود.

تجمع بازنشستگان معترض در بیرجند. پنجم اردیبهشت

در خوزستان بازنشستگان معترض با صدور اطلاعیه‌ای مطالبات خود را به شرح زیر اعلام کردند؛

  • اجرای صحیح ماده ۹۶ و افزایش سالیانه‌ی مستمری ؛ مطابق ماده‌ی ۴۱ قانون کار و مصوب آن بصورت لایحه‌های قانونی در مفاد قوانین تأمین اجتماعی و اقدام برنامه‌ای فراگیر در جهت همسان‌سازی کارگران بازنشسته با کارکنان تأمین اجتماعی.
  • اجرای مرحله‌ی دوم متناسب‌سازی در سال ۱۳۹۹ قبل از اجرای ماده‌ی ۹۶ در سال ۱۴۰۰ و افزایش مستمری روی پایه‌ی حقوق و پرهیز از هرگونه فرمولبندی‌های من درآوردی و غیرشفاف.
  • اجرای صحیح قانون الزام درمان مستقیم. طبق اصل ۲۹ قانون اساسی دولت مکلف است که برای تمامی آحاد ملت شرایط درمان رایگان را فراهم سازد. با توجه به اینکه ما کارگران در زمان اشتغال سهم هزینه‌های درمان خود و خانواده را پرداخت نموده و در زمان بازنشستگی این مبلغ تحت عنوان ماده ۸۹ از مستمری‌ها کسر می‌گردد خواهان درمان رایگان توسط صندوق تأمین اجتماعی هستیم. متاسفانه شاهد هستیم که تأمین اجتماعی برخی از تعهدات درمانی را به بیمه تکمیلی سپرده است. لذا ما کارگران بازنشسته خواهان درمان کاملا رایگان بوده و خواهان برداشته شدن هرگونه واسطه‌گر درمان پولی بوده و از صفر تا صد درمان بطور رایگان هستیم.
  • تغییر ساختار نمایندگان کارگران در شورای عالی کار جهت تعیین حداقل دستمزد موضوع ماده‌ی ۴۱ قانون کار و همچنین نمایندگان واقعی کارگران شاغل و بازنشسته در صندوق تأمین اجتماعی.
  • اعمال برابری عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران با عیدی شاغلین تأمین اجتماعی.
  • آموزش رایگان برای فرزندان در تمامی سطوح از ابتدایی تا دانشگاه.
  • تعیین مرجع رسمی خط فقر و اعلان خط فقر از سوی مراکز رسمی بر اساس استانداردهای بین المللی به گونه‌ای که نمایندگان کارگران در این مرجع حضور موثر داشته باشند‌.
  • واکسیناسیون رایگان علیه کرونا بوسیله واکسن‌های مورد تایید بهداشت جهانی.

همزمان با تجمع بازنشستگان، عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به خبرگزاری فارس گفت در مکاتباتی با رئیس جمهوری و وزیر کار «خواستار اصلاح و دقت در احکام جدید بازنشستگان شده است».

مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت را به پرداخت ۸۹ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی به منظور اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مکلف کرده است. البته این مبلغ که حدود حتی نیمی از بدهی سیصد هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی را هم پوشش نمی‌دهد، نه به صورت نقدی که از محل واگذاری سهام دولت در بنگاه‌ها در اختیار تأمین اجتماعی قرار می‌گیرد.

براساس اعلام مقام‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  بیش از ۳,۵ میلیون نفر صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی حدود ۳,۹ میلیون نفر بازنشسته، از کار افتاده و مستمری‌بگیر را تحت پوشش قرار دارد که ۶۰ درصد آنان حداقل‌بگیرند و حقوقی کمتر از سه میلیون تومان دریافت می‌کنند.

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ۱۴ فروردین از افزایش حقوق بازنشستگان کارگری با ۳۰ سال سابقه کار و پرداخت بیمه به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خبر داده بود. این حقوق اما تنها به بازنشستگان با سی سال سابقه و داری فرزند پرداخت خواهد شد. مسئولان سازمان تأمین اجتماعی در تازه‌ترین اظهارنظر گفته‌اند در سال ۱۴۰۰ حقوق هیچ بازنشسته‌ای کمتر از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نخواهد بود.

سازمان تأمین اجتماعی در حالی افزایش حقوق بازنشستگان به ۳,۹ میلیون تومان را یک دستاورد بزرگ می‌خواند که کمیته مزد شورای عالی کار بهمن سال قبل سبد معیشت حداقلی را ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان برآورد کرد و «کارشناسان مستقل» از رسیدن خط فقر به ۱۰ میلیون تومان خبر داده‌اند.