طبق گزارش خبرگزاری صدا و سیما جمهوری اسلامی، عباس عراقچی که ریاست هیئت ایرانی در گفت‌وگوهای برجام در وین را برعهده دارد، یکشنبه ۵ اردیبهشت/۲۵ آوریل در پاسخ به نظر واشنگتن و گروه ۱+۴ درباره فهرست پیشنهادی جمهوری اسلامی برای رفع تحریم‌ها گفت:

«این بحث در جریان است، تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده دو نوع است؛ نخست تحریم‌های موضوعی یا به اصطلاح بخشی مانند تحریم‌های نفتی، بانکی، بیمه، کشتی رانی، پتروشیمی، ساختمان و خودرو و دیگری تحریم‌های مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود. لیست تحریمی مربوط به اشخاص، لیست طولانی و حدود هزار و ۵۰۰ مورد است اما ما در هر دو جهت حرکت می‌کنیم، تحریم‌های بخشی همه باید برداشته شود و فکر می‌کنم در این زمینه تفاهماتی وجود دارد، تحریم‎های اشخاص هم به همین ترتیب باید برداشته شود. مباحث پیچیده ای در این زمینه مطرح است که در حال بررسی آنها هستیم.»

عراقچی گفت طرح بازگشت «گام به گام» تهران و واشنگتن به برجام از سوی ایران رد و کنار گذاشته شده [است] و  ایران همچنان اصرار دارد که تنها پس از «راستی‌آزمایی» لغو تحریم‌ها به تعهدات خود به پیمان هسته‌ای برجام برمی‌گردد.

همزمان شهریار حیدری، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در مصاحبه با خبرگزاری مهر به سخنان عراقچی در جلسه با این کمیسیون ارجاع داد و گفت:

«به گفته معاون وزیر امور خارجه، آمریکا و ۱+۴ پذیرفته‌اند تنها تحریم‌های هوایی، دریایی، بانکی و بیمه‌ای که جنبه عمومی دارند رفع شوند و برای لغو تحریم‌های خاص که شامل تحریم افراد و اشخاص است در دور سوم مذاکرات بحث و رایزنی شود.»

 او افزود:

«مقرر شده است آمریکا و ۱+۴ در زمان مشخص لغو تحریم‌ها را در دستور کار قرار دهند. طرف‌های برجامی نیز درخواست بازگشت ایران به برجام را داشته اند. در خصوص بازگشت ایران به تعهدات برجامی، چون مباحث فنی است باید در مذاکرات بعدی مورد بررسی قرار گیرد.»

حیدری نیز سخنان عراقچی درباره شرط «راستی‌آزمایی» لغو تحریم‌ها برای بازگشت ایران به برجام را تکرار کرد و گفت: «به نظر عراقچی، راستی آزمایی زمانبر نیست. جمهوری اسلامی درخواست راستی آزمایی کرده است، طبق این درخواست، وقتی که تحریم‌ها به صورت واقعی رفع شوند و اثر آنها بر اقتصاد کشور مشاهده شود، جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت.»

حسین مالکی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم به صورت مشابه تایید کرد که طبق گزارش عراقچی ایالات متحده با حکومت ایران برای لغو تحریم‌های مربوط به نفت، بانک، کشتیرانی، صنعت و اقتصادی به نتیجه رسیده است اما گفت کاخ سفید لغو تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران را نپذیرفته است:

«طبق گفته عراقچی، آمریکایی‌ها درباره لغو تحریم‌های حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران حرف و حدیث دارند.»

ایران در شرایطی از توافق بر سر لغو تحریم‌ها خبر می‌دهد که میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در وین پنج‌شنبه گذشته گفته بود نماینده ایالات متحده در جریان مذاکرات وین از طریق نمایندگان اتحادیه اروپا که به‌عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام عمل می‌کنند، فهرست تحریم‌هایی که واشنگتن آماده لغو آن‌ها است را به هیئت ایرانی تقدیم کرده اما طرف ایرانی آشکارا گفته که این کافی نیست و لیست تحریم‌های لغوشده باید گسترده‌تر شود.»

پافشاری ایران بر رد طرح بازگشت گام به گام به برجام نیز در حالی مطرح شده که ایران در آخرین اقدام خود پس از جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین، اعلام کرد «روش غنی‌سازی ۶۰ درصدی را تغییر داده است». اقدامی که طبق آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کاهش تعداد سانتریفوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در تاسیسات نطنز مربوط می‌شود که از دو آبشار به یک آبشار کاهش داده شده است.

مذاکرات وین برای احیای برجام در «سطح فنی» همچنان ادامه دارد. مقام‌های جمهوری اسلامی «هرگونه مذاکره با ایالات متحده» پیش از رفع تحریم‌ها را تکذیب می‌کنند. از سوی مقابل اما جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ضمن تایید پیشرفت در مذاکرات غیر مستقیم تاکید کرده واشنگتن همچنان به بازگشت گام به گام به برجام یا «تعهد در برابر تعهد» متعهد است.