صبح سه‌شنبه ۲۷ آوریل / ۷ اردیبهشت پروازی از بریتانیا که حامل تجهیزات حیاتی پزشکی از جمله دستگاه‌های ونتیلاتور بود، در هند به زمین نشست. قرار است در ساعات پیش‌ رو شش کانتینر حاوی کپسول‌های اکسیژن نیز توسط پرواز دیگری از امارات متحده عربی وارد هند شود.

جمعی از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده آمریکا متعهد شده‌اند که دست نظام بهداشت و درمان هند را که در مقابله با شیوع مرگبار کووید-۱۹ زمین‌گیر شده است، بگیرند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در یک مکالمه تلفنی با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند قول داد از این کشور در تهیه تجهیزات مرتبط با تأمین اکسیژن و مواد اولیه واکسن کرونا «حمایت قاطع» کند.

ایالات متحده همچنین متعهد شده بخشی از ۶۰ میلیون دوز استفاده‌نشده از واکسن آکسفورد/آسترازنکا را که هنوز مورد تأیید مقام‌های آمریکا قرار نگرفته است با هند تقسیم کند. هند قرار است از روز شنبه برنامه واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ را برای همه بزرگسالان عمومی کند اما از کمبود واکسن در رنج است.

بایدن در حساب توییتر خود نوشت:

«همانطور که هند در اوایل همه‌گیری که بیمارستان‌های ما با مشکل روبه‌رو بودند به ما کمک کرد، ما هم مصمم هستیم که در زمان نیاز به هند کمک کنیم.»

با اعلام آمادگی کشورها برای کمک به هند، تدروس ادهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت این سازمان هم در حال تسریع‌ کمک‌ها به هند است و «هزاران کپسول اکسیژن» را به همراه تجهیزات مهم دیگر به این کشور می‌فرستد. او اوضاع هند را «فراتر از دردناک» خواند و گفت برای کمک به هند هر کاری بتواند انجام خواهد داد.

اتحادیه اروپا هم اعلام کرد طی روزهای آینده دارو و اکسیژن به هند ارسال خواهد کرد. اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در توییتر نوشت: «اتحادیه اروپا در حال جمع‌آوری منابع است تا به‌سرعت به درخواست کمک هند پاسخ دهد.»

گسترش ویروس کرونا در هند به وضعیت فاجعه‌باری منجر شده است. این کشور روز دوشنبه بیش از ۳۰۰ هزار مورد جدید ابتلا و دست‌کم ۲ هزار و ۷۷۱ مورد مرگ بیماران کووید-۱۹ را ثبت کرد. کارشناسان بهداشتی ارقام واقعی را بسیار بیشتر برآورد کرده و ایالت‌های پرجمعیتی مانند اوتارپرادش و گجرات را به پنهان‌کاری در ارائه آمار کرونا و ثبت پرونده‌های کووید-۱۹ متهم کرده‌اند.

همزمان مراکز تست‌گیری در شهرهایی مانند دهلی، به دلیل شلوغی بیش از حد نمی‌توانند از بسیاری از بیمارانی که علائم کرونا را دارند، تست‌گیری کنند.

طبق گزارش روزنامه گاردین نرخ ابتلا به کرونا در دهلی از ۳۵ درصد فراتر رفته و بنا بر اعلام پزشکان در برخی از مناطق از جمله شهر کلکته در ایالت بنگال غربی، که همچنان با تبعات انتخابات ایالتی روبه‌روست، نزدیک به ۵۰ درصد شده است.

ارتش آلمان به هند قول داده به‌سرعت یک کارخانه تولید انبوه محصولات اکسیژن را در این کشور احداث کند. فرانسه هم گفته تجهیزات مورد نیاز را از راه هوا و دریا به هند خواهد رساند؛ از جمله هشت دستگاه کنسانتره اکسیژن، کپسول‌های اکسیژن مایع و ۲۸ دستگاه تنفسی.

کشورهای دیگر از جمله دانمارک، عربستان سعودی، امارات، ایران، استرالیا و بوتان نیز به‌تازگی وعده کمک‌های بیشتر داده‌اند.

هند در ماه مارس بیش از نیم میلیون واکسن آکسفورد / آسترازنکا به بوتان هدیه داد و به این کشور کوچک کمک کرد یکی از سریع‌ترین واکسیناسیون‌های جهان را انجام دهد و ۹۳ درصد از جمعیت ۸۰۰هزار نفری خود را تنها در مدت ۱۶ روز در مقابل کرونا واکسینه کند.

به‌رغم وعده کمک‌های بین‌المللی این بیم وجود دارد که کمک‌های ارسالی نتواند شکاف عمیق کمبود اکسیژن در بیمارستان‌های دهلی و اوتارپرادش را پر کند.

تاکنون برخی از کشورها از جمله استرالیا، تایلند، بنگلادش، سنگاپور و بریتانیا پروازهای خود را به و از هند محدود یا متوقف کرده‌اند.