مدتی است که هیأت‌های ایرانی و سعودی با میانجیگری نخست‌وزیر عراق در حال گفت‌وگو با یکدیگرند. خبرهای قابل اتکا و موثقی از روند این گفت‌وگوها در رسانه‌های معتبر منتشر نشده است. خبرهای جسته و گریخته اما از پیشرفت در روند مذاکرات حکایت دارد.

ولیعهد سعودی در بخشی از مصاحبه با تلویزیون دولتی عربستان با اشاره به برنامه اصلاحات اقتصادی ۲۰۳۰ عربستان سعودی گفت موفقیت این برنامه در گرو عمل‌گرایی در سیاست خارجی پادشاهی سعودی است که جلب سرمایه‌گذاری خارجی را در تعامل با سایر کشورهای جهان میسر می‌کند.

محمد بن سلمان درباه روابط دوجانبه با آمریکا در دوران ریاست جمهوری جو بایدن گفت علائق دو کشور به میزان ۹۰ درصد هم‌‌پوشانی دارند. ولیعهد سعودی اختلافات دولت آمریکا با عربستان را در حد مجادلات خانوادگی فروکاست و گفت:

«ایالات متحده آمریکا متحد استراتژیک و تاریخی پادشاهی سعودی است و این رابطه تأثیرات عمیقی در هر دو کشور دارد. هر دولت تازه‌ای که در آمریکا سر کار می‌آید، اختلافاتی بروز می‌کند که طبیعی است. ما تلاش می‌کنیم که روابطمان با شرکای بین‌المللی را تحکیم ببخشیم.»

رابطه با ایران

محمد بن سلمان سپس در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی درباره رابطه با ایران گفت عربستان علاقه‌ای به دشمنی با ایران ندارد:

«ایران همسایه ماست و ما در تلاش برای برقراری روابط خوب با این کشور هستیم و از رشد و شکوفایی ایران خشنود می‌شویم.»

ولیعهد سعودی سپس تلویحاً با اشاره به مذاکرات بغداد گفت:

«ما با شرکایمان در منطقه همکاری می‌کنیم که اختلافاتمان با ایران را از میان برداریم. حمایت ایران از شبه‌نظامیان [شیعه] و گسترش برنامه هسته‌ای این کشور دو چالش بزرگ است.»

کتائب حزب‌الله از نیروهای نیابتی ایران در عراق پیش از این اعلام کرده بود که مخالف هرگونه نزدیکی عربستان سعودی و ایران و عادی‌سازی روابط بین دو کشور است. مذاکرات بغداد اوایل آوریل/فروردین سال جاری با اهتمام مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در سفر او به ریاض میسر شد. عربستان در این سفر وعده حمایت مالی به ارزش سه میلیارد به عراق را داد.

جنگ یمن

یکی از موارد عمیق اختلاف بین دو کشور حمایت جمهوری اسلامی ایران از انصارالله یمن و حوثی‌هاست. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود گفت:

«ما اجازه نمی‌دهیم که شبه‌نظامیان مسلح در اطراف مرزهای ما مستقر شوند. حوثی‌ها باید پای میز مذاکره بیایند. آن‌ها روابط تنگاتنگی با ایران دارند اما در هر حال یمنی هستند و ما امیدواریم که به یک راه حل یمنی برای حل بحران دست پیدا کنیم.»

بن‌سلمان سپس از انصارالله یمن خواست پیشنهاد صلح عربستان سعودی را بپذیرند و به مذاکرات صلح بازگردند.

در هفته‌های اخیر جنگ در یمن در ارتفاعات حاشیه مأرب میان نیروهای وابسته به دولت عبدربه منصور هادی و حوثی‌ها ادامه دارد. تصرف این شهر، یا دست‌کم خارج کردن کنترل آن از دست دولت یمن، پیروزی بزرگی برای حوثی‌ها محسوب می‌شود. این شهر مرکز نفت و گاز یمن است و شرکت‌هایی چون اگزون موبیل و توتال منافعی در آن دارند. افزون بر این، سد مأرب یکی از مهم‌ترین منابع تأمین آب شرب این کشور بیابانی است و در زمان صلح ۴۰ درصد برق یمن را تأمین می‌کند.

تیم لیندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در یمن، چهارشنبه یکم اردیبهشت / ۲۱ آوریل نیز گفته بود که حملات شبه‌نظامیان حوثی به منطقه مأرب بزرگترین تهدید در راه تلاش‌ها برای برقراری صلح است.