قالیباف در سخنانی که در دانشگاه عالی دفاع ملی انجام داد در واکنش به صحبت‌های ظریف در مورد نقش مخرب قاسم سلیمانی گفت که خون قاسم سلیمانی ریشه جریان غرب‌گرا را خواهد کند:

«اگر شهادت شهید بهشتی، سیدالشهدای انقلاب اسلامی در آغاز انقلاب در مقابله با منافقین موجب رسوا شدن منافقین و ریشه کن شدن حضور آنها در کشور شد، مطمئن هستیم، خون شهید سلیمانی نیز امروز موجب رسوایی غرب‌گرایان در کشور خواهد شد و ریشه آنها را از کشور خواهند کَند و سروصداهای این روزها نشانه روشنی بر این وقایع است.»  

مقایسه دولت حسن روحانی و وزیر امور خارجه مستقر با سازمان مجاهدین خلق، تندترین و جدیدترین واکنش نیروهای تندرو وابسته به سپاه پاسداران به سخنانی است که ظریف در مصاحبه افشاشده خود انجام داده است.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش از عملکرد سپاه دفاع کرد و گفت:

«همه ما می‌دانیم که تولید قدرت، چه قدرت هوشمند و چه قدرت نرم و چه قدرت سخت، ضامن امنیت ملی و ضامن قدرت دیپلماسی است. اگر کسانی به هر دلیلی، دوگانه فرصت‌طلبانه از قدرت میدانی و دیپلماسی معرفی کنند، بدانند که این رویکرد ضد منافع ملی، ضد تجربه بشریت، ضد علم و ضد هرگونه منطقی بوده و دلیل آن فقط فرصت‌طلبی است.»

فایل صوتی مصاحبه ظریف روز یکشنبه به رسانه‌ها راه یافت. از آن زمان تا اکنون، دولت روحانی و ظریف آماج حمله رسانه‌های اصول‌گرا و وابسته به سپاه پاسداران قرار داشته‌اند.

ظریف در مصاحبه‌اش گفته بود که زمانی که برای مذاکرات می‌رفت سلیمانی به او مطالباتش را دیکته می‌کرد و می‌گفت ما یک و دو و سه را می‌خواهیم اما حاضر نبود در برابر این مطالبات خودش هزینه‌ای بپردازد. او با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی ایران برای اینکه میدان بتواند جنگ‌هایش را پیش ببرد بسیار هزینه کرده است گفته بود:

«من دیپلماسی را بیشتر هزینه کردم برای میدان تا میدان برای دیپلماسی هزینه شده باشد.»

او در نقد این رابطه یک طرفه با نظامی‌های سپاه گفته بود:

«سیاست میدان هم باید تابع استراتژی کشور باشد، اما این‌طور نبوده و میدان تعیین کرده که سیاست کشور چه باشد.»

تصویر مخدوش‌شده قاسم سلیمانی

محمدباقر قالیباف، بخش دیگری از سخنانش را به تکریم قاسم سلیمانی اختصاص داد و گفت که اجازه نمی‌دهد تصویر او مخدوش شود:

«ما حاضر نیستیم یک خط کوچک در سیمای درخشان این عزیزمان (قاسم سلیمانی) وارد شود و این برای ما سخت و سنگین و غیرقابل تحمل است.»

این سخنان قالیباف احتمالاً پاسخی است به بخش از صحبت‌های محمدجواد ظریف در مورد سیاست‌های پرهزینه قاسم سلیمانی. ظریف گفته بود زمانی که پس از برجام ایران خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس را آغاز کرد و شرکت هواپیمایی ایران ایر از فهرست تروریستی آمریکا خارج شد، قاسم سلیمانی سفر‌های شرکت هواپیمایی هما را به خط هوایی ایران به سوریه اضافه کرد. پیش از این قاسم سلیمانی از هواپیمایی ماهان برای انجام کارهایش در سوریه استفاده می‌کرد.

با تماس تلفنی جان کری، دستگاه دیپلماسی ایران می‌فهمد که با فشار‌های قاسم سلیمانی پرواز‌های هما به سوریه افزایش پیدا کرده و شش برابر شده است. به گفته ظریف او در این مورد به سلیمانی نقد می‌کند که چرا از همان ماهان استفاده نمی‌کنید؟ و سلیمانی پاسخ می‌دهد: «چون هما امن‌تر است.»