به گزارش خبرگزاری آلمان نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شامگاه پنجشنبه ۲۹ آوریل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که خروج نیروها از خاک افغانستان آغاز شده است. بر این اساس امنیت نیروها در اولویت اول قرار دارد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اواسط آوریل اعلام کرد نیروهای نظامی آمریکا اول ماه مه عقب‌نشینی از افغانستان را آغاز می‌کنند اما به دلایل لجیستکی خروج این نیروها تا یازدهم سپتامبر، بیستمین سالگرد اشغال افغانستان به دراز می‌کشد. طالبان اعلام کرده است تا خروج همه نیروهای خارجی از شرکت در هرگونه نشست صلح خودداری می‌کند. در سفر آنتونیو بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به بروکسل و دیدار و گفت‌وگو با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو قرار شد نیروهای ناتو و آمریکا با هم خروج از افغانستان را آغاز کنند.  

«خبرگزاری فرانسه پنجشنبه ۲۹ آوریل/ ۹ اردیبهشت به نقل از یک مقام ناتو گزارش داد:‌

«متحدان ناتو اواسط ماه آوریل تصمیم گرفتند یکم ماه مه نیروهای مأموریت پشتیبانی قاطع را خارج کنند و این خروج آغاز شده است. این کار روندی منظم، هماهنگ و حساب شده خواهد داشت.»

این مقام ناتو در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت:

«امنیت نیروها اولویت اول تمام گام‌هایی خواهد بود که در این جهت انجام می‌گیرد و ما تمام اقدامات لازم برای محفوظ نگه داشتن کارکنان خود را انجام می‌دهیم. به هرگونه حمله طالبان در حین خروج نیروها پاسخ می‌دهیم ما در نظر داریم ظرف چند ماه، خروج نیروها را به اتمام برسانیم.»

اعزام صدها نیروی ویژه، سفرهای اعلام‌نشده دیپلماتیک

پیش از این آمریکا برای خروج مصون از افغانستان از اعزام صدها نیروی ویژه خبر داده بود. بمب‌افکن‌های بی ۵۲ ارتش آمریکا نیز در منطقه مستقر شده‌اند. علاوه بر نیروهای آمریکایی پیمانکاران و کارمندان دولت آمریکا نیز در حال ترک افغانستان هستند.

پیش از این وزارت خارجه آمریکا به گروهی از کارمندان سفارت ایالات متحده در کابل که اجرای وظایفشان در جاهای دیگر هم میسر است دستور داده بود افغانستان را ترک کند.

اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان اعلام کرده است که روند برچیدن پایگاه‌ها در افغانستان آغاز شده است. نیروهای آمریکایی تجهیزات خود را به نیروهای افغان واگذار می‌کنند.

دولت اشرف غنی اعلام کرده که نیروهای امنیی افغانستان می‌توانند بدون حمایت قوای خارجی امنیت کشور را تأمین کنند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز گذشته در سفری اعلام‌نشده به افغانستان رفت. این سفر دو روز پیش از آغاز فرآیند خروج نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان صورت گرفت. وزیر خارجه آلمان با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد و از محل استقرار نیروهای آلمانی در مزار شریف نیز دیدن کرد.

 بیشتر بخوانید: