عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران شنبه ۱ مه/ ۱۱ اردیبهشت به صدا و سیما جمهوری اسلامی گفت:

بر اساس توافقی که تا الان صورت گرفته تحریم‌های موضوعی و بخشی مثل تحریم بخش انرژی ایران که شامل نفت و گاز می‌شود یا تحریم صنعت خوردو، تحریم مالی، بانکی و بنادر، همه این تحریم‌ها باید برداشته شود.

نمایندگان جمهوری اسلامی، چهار کشور اروپایی، روسیه طی روزهای گذشته به صورت مستقیم در باره لغو تحریم‌ها و امکان بازگشت ایران و آمریکا به برجام مذاکره کرده‌اند. ایران خواستار رفع کلیه تحریم‌هایی است که پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعمال شده است.

عراقچی شنبه شب این خواسته را تکرار کرد و افزود: گفت‌وگو در باره فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی که تحریم شده‌اند، ادامه دارد.

ایالات متحده آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ نام بسیاری از مقام‌های سیاسی، نظامی و مدیران شرکت‌های وابسته به نهادهای حکومتی ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار دارد. عراقچی این فهرست را «بلند و بالا» توصیف کرد و بدون اینکه جزئیات بیشتری بیان کند، گفت برای خروج «بیش از اکثریت آنها» از فهرست تحریم‌ها موافقت شده «اما دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در فهرست وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد». او نامی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که ممکن است از فهرست تحریم‌ها خارج شوند نبرد.

معاون وزیر خارجه ایران روند مذاکرات را «رو به جلو» توصیف کرد که به گفته او «به آهستگی پیش می‌رود». او گفت که در جریان مذاکرات نقاط اختلاف و توافق روشن‌تر شده اما نمی‌تواند بگوید که «چه زمانی و به چه شکلی» طرفین به توافق می‌رسند.

پیش از این جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هم در یک اظهارنظر مشابه گفته بود که ما تمایل همه طرف‌ها از جمله ایران را برای صحبت در مورد محدودیت‌های رفع تحریم و برگشت به برجام را دیده‌ایم اما «مشخص نیست که این مذاکرات در وین به نتیجه برسد یا نه».

نمایندگان انگلیس، آلمان و فرانسه که در مذاکرات وین حضور دارند با صدور اطلاعیه‌ای گفته‌اند که هنوز در مورد مهمترین نکات به توافق نرسیده‌اند و هیچ چیز تضمین شده نیست. آنها در عین حال اظهار امیدواری کرده‌اند که پیش از ۲۱ مه، یعنی زمانی که همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس آخرین توافق دو طرف متوقف می‌شود، توافق حاصل شود.

میخاییل اولیانف نماینده روسیه هم در اظهارنظری مشابه گفته که هنوز برای هیجان زود است اما «مسلما پیشرفت‌ وجود داشته است». به گفته او دور بعدی مذاکرات میان ایران، نمایندگان سه کشور اروپایی و روسیه هفته آتی، هفتم مه، از سر گرفته خواهد شد.

اولیانوف گفت که طرفین امیدوارند پس از سه هفته رفت و برگشت به وین تا پیش از ۲۱ مه/ اول خرداد به توافق نهایی برسند. ایران بر اساس قانونی که مجلس سال قبل تصویب کرد، در صورتی که تحریم‌ها لغو نشود به همکاری داوطلبانه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاتمه خواهد داد.

در دور سوم مذاکرات اگر چه نمایندگان آمریکا در وین حضور داشتند اما فرستادگان جمهوری اسلامی گفتند که حاضر به مذاکره مستقیم با آنها نیستند.