حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در جلسه هیئت دولت روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت به تندی از صداوسیما انتقاد کرد و گفت که گزارش‌ها از پیشرفت مذاکرات وین را جناحی و دغل‌کارانه منتشر می‌کند.

روحانی گفت: « اگر گزارش درست باشد و دغل‌کاری و جناح بازی نشود، درست گزارش را به مردم برسانیم طرف‌های ما در برجام فهمیده‌اند که راهی جز اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و قانون وجود ندارد و این پیروزی دولت در ماه‌های پایانی است.»

 در هفته‌های گذشته، وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین جدالی فرسایشی با پرس‌تی‌وی و دیگر شبکه‌های وابسته به صداوسیما داشته‌اند. صداوسیما از قول منابعی که هویت آن‌ها را افشا نمی‌کند، اخباری از متن مذاکرات منتشر می‌کند که عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران تاکنون دو بار آن‌ها را نادرست خوانده است.

در جدید‌ترین گزارشی که روز گذشته پرس‌تی‌وی از این مذاکرات منتشر کرد، اعلام شده است که آمریکا تاکنون نه تنها انجام اصلاحاتی را که باعث کاهش ریسک همکاری اقتصادی و بانکی با ایران می‌شود، نپذیرفته است، بلکه عملا ریسک همکاری با ایران را بالاتر برده است.

به گفته پرس‌تی‌وی، آمریکا بر حفظ ساختار تحریم‌های فلج کننده و به ویژه عدم لغو قانون کاتسا اصرار دارد. همچنین آمریکا رفع تحریم‌ از نهادها و افراد باقی مانده در لیست تحریم SDN را به میزان زمان اجرای برجام رد کرده است.

این گزارش صداوسیما، امروز مورد توجه سخنگوی وزارت خارجه نیز قرار گرفت. سعید خطیب‌زاده در کنفرانس خبری هفتگی خود با رد داده‌های این گزارش گفت: « بازهم‌ یک رسانه از قول منابع آگاه ناشناس خود ادعایی کرده است. نه‌ تنها این‌مورد و موارد ادعایی شبیه این غلط است بلکه همه یقین بدانند اگر آمریکا اصراری بر این گونه امور داشت قطعا تا کنون گفت‌وگوها متوقف شده بود.»

چند روز پیش، المیادین، شبکه عربی مورد حمایت ایران و حزب‌الله لبنان نیز خبری مبنی بر مبادله زندانی‌های دو تابعیتی آمریکایی و انگلیسی منتشر کرد. این اخبار نیز از سوی مقام‌های وزارت خارجه ایران، آمریکا و بریتانیا رد شد.

تحریم‌ها شکسته شده است

اما حسن روحانی در سخنان امروزش فقط به صداوسیما حمله نکرد. او درباره وضعیت کنونی مذاکرات هسته‌ای در وین ابراز خوشبینی کرد و گفت: «به‌عنوان رئیس دولت به مردم عرض می‌کنم که تحریم شکسته شده است و اگر همه با هم متحد باشیم به‌زودی تحریم برداشته می‌شود. کار مذاکره‌کنندگان ما در وین بزرگ بوده و اگر طرف مقابل به‌طور کامل به قانون عمل کند تحریم تمام می‌شود، چون تا اینجا مسیر ما درست بوده است.»

روحانی وضعیت اقتصادی در سال ۱۳۹۹ را دشوارترین سال در تاریخ ایران خواند و گفت: «سال ۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ ایران بود برای اینکه بدانید چقدر سخت بود، اتکای ما به نفت و میعانات در بودجه ۲ درصد، به نفت و فراورده‌ها ۶ درصد بوده است. یعنی اگر همه اینها را هم حساب کنیم ، ۸ درصد تکیه بودجه ما بر نفت بوده که در تاریخ بی‌سابقه است.»

میلیون‌ها دوز واکسن وارد می‌کنیم

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع واکسیناسیون کرونا در ایران هم اشاره کرد و مجددا وعده داد که به زودی محموله‌های بزرگ واکسن کرونا به ایران می‌رسد: « امیدواریم ده‌ها میلیون دوز واکسن در آینده در اختیار مردم قرار بگیرد و به جای یک میلیون، جایی ۱۰ میلیون واکسن سفارش داده‌ایم و  همه اینها به سرعت وارد می‌شود… امروز شرکت‌های خصوصی به میدان آمده‌اند و به‌راحتی می‌توانیم در ماه‌های پیش رو  میلیون‌ها واکسن در کشور تولید کنیم و واکسیناسیون انجام شود. اگر همه دست به دست هم دهیم و دست بخش خصوصی را برای واردات واکسن باز بگذاریم همه افرادی که به خاطر سن و بیماری های زمینه‌ای در خطر هستند، واکسن خواهند زد و گروه یک، گروه دو و بخشی از گروه سه تا تیر ماه واکسن می‌زنند.»