ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت / ۵ مه در توئیتر نوشت برخی از رسانه‌های افغانستان در روزهای اخیر تبلیغات به‌راه انداخته و خبرها و گزارش‌های یک‌جانبه‌ای منتشر می‌کنند

مجاهد هشدار داد که در صورت انتشار خبرهای «کذب و اطلاعات نادرست» از سوی رسانه‌ها و خبرنگاران، «مسئولیت اقدامات بعدی با مسئولان و کارمندان رسانه‌ها خواهد بود».

در همین حال، عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز در توییتر نوشت احمدضیا سراج، رئیس عمومی امنیت ملی این کشور در نشست غیرعلنی این مجلس گفته است:

«تبلیغات بعضی از تلویزیون‌ها به نفع طالبان شوک‌آور است، این آزادی بیان نیست، بلکه سوء‌ استفاده از آزادی بیان است‌، تحمل نمی‌کنیم.»

او همچنین افزود با کسانی که «به سود تروریست‌ها تبلیغات می‌کنند»، همچون یک تروریست برخورد خواهد شد.

به‌دنبال این هشدارهای تهدیدآمیز همزمان نهادهای مدافع رسانه‌ها و آزادی بیان ابراز نگرانی کرده‌اند.

کمیته‌ مصونیت خبرنگاران افغان روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای این هشدارها را تهدید عنوان کرد و همزمانی آن را نشانه آن دانست که رسانه‌ها به هیچ جناحی وابسته نیستند و در گزارش‌ها و خبرهای‌ خود سود هیچ گروهی را در نظر ندارند.

این کمیته در مورد تهدید طالبان گفته است گروه طالبان براساس توافق‌نامه دوحه ملزم به حفظ حقوق اساسی شهروندان‌ است و آزادی بیان یکی از مصادیق آن محسوب می‌شود.

کمیته‌ مصونیت خبرنگاران افغان از ریاست عمومی امنیت ملی نیز خواست تا در مورد سخنان احمدضیا سراج به‌شکل رسمی روشنگری کند.

 این کمیته تأکید کرد «همه جناح‌ها باید متعهد به رعایت ارزش‌های کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله حق آزادی بیان باشند» و اگر تخلفی از سوی رسانه‌ها صورت گیرد باید از مجاری قانونی رسیدگی شود.

کمیته‌ مصونیت خبرنگاران همچنین از سازمان ملل متحد خواست که در مورد حفظ آزادی رسانه‌ها راهکار مشخص ارائه دهد تا این ارزش در فرایند صلح با طالبان آسیب نبیند.

نهاد حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) نیز در اعلامیه‌ای گفته است که از هشدار همزمان طالبان و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان در برابر رسانه‌ها «شوکه» شده است.

این نهاد افزوده است که از همزمانی هشدار دو طرف نشان‌دهنده آن است که وضعیت رسانه‌ها و آزادی بیان در افغانستان هر روز محدودتر می‌شود.

این نهاد مدافع آزادی بیان با اعلام این‌که چنین هشدارهایی می‌توانند در میان جامعه‌ رسانه‌ای افغانستان ترس و واهمه ایجاد کنند افزوده است:

«طرف‌های درگیر بدون در نظر گرفتن قوانین ملی و بین‌المللی به هشدار رسانه‌ها پرداخته و این قوانین را نقض می‌کنند.»

نهاد حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان گفته است طالبان باید بدانند رسانه‌های افغانستان مستقل هستند و «هیچ نیرویی نمی‌تواند از رسانه‌های افغانستان به‌عنوان ابزار اطلاعاتی» استفاده کند.

«نی» همچنین سخنان احمدضیا سراج در مورد محدودکردن فعالیت رسانه‌ها را به نفع نظام و روند صلح ندانست و تأکید کرد که:

«اگر آقای سراج سندی مبنی بر غیرقانونی عمل‌کردن رسانه و یا خبرنگاری در دست دارد، باید بر اساس قانون با آن‌ها برخورد کند.»

این نهاد هشدارها از هر طرفی را محدودکننده آزادی بیان و خلاف منافع مردم افغانستان دانسته و از دولت افغانستان خواسته است که اطمینان خاطر رسانه‌ها را فراهم کند.

آزادی بیان در افغانستان از ملموس‌ترین دستاوردها در دو دهه گذشته بوده‌ است. در ماه‌های اخیر اما دست‌اندرکاران رسانه‌ها در افغانستان با چالش‌ها و خطرهای بسیاری روبه‌رو بوده‌اند. تنها در سال گذشته ۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه‌ در این کشور کشته شدند. همچنین آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۰۰ کارمند و خبرنگار زن و شماری از خبرنگاران مرد، ترک وظیفه کرده و در یک سال گذشته حدود ۵۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ها نیز از افغانستان خارج شده‌اند.