مؤسسه  تحقیقاتی مستقل سنجش داده‌های سلامت (Institute for Health Metrics and Evaluation) واقع در دانشگاه واشنگتن در گزارشی اعلام کرد ویروس کرونا به مرگ دست‌کم دو برابر تعدادی که در آمارها اعلام می‌شود، منجر شده است. این گزارش که پنج‌شنبه ۶ مه / ۱۶ اردیبهشت منتشر شد نشان می‌دهد درصد بالایی از مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در آمارهای رسمی نیامده چرا که بیشتر کشورها تنها بیمارانی که ابتلای آن‌ها به صورت قطعی تأیید شده و مواردی را که در بیمارستان‌ها فوت کرده‌اند، ثبت می‌کنند.

مؤسسه سنجش داده‌های سلامت با مقایسه ارقام مرتبط با مرگ‌ومیر پیش از شیوع کرونا و پس از شیوع کرونا، تعداد قربانیان کووید-۱۹ را نزدیک به ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر برآورد کرده است.

در حالی‌که داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط دانشگاه جان هاپکینز بیش از ۱۵۵ میلیون مورد ابتلا و ۳,۲۵ میلیون مورد مرگ‌ومیر را طبق آمارهای رسمی تخمین می‌زنند.

گزارش مؤسسه سنجش داده‌های سلامت تنها مبتنی بر مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کروناست و مرگ‌های ناشی از اختلال همه‌گیر در نظام بهداشتی و اجتماعی را در بر نمی‌گیرد.

کریستوفر موری، مدیر این مؤسسه به خبرنگاران گفت آمارهای ارائه شده از میزان مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ به شدت با میزان تست‌گیری در یک کشور ارتباط دارد و کشورهایی که به هر دلیلی تست‌گیری فراگیر انجام نمی‌دهند، به احتمال زیاد مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ را در آمارهایشان از دست می‌دهند.

موری گفت: «بسیاری از کشورها تلاش استثنایی را برای اندازه گیری میزان همه گیری انجام داده‌اند اما تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که ردیابی دقیق یک بیماری عفونی جدید و به سرعت در حال گسترش، دشوار است.»

این رقم در ایالات متحده بیش از ۹۰۵ هزار نفر تخمین‌ زده شده در حالی که تا روز پنج‌شنبه آمارهای رسمی مرگ نزدیک به ۵۷۶ هزار نفر را گزارش کرده‌اند.

هند که با یکی از فاجعه‌بارترین موج‌های همه‌گیری کرونا درگیر است روز پنج‌شنبه بیش از ۴۱۲ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در یک شبانه‌روز را گزارش و اعلام کرد در همین فاصله تعداد قربانیان ویروس به رقم ۳۹۸۰ نفر افزایش پیدا کرده که بالاترین میزان ثبت‌شده در این کشور محسوب می‌شود.

طبق آمارهای رسمی، کووید-۱۹ تاکنون در هند بیش از ۲۱ میلیون نفر را مبتلا کرده و جان بالغ بر ۲۳۰ هزار نفر را گرفته اما شواهد و اظهارات پزشکان و دهیارانی که به آمار کشته‌شدگان دسترسی دارند حاکی از آن است که تعداد واقعی قربانیان کرونا احتمالاً چندین برابر آمارهای رسمی‌ است.

در ایران هم چندین مقام رسمی پیشتر تأیید کرده‌اند که آمارهای واقعی کرونا تا دست‌کم سه برابر آمارهای رسمی برآورد می‌شوند.