فعالان کوئیر (دگرباش) از قتل فجیع یک همجنس‌گرای عرب اهوازی به دست برادر و اقوامش خبر می‌دهند.

علیرضا فاضلی منفرد، همجنسگرای عرب اهوازی پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت قربانی این قتل مبتنی بر نفرت شده است.

منابع آگاه در میان فعالان کوئیر به «زمانه» خبر دادند که برادر و پسرعموهای علیرضا سر او را می‌برند، پیکر بی‌جانش را زیر درخت نخلی رها می‌کنند، و به مادر او زنگ می‌زنند و محل جسد را خبر می‌دهند.

همچنین گزارش‌های هم منتشر شده که علیرضا فاضلی منفرد با شلیک گلوله جان خود را از دست داده است.

عقیل ابیات، از کشنگران حوزه حقوق دگرباشان جنسی که از دوستان علیرضا فاضلی منفرد است، قتل او توسط برادر ناتنی و اقوامش را تایید کرده است.

به گفته این منابع، علیرضا قرار بوده دو روز دیگر به ترکیه برود، به دوست‌پسرش بپیوندد، و تقاضای پناهندگی کند.

علیرضا به مغازه خدمات موبایل رفته بوده که برادر و اقوامش نیز به آن مغازه می‌روند، از او می‌خواهند به بهانه دیدن پدرش به سمت خودرو آنها برود، و سپس او را با خود می‌برند و به قتل می‌رسانند.

شبکه شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی) در بیانیه‌ای نوشته است که علیرضا به موبایل فروشی رفته بوده که بعد از فروش گوشی موبایل خود تا چند روز بعد به ترکیه سفر کند.

دوست پسر علیرضا به شش‌رنگ گفته است: متهمان به قتل روز چهارشنبه با مادر علیرضا تماس می‌گیرند و به او خبر می‌دهند که می‌تواند جسد علیرضا را زیر نخل پیدا کند.

نیما نیا – از فعالان جامعه کوئیر – در توییتر نوشت که گروهی با اعضای خانواده علیرضا و فعالان عرب اهوازی در ایران تماس گرفته‌اند و بنا به گفته‌های آنها علیرضا در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه در روستایی به نام «الهایی» به قتل رسیده است. به گفته آنها قاتل‌های علیرضا برادر ناتنی و دو تن از اقوام ناتنی او بوده‌اند.

نیما نیا از قول یکی از نزدیکان علیرضا افزوده است، این اتفاق از دشمنی نامادری علیرضا نشات می‌گیرد و او را پیش از این نیز به قتل تهدید کرده بودند: «از موقعی که بدنیا آمد تا الان، یادمه چهار سالش بود همین قاتل می‌خواست به زور این را خفه کند.»

افراد کوییر و فعالان حوزه حقوق همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان و افراد ترنس در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «همجنس‌گراکشی» در مورد قتل علیرضا و در سوگ او نوشته‌اند.

به گفته عقیل ابیات، قاتلان علیرضا را دستگیر کردند اما هنوز هیچ منبع رسمی در ایران این خبر را تأیید نکرده است.

همجنس‌گراستیزی و هموفوبیا یکی از مشکلات عدیده جامعه دگرباشان ایرانی است.

بسیاری از دگرباشان ایرانی برای رهایی از نقض دائم حقوق خودشان تصمیم به ترک ایران می‌گیرند و بسیاری در ترکیه تقاضای پناهندگی می‌کنند.

برای اطلاع بیشتر در این زمینه وبینار زمانه با موضوع «همجنس‌گراهراسی، تراجنس‌هراسی در خانواده و قانون» را در زیر ببینید:

این خبر با اطلاعات جدیدتر به‌روز شد.