راید بن خالد کریملی، سفیر عربستان در مسکو و رئیس بخش سیاست گذاری‌ در وزارت خارجه عربستان نخستین مقام رسمی این کشور است که مذاکره مستقیم میان مقام‌های حکومتی جمهوری اسلامی و پادشاهی عربستان سعودی را تایید می‌کند.

روابط عربستان سعودی و ایران در ژانویه ۲۰۱۶ پس از اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه در عربستان و حمله به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد قطع شد. در پی حملات به ساختمان‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران، چندین کشور عربی نیز در حمایت از عربستان روابط خود با ایران را به حالت تعلیق در آوردند.

کریملی به رویترز گفت:

«هدف از مذاکرات فعلی عربستان و ایران بررسی راه‌های کاهش تنش در منطقه است. امیدواریم که این گفت‌وگوها موفق باشد اما هنوز خیلی زود است که بتوان به هرگونه نتیجه‌ نهایی رسید. ارزیابی ما [از اقدامات تهران] بر مبنای اقدامات قابل تایید است و نه آن‌چه که اعلام شده».

او از ارائه جزئيات درباره محتوی گفت‌وگوها خودداری کرده اما پیشتر مقام‌ها و منابع آگاه گفته بودند که مباحث مطرح میان تهران و ریاض بر جنگ یمن، که جنگ نیابتی عربستان و ایران خوانده می‌شود و همچنین توافق برجام و مسئله موضع عربستان درباره این توافق متمرکز بوده است.

سپاه قدس ایران از شورشیان انصارالله یمن، موسوم به حوثی‌ها حمایت می‌کند که علیه دولت یمن می‌جنگند و بخش عمده‌ای از این کشور را در کنترل دارند. از سوی مقابل عربستان سعودی رهبری ائتلاف عربی را برعهده دارد که در حمایت از دولت یمن با حوثی‌ها درگیر است. جنگی که به تایید سازمان ملل به وقوع بزرگترین فاجعه انسانی انجامیده و با آواره‌کردن میلیون‌ها یمنی، آن‌ها را در معرض گرسنگی، قحطی و بیماری‌های فراگیر قرار داده است.

عربستان همچنین یکی از حامیان «سیاست فشار حداکثری» علیه حکومت ایران بود که توسط دولت دونالد ترامپ اعمال شد.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت / ۵ مه در گفت‌وگوی مجازی با اتاق فکر «انستیتو بیروت» اعلام کرد که بغداد بیش از یک بار میزبان مذاکرات میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بوده و «بیش از یک بار» و گفت‌وگوها همچنان «ادامه دارد».

مقام ارشد وزارت خارجه عربستان در ادامه اظهاراتش به سخنان اخیر محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان که گفته بود «عربستان سعودی تمایلی به دشمنی با ایران ندارد» اشاره کرد و گفت که سیاست حکومت سعودی توسط بن‌سلمان «بسیار روشن و واضح» بیان شده است. او گفته بود عربستان با «رفتار منفی» جمهوری اسلامی مشکل دارد اما خواهان روابط خوب با ایران است.  

سفیر عربستان سعودی در مسکو همچنین گزارش های اخیر رسانه‌ها مبنی بر اینکه رئیس اطلاعات عربستان در دمشق پای میز مذاکره نشسته را «نادرست» خواند. او افزود: «سیاست سعودی در قبال سوریه همچنان مبنی بر حمایت از مردم سوریه، برای یافتن یک راه حل سیاسی تحت نظارت سازمان ملل و مطابق با قطعنامه های شورای امنیت و وحدت و هویت عربی سوریه است.»

ایران و عربستان در سوریه نیز مواضع مخالفی دارند. عضویت سوریه در اتحادیه عرب از نوامبر سال ۲۰۱۱ و با آغاز درگیری‌های داخلی این کشور به حالت تعلیق در آمد و کشورهای عربی سفرای خود را از دمشق خارج کردند. اتحادیه عرب سال گذشته گفته بود بازگشت سوریه به اتحادیه به روند سیاسی بحران این کشور و رابطه دمشق با تهران بستگی دارد.