وزارت داخله افغانستان صبح یکشنبه ۱۹ اردیبهشت اعلام کرد شمار کشته‌شدگان انفجارهای پیاپی در نزدیکی «مکتب سیدالشهدا» در منطقه دشت‌پرجی کابل به ۵۰ تن رسیده است.

این انفجارها شنبه ۱۸ اردیبهشت به وقوع پیوست. هنوز هیچ گروهی به صورت رسمی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است. دولت و فعالان مدنی در افغانستان طالبان و گروه‌های همسو با آن را مسئول این جنایت می‌دانند و در شبکه‌های اجتماعی خواستار توقف هرگونه مذاکره با این گروه شده‌اند.

در ولایت ارزگان نیز مقام‌های امنیتی کشته شدن چهار تن از نظامیان در یک پاسگاه را تایید کردند. محمدعمر شیرزاد، والی ارزگان به روزنامه «اطلاعات روز» گفت: چهار نیروی امنیتی پاسگاه در جریان حمله یک «نفوذی طالب» کشته شدند. به گفته او عضو نفوذی طالب به کمک یک فرد دیگر موفق به فرار شدند و یک تانک هاموی و یک رنجر را از پاسگاه با خود بردند.

طالبان اسفند ۱۳۹۸ در دوحه قطر با نمایندگان دولت وقت آمریکا توافقنامه‌ای با عنوان «آوردن صلح به افغانستان» امضاء کردند که بر اساس آن نیروهای نظامی آمریکا می‌بایستی تا مه ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند. حال اما دولت جو بایدن اعلام کرده به مهلت آن توافقنامه پایبند نیست و خروج نیروهای آمریکایی تا سپتامبر به تاخیر افتاده است.

طالبان که پیشتر چند مرتبه با هیئت مذاکره کننده افغانستان در دوحه مذاکره کرده بود، طرح تازه دولت جو بایدن برای انتقال قدرت را خلاف توافق پیشین می‌داند و به همین سبب حملات به نیروهای دولتی و غیرنظامیان را افزایش داده است.

طالبان جمعه‌شب در بغلان به خانه‌های مردم هجوم برده‌اند و طبق گزارش‌ها در حضور صاحبان خانه‌ها، از اتاق‌ها به عنوان سنگر استفاده می‌کنند.

روزنامه «۸صبح» افغانستان صبح امروز به نقل از مقام‌های امنیتی گزارش کرد: طالبان در اوایل ماه مه برای سقوط هفت ولایت تلاش کرده‌اند اما ناکام مانده‌اند. در سه ولایت بغلان، هلمند و غزنی درگیری‌ها میان دو طرف شدید توصیف می‌شود.

محمد‌یاسین ضیاء، سرپرست وزارت دفاع ملی شنبه ۱۸ اردیبهشت تشدید درگیری‌ها را تایید و اعلام کرد: حدود هزار عضو طالبان کشته یا زخمی شده‌اند.

بغلان: طالبان در خانه مردم سنگر گرفته‌اند

همزمان با تشدید درگیری‌ها گزارش‌هایی مبنی بر سنگر گرفتن طالبان در منازل مسکونی و استفاده از سپر انسانی برای مقابله با دولت منتشر شده است. تصاویری از بغلان در شبکه‌های اجتمای منتشر شده که نشان می‌دهد جنگجویان طالبان در یک خانه مسکونی سنگر گرفته و از بام آنجا به سمت هدفی که گفته می‌شود پایگاه نیروهای دولتی است راکت پرتاب می‌کنند.

عبدالله قادری، رییس اجرایی مجتمع نهادهای جامعه مدنی بغلان، سنگر گرفتن طالبان در خانه‌های مسکونی در این ولایت را تایید کرد و به «هشت صبح» گفت:

 «طالبان در نقاط مختلف شهر کهنه بغلان مرکزی، ولسوالی نهرین و دند از خانه‌های مردم به عنوان سنگر استفاده می‌کنند. او گفت که وضعیت بغلان «بسیار خراب» است و مردم نمی‌توانند از ساحه دو‌سرکه به طرف پایین ولایت بروند و مردم از ساحه دهنه غوری بی‌جا شده‌اند.»

یک ساکن «نهرین» در بغلان هم ضمن تائید این موضوع گفت: طالبان جمعه‌شب به خانه‌های مردم هجوم برده‌اند و در حضور صاحبان خانه‌ها، از اتاق‌ها به عنوان سنگر استفاده می‌کنند.

ساکنان این ولسوالی گفته‌اند که نمی‌توانند در مقابل این خواست طالبان مخالفت کنند، زیرا از سوی جنگ‌جویان این گروه مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

هلمند: نگرانی عمومی از سقوط

در هلمند هم شرایط نامساعد است. جهادگران طالبان جاده اصلی را در اختیار گرفته‌اند و در حال پیشروی هستند. فعالان سیاسی وضعیت برخی مناطق مسکونی را «در محاصره» توصیف کرده‌اند و گفته‌اند که طالبان چند ولسوالی را تصرف کرده‌اند.

میرزامحمد حق‌پرست که در این ولایت سکونت دارد شرایط را این‌گونه توصیف کرد:

«وضعیت کنونی هلمند «سقوط» این ولایت است؛ زیرا شاهراه عمومی لشکرگاه بسته است و میدان هوایی هدف قرار گرفته‌. طالبان در سه کیلومتری مقام ولایت قرار دارند، شهر لشکرگاه محاصره است، هزاران نفر به نقاط مختلف بی‌جا شده‌اند و افراد حکومتی در هلمند گشت‌وگذار نمی‌توانند.»

یک عضو شورای ولایتی هلمند هم در اظهاراتی مشابه گفت: طالبان در نقاط حساس شهر لشکرگاه جای‌ گرفته‌اند و پاسگاه‌های امنیتی در مرکز این ولایت را تهدید می‌کنند.

غزنی: خطر سقوط جدی است

در ولایت غزنی که سه سال قبل به دست طالبان افتاد و پس از درگیری‌های طولانی دوباره به کنترل نیروهای دولتی درآمد هم شرایط برای ساکنان دلهره‌آور و نگران‌کننده است. شاهدان عینی در این ولایت گفته‌اند که طالبان پل  ارتباطی والسوالی خواجه عمری به غزنی را منفجر کرده و طالبان بر چند پاسگاه در مناطق مختلف تسلط پیدا کرده‌اند.

وضعیت کنونی هلمند، «سقوط» این ولایت است، زیرا شاهراه عمومی لشکرگاه بسته است، میدان هوایی هدف قرار گرفته‌،‌ طالبان در سه کیلومتری مقام ولایت قرار دارند، شهر لشکرگاه محاصره است، هزاران نفر به نقاط مختلف بی‌جا شده‌اند.

فعالان مدنی در ولایت غزنی هم استفاده طالبان از سپر انسانی را تایید کردند و گفتند که طالبان اجازه نمی‌دهند مردم از خانه‌هایشان خارج شوند.

در ولایت فره نیز درگیری‌ها شدید توصیف شده است. طالبان در حال حاضر بر ولسوالی‌های بکوا، گلستان، خاک سفید و شیب‌کوه تسلط دارند و راه‌های ارتباطی به سایر ولسوالی‌ها و مرکز را بسته‌اند. به گفته شاه‌محمود نعیمی، معاون شورای ولایتی فراه، طالبان یکی دو پاسگاه امنیتی را تصرف کرده‌اند و نیروهای امنیتی در حال حاضر در دو‌راهی فراه‌رود مستقر شده‌اند.

درگیری‌ها در قندهار هم تشدید شده و منابع محلی از تسلط کامل طالبان بر بند دهله خبر داده‌اند.

پیام تهدیدآمیز رهبر طالبان

در شرایطی که منابع محلی در ولایت‌هایی که درگیری‌ها شدید توصیف شده از پیشروی طالبان ابراز نگرانی می‌کنند، سخنگوی وزارت دفاع ملی مدعی شد نیروهای دولتی در شبانه‌روز گذشته ۱۰۰ جنگجوی طالب را کشته و خسارت سنگینی به این گروه وارد کرده‌اند.

طالبان در حال حاضر در ۲۰ ولایت افغانستان با نیروهای حکومتی درگیر است. ملا‌ هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه در پیامی که به مناسبت عیدفطر نشر داد، بدون اشاره به حملات خشونت‌بار جنگجویان تحت فرمان خودش، به نیروهای آمریکایی نسبت به آنچه که نقض توافقنامه دوحه خواند، هشدار داد:

«باید همه کارها موافق توافق‌نامه‌ی دوحه به پیش برود و از حرکات تحریک‌آمیز و سرپیچی‌ها خودداری شود. اگر امریکا بر وعده‌هایش وفا نمی‌کند، جهان باید شاهد باشد که مسئولیت عواقب آن به دوش امریکا خواهد بود.»

طالبان قرار بود ماه گذشته میلادی- آوریل- همراه با نمایندگان دولت و گروه‌های سیاسی در نشست استانبول که زیر نظر سازمان ملل برگزار می‌شود، شرکت کند. این نشست به دلیل عدم حضور این گروه به پس از «عید فطر» موکول شده است.