در طی یک ماه این دومین بار است که شناورهای آمریکایی به سبب نزدیک شدن بیش از حد قایق‌های تندرو سپاه پاسداران اقدام به شلیک تیر هوایی می‌کنند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه دوشنبه ۱۰ مه/۲۰ اردیبهشت اعلام کرد پس از آنکه قایق‌های تندرو سپاه پاسداران به صد و پنجاه متری شش شناور آمریکایی از جمله یو اس اس مونتگومری رسیدند، گارد ساحلی اقدام به شلیک گلوله‌های هشدار کرد. یو اس اس مونتگومری همراه با شناورهای دیگر در حال اسکورت زیردریایی جورجیا با توانایی موشک‌های هدایت شونده بودند.   

بر همین اساس ناوچه مائویی بعد از ارسال پیام‌های رادیویی و به صدا درآوردن بوق به نشانه هشدار، با مسلسل کالیبر ۵۰ تیر هوایی شلیک کرد. به گفته سخنگوی پنتاگون بعد از دور دوم شلیک هوایی قایق‌های تندرو سپاه پاسداران دور شدند. جان کربی گفت:

«حادثه مهمی بود… و آن‌ها بسیار خشن عمل کردند.»

سخنگوی پنتاگون در ادامه یادآوری کرد:

«تعداد قایق‌ها هم از دفعات قبل بیشتر بود.»

یک روز قبل از این حادثه، مونتگوموری یک محموله غیرقانونی شامل اسلحه و موشک‌های هدایت شونده را در دریای عرب کشف و ضبط کرده است. ظاهراً کشتی حامل این محموله که بدون پرچم حرکت می‌کرد و هویت آن نامعلوم بود به طرف یمن در حرکت بود.

قایق‌های تندرو سپاه در خلیج فارس (عکس: آرشیو)

در آوریل سال جاری هم یک شناور آمریکایی در رویارویی با سه قایق تندرو سپاه پاسداران به هشدار تیر هوایی شلیک کرده بود.  

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت:

«متاسفانه ایجاد مزاحمت از طرف نیروی دریایی سپاه پاسداران پدیده تازه‌ای نیست. این کار ناامن و غیر حرفه‌ای است و نوعی از فعالیت [نظامی] است که ممکن است باعث شود کسی مجروح و یا منجر به خطای محاسباتی شود.»

کربی گفت:

«این اقدامات به نفع هیچیک از طرفین نیست.»

در همان حال مذاکرات وین برای احیای برجام همچنان ادامه دارد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست این گفت‌وگوها را برعهده دارد، دوشنبه در کنفرانسی خبری در بروکسل گفت: «من خوشبین هستم. یک پنجره فرصت وجود دارد که تا دو هفته باز خواهد ماند، تا پایان ماه.»

به گفته بورل گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران به سمت مرحله‌ای حساس حرکت می‌کند و هفته‌های آینده برای نجات برجام هفته‌هایی حیاتی است.

بیشتر بخوانید: