ارتش اسرائیل صبح سه‌شنبه ۱۱ مه/ ۲۱ اردیبهشت اعلام کرد ۱۳۰ «هدف نظامی» را بمباران و منهدم کرده و در عملیات تلافی‌جویانه در پاسخ به موشک‌پرانی حماس به بیت‌المقدس و به جنوب اسرائیل ۱۵ تن از وابستگان به حماس را کشته است.

در همان حال تا بامداد سه‌شنبه همچنان بمباران غزه توسط جنگنده‌های اسرائیلی ادامه داشت.

به گزارش گاردین مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند در جریان حملات جنگنده‌های اسرائیلی به غزه دست‌کم ۲۴ نفر از ساکنان غزه از جمله چند کودک جان خود را از دست دادند.

جاناتان کانریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل در جمع خبرنگاران گفت: «این آغاز حملات است. تاکید می‌کنم این تازه آغاز حملات ما علیه اهداف نظامی در غزه است.»

منطقه باب العامود در مرکز بیت‌المقدس طی روزهای اخیر صحنه درگیری نیروهای امنیتی اسرائیل با ساکنان فلسطینی شرق بیت‌المقدس بود. این منطقه در جوار مسجدالاقصی قرار دارد. فلسطینی‌ها می‌گویند اجازه نمی‌دهند اسرائیل این منطقه را با هدف یکدست‌سازی شهر مسدود کند. در درگیری ارتش اسرائیل با معترضان در بیت‌المقدس و در کرانه باختری تنها در طی ۲۴ ساعت بیش از ۷۰۰ نفر مجروح شدند.   

حماس در طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۰۰ راکت به سمت مناطق یهودی‌نشین در جنوب اسرائیل و به بیت‌المقدس شلیک کرد. این نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به این سو است که حماس به سمت بیت‌المقدس موشک پرتاب می‌کند. در بیت‌المقدس آژیر خطر به صدا درآمد و صدای چند انفجار هم شنیده شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در طی سخنانی گفت حماس با حمله به حومه بیت‌المقدس از «خط قرمز» اسرائیل عبور کرده است.

نتانیاهو گفت اگر کسی به ما حمله کند، «تاوان سختی» را می‌پردازد و هشدار داد که «درگیری‌ها ممکن است مدتی ادامه پیدا کند.»

وزارت خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد راکت‌پراکنی حماس به اسرائیل را شدیدا محکوم می‌کند:

«ما از طرفین می‌خواهیم از دامن زدن به تنش‌ها خودداری کنند و در همان حال حق مشروع اسرائیل در دفاع از خود و حفظ جان شهروندانش را به رسمیت می‌شناسیم.»

در همان حال به گزارش الجزیره شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه گذشته پشت درهای بسته تشکیل جلسه اضطراری داد. ۱۵ عضو شورای امنیت به درخواست آمریکا از صدور بیانیه پایانی خودداری کردند. دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفتند نروژ پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده است.

سازمان ملل متحد هفته گذشته اعلام کرد اخراج فلسطینی‌ها از منازلشان ممکن است به‌عنوان جنایت جنگی شناسایی شود. اردن نیز روز یکشنبه بر ضرورت حفظ اماکن مذهبی در بیت‌المقدس و دسترسی مسلمانان به این اماکن تأکید کرد و اقدامات نیروهای امنیتی اسرائیل در مقابله با معترضان فلسطینی را «وحشیانه» خواند.

پنج‌شنبه گذشته فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا با صدور بیانیه مشترکی نسبت به شهرک‌سازی در بین‌المقدس و بیت‌لحم هشدار دادند.