آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران در گزارش محرمانه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت / ۱۱ مه در اختیار اعضای خود قرار داده و نسخه‌ای از آن را خبرگزاری رویترز به دست آورده است اعلام کرد که ایران در تأسیسات هسته‌ای نطنز اورانیوم را تا سطح ۶۳ درصد غنی کرده است و این حتی بالاتر از ۶۰ درصد غنی‌سازی اورانیوم است که ماه گذشته ایران اعلام کرده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش به کشورهای عضو خود گفته است: «به‌گفته ایران، نوسانات در سطح غنی‌سازی تجربه شده است».

این گزارش بدون توضیح درباره «نوسانات» افزوده است:

«بررسی‌های آژانس از نمونه‌برداری‌های محیطی در ۲۲ آوریل ۲۰۲۱ (۲ اردیبهشت) سطح غنی‌سازی تا ۶۳ درصد اورانیوم‌ـ۲۳۵ را نشان می‌دهد، که با نوسانات غنی‌سازی (که ایران توصیف کرده) سازگار است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۸ فروردین / ۱۷ آوریل اعلام کرده بود که تهران فرایند غنی‌سازی اورانیوم با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۶ تا خلوص ۶۰ درصد را در تأسیسات هسته‌ای نطنز آغاز کرده است. این گزارش پس از آن منتشر شد که در پی انفجار در تأسیسات غنی‌سازی نطنز که ایران آن را کار اسرائیل می‌داند، تهران در واکنش به این انفجار اعلام کرد که قصد آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را دارد.

توافق هسته‌ای تنها به ایران این امکان را می‌دهد که برای غنی‌سازی اورانیوم از سانتریفیوژهای نسل اول موسوم به «آی‌آر-۱» استفاده کند. همچنین براساس این توافق ایران تنها می‌تواند تا ۳,۶۷ درصد اورانیوم را غنی‌سازی کند.

گزارش روز سه‌شنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که جمهوری اسلامی اکنون بخشی از مواد استخراج شده در سانتریفیوژهای آی‌آرـ۴  را در ۲۷ سانتریفیوژ ‌آی‌آر-۵ و  ۳۰ سانتریفیوژ آی‌آر-۶ تزریق کرده است  تا خلوص اورانیوم را تا ۵ درصد برساند.

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی منتشر می‌شود که ایران برای احیای برجام در حال گفت‌وگو با پنج کشور باقی مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) است و آمریکا که از برجام خارج شده به‌شکل غیرمستقیم جریان مذاکرات را دنبال می‌کند.