شمار کشته‌شدگان از آغاز تبادل آتش بین حماس و ارتش اسرائیل به دست‌کم ۳۵ تا ۴۰ نفر در نوار غزه و به ۵ نفر در اسرائیل رسید. بنی گانتز، وزیر جنگ اسرائیل هشدار داده بود که «تازه این آغاز بمباران‌هاست.» اسماعیل هنیه، رهبر حماس در پاسخ گفته بود: «اگر اسرائیل دنبال درگیری است، ما آماده‌ایم.»

 تور ونسلند، هماهنگ‌کننده سازمان ملل برای روند صلح در خاورمیانه در سخنانی که در دومین نشست اضطراری شورای امنیت ایراد کرد از رهبران کشورهای جهان خواست که با توجه به تهدیدات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر تداوم بمباران غزه، آن‌ها می‌بایست برای کاهش تنش‌ها پادرمیانی کنند.

«پیامدهای جنگ در غزه بسیار ویرانگر است. مردم عادی هزینه‌های آن را می‌پردازند.»

ونسلند هشدار داد:

«آتش‌بس اعلام کنید. ما به سمت یک جنگ تمام‌عیار پیش می‌رویم.»

وضع بحرانی اللد، انهدام دو برج مسکونی در غزه

به گزارش خبرگزاری رویترز بامداد چهارشنبه ۱۲ مه/۲۲ اردیبهشت در پی حمله راکتی حماس، آژیر خطر در تل‌آویو به صدا درآمد و از چندین نقطه صدای انفجار به گوش رسید. حماس با بیش از ۱۱۰ راکت به تل‌آویو شلیک کرد. در شهر اللد در حومه تل‌آویو دو نفر جان خود را از دست دادند و یک خودرو نیز منهدم شد.

ساعت چهار و نیم صبح روز چهارشنبه ارتش اسرائیل با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که در واکنش به موشک‌پرانی حماس «صدها سلول تروریستی در سراسر غزه» را منهدم کرده است. این شدیدترین بمباران غزه از سال ۲۰۱۴ تاکنون است.

جنگنده‌های اسرائیلی یک برج که در آن چند دفتر مطبوعاتی، واحدهای مسکونی، چند شرکت دارویی و یک کلینیک دندانپزشکی قرار داشت را دو بار بمباران کردند. بمباران دوم هنگامی اتفاق افتاد که روزنامه‌نگاران و امدادگران به محل رفته بودند.  این برج کاملاً منهدم شد.

چند ساعت قبل از آن یک برج دیگر در غزه که دفترهای مقامات حماس در آن قرار داشت هدف بمباران جنگنده‌های اسرائیلی قرار گرفت و منهدم شد. در واکنش به این بمباران‌ها حماس تل‌آویو را با ۱۳۰ راکت هدف قرار داد.

در شهر اللد که محل سکونت شهرک‌نشینان یهودی و مسلمانان است، مسلمانان و یهودی‌ها با هم درگیر شده‌اند. شامگاه گذشته در این شهر یک کنیسه و دو مدرسه به آتش کشیده شدند. در اللد وضعیت اضطراری اعلام شده است.

آزمونی برای کاخ سفید

کاخ سفید اعلام کرد که اولویت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بر تنش‌زدایی است. جین پسکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که مقامات آمریکایی با مقامات اسرائیلی در گفت‌وگو هستند:

«ما اعتقاد داریم که هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینیان می‌بایست از آزادی، امنیت، کرامت انسانی و رفاه برخوردار باشند. مقامات آمریکایی با صراحت به مقامات اسرائیلی گفته‌اند که آمریکا با مصادره خانه‌های مسلمانان و تخریب منازل آن‌ها مخالف است و اعتقاد دارد که این اقدامات خلاف منافع دو کشور است و به حل بحران کمک نمی‌کند.»

در نخستین جلسه اضطراری شورای امنیت دولت بایدن مانع از صدور بیانیه‌ای شد که از اسرائیل می‌خواهد به درگیری‌ها هرچه سریع‌تر پایان دهد.

منطقه باب العامود در مرکز بیت‌المقدس (اورشلیم) طی روزهای اخیر صحنه درگیری نیروهای امنیتی اسرائیل با ساکنان فلسطینی شرق بیت‌المقدس بود. این منطقه در جوار مسجدالاقصی قرار دارد. فلسطینی‌ها می‌گویند اجازه نمی‌دهند اسرائیل این منطقه را با هدف یکدست‌سازی شهر مسدود کند. در درگیری ارتش اسرائیل با معترضان در بیت‌المقدس و در کرانه باختری تنها در طی ۲۴ ساعت بیش از ۷۰۰ نفر مجروح شدند و بخشی از مسجد القصی را هم عده‌ای ناشناس به آتش کشیدند.

حماس اعلام کرده است که تا وقتی اسرائیل «به ترور و خشونت» در بیت‌المقدس و مسجد الاقصی خاتمه ندهد، حملات موشکی حماس به اهداف اسرائیلی ادامه می‌یابد.