به‌گزارش رویترز، حوثی‌های یمن پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت / ۱۳ مه اعلام کردند که ۱۲ موشک بالستیک به سمت تأسیسات آرامکو، شرکت نفتی دولتی عربستان سعودی، فرودگاه نجران و سایر اهداف در نجران، واقع در جنوب عربستان سعودی پرتاب کرده‌اند.

این حملات با موشک‌های بالستیک «بدر»، «سعیر» و پهپادهای «قاصف k2» انجام شدند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی که با نیروهای حوثی در یمن می‌جنگد نیز اعلام کرد که هشت پهپاد و سه موشک بالستیک شلیک‌شده به سمت عربستان سعودی را رهگیری و منهدم کرده است، بدون آن‌که مشخص کند که در کدام منطقه این حملات صورت گرفته است.

پنج‌شنبه پایان ماه رمضان و تعطیلات عید فطر مسلمانان است. در بیانیه ائتلاف عربی آمده است:

«این اعمال خصمانه نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان حوثی حتی آیین‌های مذهبی را هم رعایت نمی‌کنند و رفتارهایشان برخلاف هنجارهای بین‌المللی است.»

حوثی‌ها به‌طور منظم پهپاد و موشک به سمت عربستان سعودی شلیک می‌کنند. ائتلاف عربی می‌گوید بیشتر این حملات را رهگیری می‌کند.

ائتلاف نظامی به رهبری سعودی در سال ۲۰۱۵ در جنگ یمن مداخله و از نیروهای دولتی که با حوثی‌ها می‌جنگند حمایت کرد.

ایران نیز در این مدت از حوثی‌ها حمایت کرده است. جنگ یمن را «جنگ نیابتی» ایران و عربستان سعودی نیز می‌نامند.

در هفته‌های اخیر مذاکرات پنهانی میان ایران و عربستان سعودی جریان داشته است که در آن دو طرف در مورد جنگ یمن نیز گفت‌وگو کرده‌اند اما تاکنون نتیجه‌ای در این زمینه به‌دست نیامده است.

روز گذشته (چهارشنبه) محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در دمشق از بهبود روابط با عربستان سعودی استقبال کرد.

شنبه گذشته، ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک محموله غیرقانونی شامل اسلحه و موشک‌های هدایت‌شونده را در آب‌های بین‌المللی کشف و ضبط کرده است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا در این‌باره گفت تحقیقات اولیه نیروی دریایی نشان داده است که این کشتی از ایران آمده و با وجود تحریم تسلیحاتی سازمان ملل، جمهوری اسلامی کار تسلیح حوثی‌ها را متوقف نکرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ایرانی بودن منشاء سلاح‌های توقیفی در دریای عرب به مقصد یمن را تکذیب کرد.