حجت نظری برخورد با دستفروشان را «خلاف رویه و رویکرد» دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد و این رفتار را به افرادی نسبت داد که به گفته او «پیش‌تر در مدیریت شهری مسئولیت داشتند و امروز دستشان از این مدیریت کوتاه است و بنا دارند که دوباره به این صندلی‌ها برگردند.»

او گفت که در این رابطه به پیروز حناچی، شهردار تهران تذکر داده و از او خواسته نسبت به رفتار مدیران بلافصل یا با واسطه خودش دقت بیشتری داشته باشد.

ماموران سدمعبر شهرداری تهران ۲۳ اردیبهشت چرخ دستی یک دست فروش را در خیابان واژگون کردند و او را کتک زدند. بر اساس اعلام شهرداری منطقه ۲۰ تهران این واقعه در میدان شهرری تهران رخ داده است.

شهرداری منطقه ۲۰ تهران پس از انتشار یک ویدئو کوتاه از این واقعه تحت تاثیر فشار رسانه‌های اجتماعی نسبت به آنچه که رخ داده «عذرخواهی کرد» و فرهاد افشار شهردار این منطقه گفت که عوامل مرتبط با این حادثه جهیت سیر مراحل قانونی به نهادهای نظارتی معرفی شدند.

یک روز پس از این حادثه دادستان شهر ری نیز از تشکیل پرونده قضایی برای ماموران شهرداری خبر داد و گفت: پرونده‌ای با موضوع اخلال در نظم عمومی تشکیل شده و دستورات قضایی لازم به منظور شناسایی ماموران شهرداری دخیل در موضوع به عنوان متهم صادر شده است.

تصویری از حمله ماموران سد معبر شهرداری با لباس فرم به یک دستفروش در میدان شهرری تهران.

ماموران سد معبر شهرداری در تهران و دیگر شهرها در دو دهه اخیر بارها دستفروشان را آزار داده‌اند. در سال ۱۳۹۳ ماموران سد معبر شهرداری تهران یک دستفروش به نام علی چراغی را به قتل رساندند. در مرداد ۱۳۹۶ هم در قم یک دستفروش در جریان حمله ماموران شهرداری دچار حمله قلبی شد و جان باخت. اسفند ۱۳۹۲ نیز یونس عساکره یک دستفروش در خرمشهر در اعتراض به جمع‌آوری کالاهایش خود را مقابل ساختمان شهرداری به آتش کشید.

دو دستفروش در اهواز و میناب نیز طی سال‌های گذشته به دست ماموران شهرداری یا نیروی انتظامی به قتل رسیدند.

در سال ۱۳۹۵ نیز یک مامور پلیس تهران در دادگاه اعتراف کرد که یک دستفروش افغانستانی را کشته است.

شهرداری‌ها در سال‌های اخیر تحت پوشش طرح ساماندهی، کوشیده‌اند دستفروشان را از خیابان‌ها و معابر پر رفت‌وآمد به بازارچه‌های دور از شهر برانند و مانع فعالیت آنها شوند.

آمار دقیقی از شمار دستفروشان در ایران وجود ندارد اما با افزایش نرخ بیکاری و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و خدماتی شمار افرادی که به دستفروشی روی آورده‌اند افزایش یافته است.