صبح یکشنبه ۲۶ اردیبهشت بازنشستگان تامین اجتماعی همانند هفته‌های گذشته در تهران، خرم‌آباد، اراک، کرج، مشهد، کرمانشاه و چند شهر دیگر به خیابان آمدند. همزمان گروهی از معلمان قراردادی و معلمان شاغل در مدارس غیردولتی نیز در چند شهر تجمع کردند. آموزشیاران نهضت سوادآموزی هم مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.

بازنشستگان تامین اجتماعی که از دی ماه ۱۳۹۹ دور تازه‌ای از اعتراض را آغاز کرده‌اند خواستار اجرای صحیح قانون همسان‌سازی، برخورداری از بیمه درمانی کامل و رایگان و افزایش حقوق دوره بازنشستگی هستند، در تهران مقابل ساختمان مجلس شورای تجمع کردند.

تصاویری از تجمع بازنشستگان در کرمانشاه، خرم‌آباد و مشهد نیز منتشر شده است.

کانال تلگرامی اتحاد بازنشستگان از ممانعت نیروهای امنیتی از تجمع بازنشستگان در تهران خبر داد و نوشت:

از ساعت ده و نیم تا یازده و نیم به‌طور مستمر از جمع شدن بازنشستگان جلوگیری کرده و به هیچ وجه اجازه‌ی ایستادن نمی‌دادند. وقتی آنها را به سمت مترو هدایت کردند حتا در آنجا هم توقف را تحمل نمی‌کردند و پیوسته در حال متفرق کردن بودند. سراسر روبه‌روی مجلس تا سر خیابان اصلی و [ورودی مترو] مملو از نیروهای امنیتی بود
از محل کیوسک نیروی انتظامی راه توسط حدود ۱۰مامور بسته شده بود.
در بوستان روبه‌روی مترو تعدادی بازنشسته‌ی موی سفید ایستاده بودند اما نمی‌توانستند به خیابان مجلس بیآیند. هم‌چنین در مقابل بیمارستان معیری هم تعدادی بازنشسته ایستاده بودند.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) همزمان با تجمع اعتراضی بازنشستگان به نقل از مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نوشت: حقوق بازنشستگان «طی ۱۴ ماه گذشته ۲,۵ برابر رشد پیدا کرده است».

براساس بخشنامه سازمان تامین اجتماعی که صبح امروز منتشر شد، حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر در سال جاری ۳۹ درصد و  برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به میزان ۲۶درصد افزایش خواهد یافت.

در بخشنامه ابلاغی به بازنشستگان ماهانه ۱۲۰ هزار تومان کمک معیشت، ۸۸ هزار و ۵۱ تومان کمک هزینه عائله‌مندی، ۱۷ هزار و ۷۸۲ تومان کمک‌هزینه ماهانه اولاد و ۴۴ هزار و ۲۵ تومان کمک‌هزینه ماهانه همسر متکفل فرزند پرداخت شد.

با اجرای این بخشنامه مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی‌کلی و بازماندگان ماهیانه مبلغ ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان خواهد بود که در مقایسه با هزینه معیشت برآورد شده در کمیته مزد شورای عالی کار و درآمد خط فقر اندک است.

بازنشستگان تامین اجتماعی نیز افزایش حقوق‌ها را در مقایسه با نرخ تورم و هزینه معیشت «ناچیز» می‌دانند و خواستار افزایش حقوق بر اساس نرخ واقعی تورم و هزینه معیشت هستند. براساس گزارش سازمان تامین اجتماعی حدود هفتاد درصد بازنشستگان حداقل‌بگیرند.

دولت در بودجه سال جاری پرداخت  غیرنقدی۸۹ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی را به منظور «اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی» پیش‌بینی کرده است. فعالان صنفی بازنشستگان این مبلغ را ناکافی می‌دانند و خواستار تسویه بدهی ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان شده‌اند.

معلمان تازه استخدام شده خواستار اجرای طرح رتبه‌بندی شدند

همزمان با بازنشستگان گروهی از معلمان نیز در تهران مقابل ساختمان مجلس شورای و در چند شهر در مقابل ساختمان‌های آموزش و پرورش تجمع کردند. تصاویری از تجمع معلمان در تبریز، ایلام و چند شهر دیگر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

معلمان معترض در ایلام در مدارس غیردولتی شاغل هستند. حقوق این گروه از معلمان که با حقوق‌های اندک و در اغلب مواقع با قراردادهای ساعتی مشغول تدریس هستند از زمان همه‌گیری کرونا کاهش یافته و با تاخیر پرداخت می‌شود.

منابع نزدیک به معلمان اجرای رتبه‌بندی بر مبنای سند تحول بنیادین و همسان سازی با مشاغل مشابه ( هیئت علمی دانشگاه ) طبق بند ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و برقراری فوق‌العاده ویژه ۵۰ درصد به طور کامل طبق بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری را خواسته معلمان معترض گزارش کردند.

معلمان معترض که با قراردادهای موقت در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند هفته‌های قبل نیز در اعتراض به حقوق ناکافی تجمع کرده بودند. این گروه از معلمان پیشتر گفته بودند که با وجود دارا بودن مدرک دانشگاهی ماهیانه ۲,۸ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

وزارت آموزش و پرورش ایران که با کمبود معلم روبرو است، از استخدام رسمی معلمان جدید امتناع می‌کند.

آموزشیاران نهضت سوادآموزی خسته از بلاتکلیفی

علاوه بر معلمان گروهی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی نیز یکشنبه مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. خواسته این گروه از معترضان استخدام رسمی در آموزش و پرورش است. آموزشیاران نهضت سوادآموزی که برخی از آنان بیش از ۱۰ سال سابقه کار دارند، در فهرست استخدامی آموزش و پروش قرار ندارند.

مجلس شورای اسلامی ایران سال گذشته به آموزش و پرورش اجازه داد تنها یک باردیگر آزمون استخدامی را برای آموزشیاران نهضت سوادآموزی تکرار کند.

بر مبنای خبر جداگانه‌ای در اهواز معلمان و کارکنان «مدارس استثنایی» خوزستان نیز با خواسته رفع مشکلات بیمه‌ای و معیشتی تجمع کرده‌اند.