به گزارش خبرگزاری رویترز فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی یکشنبه ۱۶ مه/۲۶ اردیبهشت در سخنرانی آغازین این نشست مجازی اضطراری که به میزبانی جده برگزار شد ضمن محکوم کردن «نقض آشکار» حقوق فلسطین توسط اسرائیل، خواهان اقدام جهانی برای برای پایان دادن به عملیات نظامی علیه فلسطینیان شد.

وزیر خارجه عربستان در سخنانش با اشاره ضمنی به حمله نیروهای امنیتی اسرائیل به مسجد الاقصی و مراسم شب قدر و همچنین تصرف خانه‌های محله شیخ جراح توسط شهرک‌نشینان یهودی، «هتک حرمت به مقدسات اسلامی و اخراج اجباری فلسطینیان از خانه‌های خود در اورشلیم (بیت‌المقدس) شرقی» را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست تا مسئولیت خود را در قبال پایان دادن به «بالاگرفتن خطرناک تنش‌ها» ایفا کرده و برای توقف عملیات نظامی و احیای مذاکرات صلح بر اساس راه حل دو کشور فوراً اقدام کند. 

صفحه سازمان همکاری اسلامی در توییتر هم به نقل از یوسف بن احمد العثیمین، دبیر این سازمان نوشت: «ما به مقاومت مردم فلسطین در مسجد الاقصی درود می‌فرستیم. قدس بخش جدایی‌ناپذیر فلسطین است».

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم در توییتر اعلام کرد اعضای شرکت‌کننده در در نشست اضطراری كمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی تاکید کرده‌اند که «اسرائیل تنها مسئول تداوم سبعیت و بی‌رحمی در فلسطین است».
وزیر خارجه ترکیه در توییتر نوشت: «[ما] در سطح بین المللی به طور قاطعانه به تلاش‌های خود برای حمایت از خواهران و برادران فلسطینی ادامه خواهیم داد».

براساس آخرین گزارش‌ مقام‌های پزشکی غزه، حملات روز یکشنبه اسرائیل به غزه تاکنون جان ۳۳ نفر از جمله ۱۳ کودک را گرفته و بالغ بر ۵۰ نفر را زخمی کرده است. به گفته آن‌ها جنگنده‌های اسرائیلی در حملاتی که در بامداد یکشنبه انجام شد چندین خانه مسکونی در مرکز شهر غزه را هدف گرفته و بمباران کرده‌اند. ارتش اسرائیل می‌گوید در این حملات خانه یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در خان یونس را هدف قرار داده است.

ساکنان غزه در میان ویرانی‌های به‌جا مانده از بمباران ارتش اسرائیل- ۲۶ اردیبهشت ۹۹ – ۱۶ مه ۲۰۲۱ (عکس از SAID KHATIB / AFP)

از سوی مقابل حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی ده‌ها راکت به سمت اسرائیل پرتاب کردند.

از زمان شروع درگیری‌ها که دوشنبه هفته گذشته و با یورش نیروهای امنیتی اسرائيل به شهروندان فلسطینی آغاز شد، ارتش اسرائیل ۱۸۱ تن از جمله ۵۲ کودک را در حملات خود به قتل رسانده است. طبق گزارش رویترز از سوی مقابل، حملات موشکی حماس و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطین که بیشتر آن‌ها توسط گنبد آهنین خنثی شده‌اند هم جان ۱۰ نفر از جمله دو کودک اسرائیلی را گرفته است.

اوری گوردین از فرماندهان ارشد اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد اسرائیل با بالاترین میزان حملات موشکی از غزه مواجه است و گروه‌های مسلح از جمله حماس از آغاز درگیری‌ها حدود ۳هزار راکت به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌اند که بی‌سابقه است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز عصر روز یکشنبه گفت ارتش اسرائیل «با تمام قدرت» به بمباران غزه ادامه خواهد داد.

نشست اضطراری شورای امنیت و اتحادیه اروپا

ایالات متحده آمریکا در درگیری‌ها اخیر به صورت تمام‌قد کنار اسرائیل ایستاده و از آن‌چه حق اسرائیل برای دفاع از خود می‌خواند حمایت کرده است. رسانه‌ها به نقل از وزیر خارجه چین گفته‌اند واشنگتن مانع تشکیل جلسه شورای امنیت شده و مقابل اجماع بین‌المللی ایستاده است.

با این‌وجود شورای امنیت سازمان ملل قرار است امروز یکشنبه برای بررسی جنگ اسرائیل و فلسطین تشکیل جلسه بدهد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده روز سه‌شنبه جلسه‌ای اضطراری را در سطح وزیران خارجه اروپا برگزار خواهد کرد.

عفو بین‌الملل: حمله به ساختمان رسانه‌ها بخشی از الگوی سرکوب جمعی اسرائیل علیه فلسطین است

صالح حجازی، معاون منطقه‌ای عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا یکشنبه به شبکه الجزیره گفت اسرائیل در تلاش است کاری را که در غزه و با مردم غزه انجام می دهد پنهان کند و از سال ۲۰۱۲ از ورود عفو بین‌الملل به غزه جلوگیری کرده است.

او با اشاره به بمباران ساختمان دفتر رسانه‌های بین‌المللی (از جمله شبکه الجزیره و خبرگزاری اسوشیتدپرس) که روز گذشته توسط ارتش اسرائیل انجام شد گفت سازمان عفو بین‌الملل از سال ۲۰۱۴ تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی درباره وضعیت فلسطین را آغاز کرده و از این دادگاه می‌خواهد که این حمله را بررسی کند.

اسرائیل بدون ارائه مدرک خاصی مدعی شده که ساختمان الجلا یک هدف نظامی بوده و به خاطر فعالیت حماس در این ساختمان بمباران شده. ادعایی که خبرگزاری اسوشیتدپرس آن‌را رد کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرده هیچ مدرکی مبنی بر حضور یا فعالیت حماس در این ساختمان وجود ندارد.

معاون منطقه‌ای عفو بین الملل دراین‌باره گفته حتی اگر یک هدف نظامی مشروع در آنجا وجود داشته باشد، حمله به یک ساختمان به این شکل «نامتناسب» و مشمول جنایات جنگی‌ست و الگویی را دنبال می‌کند که اسرائیل برای مجازات جمعی علیه مردم فلسطین در غزه به‌کار گرفته است.

تصویری از یک مرد و زن فلسطینی ساکن غزه که خانه‌شان در حملات اسرائيل بمباران شده – ۲۶ اردیبهشت ۹۹ – ۱۶ مه ۲۰۲۱ (عکس از MOHAMMED ABED / AFP)

به تایید او اسرائیل در روزهای گذشته بیش از ۵۱ ساختمان مسکونی از جمله ساختمان‌های بلند را بمباران و تخریب کرده است.

«این جنگ نیست، این نسل‌کشی‌ست»

در میان سکوت بسیاری از دولت‌های غربی که حملات اسرائيل به غزه را تحت عنوان «حق دفاع از خود» توجیه می‌کنند، برخی از بازیکنان فوتبال در جریان مسابقات و در شبکه‌های اجتماعی از فلسطین حمایت کردند.

وسلی فوفانا و حمزه چوی دو بازیکن تیم لسترسیتی پس از قهرمانی در جام حذفی انگلیس با پرجم فلسطین در جشن قهرمانی حاضر شدند.
اریک کانتونا ستاره سابق منچستریونایتد در کنار همسرش رشیده تی‌شرت یک گروه حمایت از فلسطین را به تن دارد. او گفته که بار دیگر برای این سازمان پول جمع‌آوری می‌کند.

روز شنبه هم هزاران نفر در مناطق مختلف جهان حملات اسرائیل علیه فلسطینیان را نه درگیری و «دفاع از خود» بلکه «جنایت جنگی» و «نسل‌کشی» خواندند. تجمع‌هایی که کشورهای مختلف دنیا از جمله در شهرهای لاهه، لندن و برلین برگزار شده و به دستگیری ده‌ها نفر از تظاهر کنندگان منجر شد.

به نوشته روزنامه گاردین در لندن، هزاران نفر از جمله جرمی کوربین، رهبر پیشین حزب کارگر و نماینده پارلمان بریتانیا با در دست‌داشتن پلاکاردهایی که روی آن‌ها نوشته بود «بمباران غزه را متوقف کنید»، «فلسطین را آزاد کنید» به سمت سفارت اسرائیل حرکت کردند. این تجمع نسبتاً مسالمت‌آمیز برگزار شد اما نیروهای امنیتی با برخی از تظاهرکنندگان درگیر شدند. براساس اعلام پلیس متروپلیتن لندن، ۱۳ نفر از حاضران در راهپیمایی «به ظن خشونت» و «نقض مقررات بهداشتی» دستگیر شده‌اند. پلیس همچنین گفته ۹ نفر از نیروهایش در هنگام پراکنده کردن جمعیت مقابل سفارت اسرائيل زخمی شده‌اند.

برگزار کنندگان این تجمع، تعداد افراد حاضر را حدود ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند اما پلیس این رقم را تایید نکرده است.

در ایالات متحده آمریکا هزاران نفر با حضور در خیابان‌های لس‌آنجلس، نیویورک، بوستون، فیلادلفیا، آتلانتا و چند شهر دیگر خواستار پایان حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه شدند.

هزاران نفر در برلین و سایر شهرهای آلمان از جمله کلن، لایپزیگ، هامبورگ و فرانکفورت در پی فراخوان شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی، سامیدون، و گروه‌های حامی فلسطین راهپیمایی کردند.
در برلین سه تظاهرات در همبستگی با فلسطینیان برگزار شد. دو تظاهرات به گفته پلیس با آرامش به پایان رسید اما در یکی از آن‌ها، شرکت‌کنندگان که خواهان تحریم اسرائیل بودند، پلیس به معترضان با گاز اشک‌آور و اسپری فلفل حمله کرد.

پلیس به بهانه نقض مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی خواستار پایان دادن به تجمعی شد که حدود ۳هزار و ۵۰۰ نفر در آن شرکت کرده بودند. «معترضان خشمگین» اما در خیابان ماندند. ماموران برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل استفاده کرد و معترضان هم به سمت ماموران سنگ و شیشه پرتاب کردند.

پلیس برلین بدون اینکه تعداد دستگیرشدگان را اعلام کند، دستگیری تعدادی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات را تایید کرد.‎
در کلن هم تجمع همبستگی با فلسطینیان به خشونت کشیده شد. پلیس کلن دستگیری یک نفر از شرکت‌کنندگان را تایید کرده است.

طبق گزارش شبکه الجزیره در پنج استان عراق از جمله در پایتخت صدها نفر در راهپیمایی‌هایی که به دعوت مقتدی صدر، رهبر جریان صدر برگزار شد، شرکت کرده و با مردم فلسطین ابراز همبستگی کردند.

در دوحه قطر نیز هزاران نفر در حمایت از فلسطین به خیابان آمدند و خشونت اسرائیل علیه فلسطینیان را «نسل‌کشی» خواندند.

صدها نفر هم در شمال پاریس به‌رغم اعلام ممنوعیت تظاهرات ضد اسرائیلی و حضور سنگین ۴۲۰۰ مامور پلیس در خیابان‌ها تجمع کردند و در حمایت از فلسطین شعار دادند. براساس گزارش‌ها نیروهای پلیس فرانسه برای پراکنده کردن تجمع به گاز اشک‌آور و ماشین‌ آب‌پاش متوسل شده‌اند و از سوی مقابل تظاهر کنندگان هم تعدادی از سطل های زباله را به آتش کشیده و به سمت پلیس سنگ و مواد منفجره پرتاب کرده‌اند. به‌رغم درگیری پلیس و تظاهرکنندگان هیچ خبری از دستگیری مخابره نشده است.

در مادرید، پایتخت اسپانیا جمعیتی که شمار آن‌ها نزدیک به ۲هزار و ۵۰۰ نفر گزارش شده با پرچم‌ها فلسطین به خیابان آمدند و اقدام اسرائیل علیه فلسطینیان را «نسل‌کشی» خواندند.

صدها لبنانی و فلسطینی هم در امتداد مرز لبنان و اسرائیل تجمع کردند. طبق گزارش‌های منتشر شده برخی از معترضان از دیوار مرزی بالا رفته و به سمت دیوارها کوکتل مولوتوف و سنگ پرتاب کرده‌اند.

در کشمیر تظاهرات مردم در حمایت از فلسطین به درگیری با پلیس هند منجر شد. پلیس با سرکوب تظاهرات دست کم ۲۰ نفر از آن‌ها را بازداشت کرد. یکی از تظاهرکنندگان می‌گوید:

«چگونه می توان ساکت بود وقتی آنها [اسرائیل] در غزه کودکان را می کشند. هر انسانی روی زمین باید در برابر آنها بایستد. این امر نشان دادن انسانیت و همبستگی اس، اما ما به دلیل ترس حتی قادر به انجام این کار نیستیم.»

صدها نفر در استرالیا هم با آمدن به خیابان‌های ملبورن و سیدنی به اعتراض علیه حملات نظامی اسرائیل در غزه پیوستند. گروه‌های حقوق بشری استرالیا و فلسطین از دولت استرالیا خواسته‌اند كه از پیگیری توافق نامه تجارت آزاد با اسرائیل دست بردارد و اقدامات رژیم اسرائیل را در غزه و شرق بیت المقدس محكوم كند.