به گزارش رسانه‌های افغانستان انفجار یک مین کنار جاده‌ای در شامگاه شنبه ۲۵ اردیبهشت جان سه جوان در ولسوالی خواجه‌عمری در ولایت غزنی را گرفت.

احمد‌ضیا یعقوبی، ولسوالی خواجه‌عمری طالبان را مسئول این رویداد تروریستی دانست و گفت که خودرو این سه تن یا مینی که طالبان جاساز کرده بودند، برخورد کرده است.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان صبح یکشنبه گفت: طالبان طی سه روز آتش‌بس در ۱۸ استان «فعالیت‌های تروریستی و ضد امنیتی انجام دادند». به گفته او در جریان این حملات ۲۱ غیرنظامی کشته و ۳۳ تن دیگر زخمی شدند.

طالبان پیش از پایان ماه رمضان اعلام کرده بود به مدت سه روز حملات و اقدامات نظامی را متوقف می‌کند. اشرف‌غنی احمد‌زی، رئیس‌جمهوری افغانستان هم از نیروهای نظامی دولتی خواسته بود آتش‌بس را رعایت کنند.

با وجود اعلام آتش‌بس، روز جمعه ۲۴ اردیبهشت در جریان یک انفجار در مسجد «حاجی بخشی» در ولسوالی شکردرده ولایت کابل ۱۲ تن کشته و ۱۵ تن زخمی شدند. طالبان مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده نگرفته است. روزنامه «هشت صبح» نوشته است: گفته شده داعش مسئولیت انفجار در مسجد حاجی‌بخشی را پذیرفته است.

شامگاه جمعه هچنین شبکه برق‌رسانی کابل به دلیل یک انفجار از کار افتاد. صبح امروز مقام‌های شرکت برق افغانستان (برشنا) اعلام کردند برق کابل به صورت موقت وصل شده است. امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری این کشور هم گفت که تا به حال هیچ فردی در ارتباط با این حادثه خرابکارانه دستگیر نشده است. وزارت امور داخله اما از دستگیری چهار مظنون این حادثه خبر داد.

ارتش افغانستان نیز در یک اطلاعیه اعلام کرده است پس از پایان آتش‌بس سه روزه عملیات تعرضی را در جنوب‌غرب کشور از سر گرفته و در شامگاه شنبه ۲۵ اردیبهشت طی عملیا‌های در شهر لشکرگاه و ولسوالی نهرسراج هلمند ۲۱ عضو طالبان را کشته و ۲۰ تن را زخمی کرده است.

سخنگوی طالبان در پاسخ به پرسش روزنامه اطلاعات روز افغانستان در باره این وقایع سکوت کرده و طالبان نیز تا به حال به صورت رسمی کشته شدن ۲۱ تن از اعضایش را رد یا تایید نکرده است.

یک روز پیش، شنبه ۲۵ اردیبهشت، رسانه‌های افغانستانی گزارش کرده بودند نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در دوحه دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

طالبان پیش از اعلام آتش‌بس سه روزه از دولت افغانستان و آمریکا خواسته بود به «تعهدات تفاهمنامه دوحه» پایبند باشند. این گروه اسفند ۱۳۹۸ با دولت آمریکا تفاهمنامه موسوم به «آوردن صلح به افغانستان» را امضاء کرد. گفت‌وگوهای طالبان با دولت افغانستان اما تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.

این گروه قرار بود در فروردین امسال همراه با نمایندگان دیگر گروه‌های افغانستانی در نشست استانبول که قرار بود با نظارت سازمان ملل برگزار شود، شرکت کند اما در فاصله چند روز مانده به زمان برگزاری این نشست از حضور در آن سر باز زد.

بر اساس گزارش نهادهای دولتی افغانستان طی چهار ماه نخست سال جاری میلادی ۱۰ هزار تن در جریان حملات نظامی جان باختند.