بمباران‌های غزه در هشتمین روز و در آغاز دومین هفته درگیری‌ها بین حماس و ارتش اسرائیل طولانی‌تر و گسترده‌تر است. دوشنبه ۱۷ مه/ ۲۷ اردیبهشت تنها در چند دقیقه ۷۰ بار جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائیلی غزه را بمباران کردند. بر اساس گزارش‌ الجزیره، صبح دوشنبه جاده‌ای که در غرب شهر قرار دارد، خطوط مواصلاتی، انبارها، مراکز آموزش نظامی و زمین‌های زراعی هدف بمباران‌های گسترده جنگنده‌ها و توپخانه و پهپادهای ارتش اسرائیل قرار گرفتند. در جریان این بمباران‌ها ایستگاه برق نیز که برق را از تنها نیروگاه شهر به مناطق غرب غزه می‌فرستاد هدف قرار گرفت.

حماس و سایر نیروهای مسلح فلسطینی در غزه حمله موشکی و راکتی خود به اسرائیل را آغاز کردند. این حملات اهدافی در سراسر اسرائیل را شامل می‌شد. این سنگین‌ترین حمله موشکی حماس به اسرائیل از سال ۲۰۱۴ تاکنون بود. در حملات راکتی حماس یک کنیسه در شهر اسکلون در جنوب اسرائیل خسارت دید. کسی مجروح یا کشته نشد.  

نشست مجازی شورای امنیت بی‌نتیجه بود

نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات فلسطین و غزه بدون هیچ نتیجه مشخصی پایان یافت. آتش‌بس برای امدادرسانی به شهروندانی که زیر آوار مانده‌اند ضروری است.

 این نشست که به درخواست چین، نروژ و تونس برای بررسی درگیری‌های غزه برگزار شد، سومین نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل است. در نشست قبلی آمریکا مانع از صدور قطعنامه علیه اسرائیل شد.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در سخنانی در شورای امنیت از اسرائیل و فلسطین خواست به خونریزی‌ها، تخریب‌ها و ترورها پایان دهند و به میز مذاکرات راه حل دو دولتی بازگردند.

گوترش یادآوری کرد که تداوم درگیری‌ها ممکن است به یک بحران انسانی بینجامد و افراطی‌گری را نه فقط در کرانه باختری و غزه، بلکه در خام اسرائیل هم تقویت کند.

ریاض مالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، حملات اسرائیل به مناطق غزه را مصداق جنایت جنگی خواند و از شورای امنیت خواست علیه تل آویو تحریم و ممنوعیت تسلیحاتی وضع کند.  

دشواری امدادرسانی به مجروحان

در جریان حملات روز یکشنبه چند خانه مسکونی در غزه ویران شده‌اند. ساکنان این خانه‌ها زیر آوار مانده‌اند و با این‌حال به سبب تداوم بمباران‌ها، خیابان‌های اصلی شهر پوشیده از شیشه‌های شکسته و بلوک‌های سیمانی است و رفت و آمد آمبولانس‌ها و امدادرسانی به زیر آوارماندگان را دشوار کرده است.

 دفتر سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد هدف از بمباران‌های غزه انهدام تونل‌هایی است که زیر شهر حفر شده. با انهدام این تونل‌ها خانه‌های مسکونی هم که روی آن‌ها بنا شده‌اند فرومی‌ریزند و این سبب تلفات غیرنظامیان می‌شود که به گفته سخنگوی ارش اسرائیل جزو اهداف اسرائیل نیست.

مدیر بخش داخلی بیمارستانی که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در آنجا تحت درمان قرار دارند در یکی از همین حملات جان خود را از دست داد. مدیر بیمارستان اعلام کرد درگذشت این پزشک ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است.

هلن پترسون، رئیس سازمان پزشکان بدون مرز مستقر در نوار غزه از کشته شدن دو پزشک این سازمان در بمباران جنگنده‌های اسرائیلی خبر داد و اعلام کرد که فقدان این دو پزشک ضربه بزرگی به بخش پزشکی و خدمات درمانی در غزه است.

براساس گزارش شبکه الجزیره در اثر حملات هوایی اسرائیل دارو هم در غزه کمیاب شده است و مبارزه با کرونا تحت تأثیر وقایع خونبار اخبر قرار گرفته است.  

شکایت گزارشگران بدون مرز از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

 حملات جنگنده‌های اسرائیلی به ساختمان رسانه‌های خارجی در غزه باعث شگفتی و بهت خبرنگاران و رسانه‌های سراسر جهان شد. مدیر خبرگزاری آسوشیتدپرس که دفتر این خبرگزاری در آنجا قرار داشت حمله به دفتر رسانه‌ها را وحشت‌آور خواند. گزارشگران بدون مرز از دیوان کیفری بین‌المللی درخواست کرده است این اقدام اسرائیل را به‌عنوان جنایت جنگی بررسی کند.

گزارشگران بدون مرز در نامه به دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی یادآوری کرده است که تنها در شش روز دفتر ۲۳ رسانه بین‌المللی و محلی در بمباران‌های ارتش اسرائیل منهدم شده است.  

تاکنون حدود ۲۰۰ نفر از ساکنان غزه از جمله ۵۵ کودک و ۳۳ زن در بمباران‌های جنگنده‌های اسراپیلی جان باخته‌اند و ۱۲۳۰ نفر مجروح شده‌اند.

در اسرائیل در جریان ۳۱۰۰ حمله راکتی حماس کشته شدند.

حماس و جهاد اسللامی اعلام کرده‌اند در مجموع ۲۰ نفر از شبه‌نظامیان این گروه‌ها در بمباران‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس اعلام سازمان ملل ۳۴ هزار نفر  از فلسطینی‌ها در طی بمباران‌ها خانه خود را از دست داده و آواره شده‌اند.

بیشتر بخوانید: