به‌گزارش رویترز، وزارت بهداشت هند، سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت / ۱۸ مه اعلام کرد که شمار کل مبتلایان به کرونا در این کشور پس از ثبت ۲۶۳ هزار و ۵۳۳ مورد جدید در یک روز، ۲۵ میلیون و ۲۳ هزار نفر شد.

در یک شبانه روز گذشته تعداد جان‌باختگان نیز به چهار هزار و ۳۲۹ مورد رسید که بی‌سابقه بود. شمار کل جان‌باختگان کرونا در هند به ۲۷۸هزار و ۷۱۹ نفر رسید.

هند پس از آمریکا دومین کشور در جهان است که تعداد مبتلایان آن از مرز ۲۵ میلیون نفر عبور می‌کند.

دولت گفته است حدود ۹۸ درصد جمعیت ۱,۳ میلیارد نفری هند مستعد ابتلا به کوویدـ۱۹ هستند.

دشواری کار با وقوع طوفان شدید در ایالت‌های غربی

در همین حال طوفان شدیدی که از شامگاه دوشنبه و بامداد امروز سه‌شنبه در مناطق ساحلی ایالت گجرات واقع در غرب هند رخ داد، دست‌کم ۲۰ کشته برجای گذاشت و واکسیناسیون کرونا را در این ایالت حداقل تا چهارشنبه آینده به حالت تعلیق درآورد. ایالت‌های کرالا، گوا و ماهاراشترا نیز دچار این طوفانِ ۱۸۵ کیلومتر در ساعت شدند.

در ایالت ماهاراشترا بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر و در ایالت گجرات حدود ۲۰۰ هزار نفر محل سکونت خود را ترک کرده‌اند و مسئولان تلاش می‌کنند مانع از گسترش هر چه بیشتر ویروس کوویدـ۱۹ در میان آن‌ها شوند.

ساندیپ ساگاله، یکی از مقام‌های ارشد احمدآباد، شهر اصلی گجرات، گفت: «ماسک برای افرادی که به پناهگاه‌ها منتقل شده‌اند تهیه شده و تلاش می‌شود فاصله اجتماعی حفظ شود.»

اگرچه آمار رسمی نشان می‌دهد موارد ابتلای جدید فروکش کرده‌، اما این نگرانی وجود دارد که گونه جدید و بسیار عفونی ویروس (B.1.617) که برای اولین بار در هند یافت شد، از کنترل خارج شود.

شمار مبتلایان به کوویدـ۱۹ در ایالت گجرات، محل تولد نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، از دوم ماه مه ۳۰ درصد افزایش داشته است. تعداد کل واکسن‌هایی که هفته گذشته در این ایالت تزریق شده بود، فقط ۱,۱ میلیون دوز بود که نیمی از کل واکسن‌های یک ماه قبل بود.

سونینا تومار، مسئول انرژی در ایالت گجرات گفته است ۸۱ بیمارستان ویژه بیماران مبتلا به کرونا، ۱۶ بیمارستان دیگر و ۱۹ کارخانه مخصوص پُر کردن اکسیژن با اختلال در تأمین برق روبه‌رو شده‌اند.

https://www.radiozamaneh.com/667749/

در ایالت ماهاراشترا یک هزار مورد مرگ بر اثر کوویدـ۱۹ در یک شبانه‌روز گزارش شد. این بالاترین تلفات در سراسر هند است. آمار دولتی نشان می‌دهد که میزان ابتلا در این ایالت طی دو هفته گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که سرعت واکسیناسیون در ماهاراشترا از زمان اوج شیوع در ماه آوریل ۳۰ درصد کاهش یافته است.

انجمن پزشکی هند اعلام کرده که از اول آوریل تاکنون ۲۶۹ پزشک در سراسر این کشور بر اثر کوویدـ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ۷۸ نفر از آن‌ها در ایالت بیهار بودند که بیشتر نقاط آن روستایی است.

رها کردن اجساد در رود «گنگ»

در همین حال، مردمی که وضعیت مالی خوبی ندارند نمی‌توانند هزینه سوزاندن اجساد نزدیکان خود را بپردازند. این هزینه نیز دو برابر افزایش پیدا کرده است. مردم فقیر اجساد بستگان خود را که بر اثر کرونا جان باخته‌اند در رودخانه رها می‌کنند و همین امر موجب شده تا رود «گنگ» از اجساد شناور بر روی آب پُر شده‌ است.

دولت هند تلاش می‌کند اجساد را از رودخانه بیرون بکشد. پلیس هم در حال تحقیق درباره صدها جسد رهاشده در رودخانه «گنگ» و یا دفن‌شده در گورهای ماسه‌ای دسته‌جمعی در سواحل این رود است.

به‌دلیل انتقادها از دولت هند در نحوه مدیریت همه‌گیری کوویدـ۱۹، براساس آمار مؤسسه نظرسنجی «مورنینگ کنسلت» آمریکا، محبوبیت نارندرا مودی به ۶۳ درصد کاهش یافته است و این کمترین میزان محبوبیت او از سال ۲۰۱۹ تاکنون است.

هند، بزرگترین تولیدکننده واکسن در جهان، یک ماه پیش صادرات واکسن کرونای خود را پس از اهدا یا فروش بیش از ۶۶ میلیون دوز متوقف کرد. منابع دولتی به رویترز گفته‌اند برای در اولویت قرار دادن نیازهای داخلی بعید است که صادرات عمده واکسن حداقل تا ماه اکتبر از سر گرفته شود.

مؤسسه سرُم، بزرگترین تولیدکننده واکسن در هند، گفته است که به تولید واکسن آسترازنکا ادامه می‌دهد و صادرات آن به کشورهای دیگر را تا پایان سال ادامه می‌دهد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که دولت او دست‌کم ۲۰ میلیون دوز واکسن کوویدـ۱۹ را تا پایان ماه ژوئن در اختیار کشورهای دیگر قرار خواهد داد. هند احتمالاً یکی از کشورهایی است که از این موقعیت بهره خواهد برد.