۶۰ نماینده پارلمان بریتانیا چهارشنبه ۱۹ مِه / ۲۹ اردیبهشت با امضای نامه‌ای از دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا خواستار حمایت دیپلماتیک از انوشه آشوری، شهروند ایرانی-بریتانیایی محبوس در زندان اوین شدند.

نمایندگان پارلمان بریتانیا از وزیر امور خارجه این کشور خواستند بنا به تابعیت بریتانیایی انوشه آشوری، به عنوان شهروند این کشور خدمت دیپلماتیک کنسولی به او ارائه شود.

انوشه آشوری، شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی از مرداد ماه ۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی در ایران بازداشت و در زندان اوین به سر می‌برد.

نمایندگان پارلمان بریتانیا این نامه را به درخواست وکلای انوشه آشوری به دومینک راب نوشته‌اند. وکلای انوشه آشوری طی درخواستی به تاریخ ۳۰ آوریل / ۱۰ اردیبهشت سال جاری، خواستار حمایت دیپلماتیک از شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران شده بودند.

نمایندگان پارلمان بریتانیا در این نامه یادآور شده‌اند که انوشه آشوری چهار سال است به صورت خودسرانه در زندان اوین نگهداری می‌شود و دادرسی عادلانه در حق او نقض شده، زیرا هیچ مدرکی در تایید محکومیت این شهروند دو تابعیتی وجود ندارد. آنها در این نامه تاکید کرده‌اند انوشه آشوری به دلیل موقعیت دو تابعیتی بودن توسط مقامات ایران به گروگان گرفته شده است.

اسم انوشه آشوری برای اولین در تاریخ پنجم شهریور ۱۳۹۸ یعنی دو سال پس از بازداشت‌اش در ایران مطرح شد. سخنگوی قوه قضاییه در این تاریخ اعلام کرد حکم دو نفر به نام‌های انوشه آشوری و علی جوهری به اتهام «جاسوسی برای موساد» صادر و تایید شده است.

بر اساس گفته‌های سخنگوی قوه قضائیه انوشه آشوری به اتهام جاسوسی برای اسرائیل ۱۰ سال زندان، دو سال حبس بابت تحصیل مال نامشروع و برگرداندن اموالی که از سرویس موساد اخذ کرده و استراد  ۳۳ هزار یورو پول به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران محکوم شده است.

شهرزاد ایزدی، همسر انوشه آشوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اتهام‌های مطرح شده علیه همسرش را «مضحک» خواند و گفت دادگاه او یک ساعت هم بیشتر طول نکشید. ایزدی در این باره گفت:

«ما آدم‌های خیلی معمولی هستیم. او یک روز به خرید رفت و دیگر برنگشت. برای کسی که بی‌گناه است، غیرقابل تصور است که ۱۰ سال برای کاری که نکرده در زندان بماند.»

انوشه آشوری سال گذشته در پیام صوتی که توسط همسرش شهرزاد ایزدی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت از بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا خواسته بود تا به وضعیت زندانیان ایرانی-بریتانیایی توجه کند:

«ما ناامیدانه به کمک شما نیاز داریم. از شما می‌خواهیم که اقدامی انجام دهید و من و دیگر شهروندان بریتانیایی را از زندان اوین بیرون بیاورید؛ جایی که تهدید کووید ۱۹ بیش از هر زمان دیگری است.»

انوشه آشوری ۶۷ سال دارد، مهندس و از مؤسسان شرکت تکنو خلاق و نماینده این شرکت در بریتانیا است. شرکت او در زمینه ساخت شبکه‌های فلزی با کاربرد در سازه‌ها و ساختمان‌ها تخصص دارد. او سال‌هاست در انگلیس زندگی می‌کند و در ماه اوت سال ۲۰۱۷ برای دیدار مادرش به ایران رفت و در آن‌جا به اتهام جاسوسی برای اسرائیل دستگیر شد در حالی‌که اعضای خانواده آشوری که در لندن به‌سر‌می‌برند می‌گویند او هیچ‌گاه فعالیت سیاسی نداشته و با مسائل سیاسی نیز آشنا نبوده است.

انوشه آشوری یکی از حداقل چهار ایرانی‌ـ‌بریتانیایی است که در بازداشت جمهوری اسلامی‌ است. مهران رئوف، فعال کارگری و نازنین زاغری راتکلیف، دیگر شهروندان ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران هستند

دستگیری دوتابعیتی‌ها در ایران در سال‌های گذشته افزایش یافته است.