پس از آن‌که مذاکرات بین‌افغان میان دولت افغانستان و طالبان متوقف شد و جو بایدن در آمریکا روی کار آمد، به‌جز آتش‌بس کوتاه به‌مناسبت عید فطر درگیری‌های نظامی بین نیروهای دولتی و طالبان افزایش یافت و جان غیرنظامیان بسیاری را گرفت.

این درگیری‌ها با خروج نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از اول ماه مه شدت بیشتری گرفته است. طالبان حملات خود را در مناطق مختلف افغانستان تشدید کرده و دو طرف از وارد کردن تلفات سنگین به یکدیگر سخن می‌گویند.

این نگرانی وجود دارد که حملات تازه ممکن است آغاز حملات بهاری طالبان باشد و احتمال دارد که با تکمیل روند خروج نیروهای ناتو از افغانستان، این حملات نیز باز هم بیشتر شود.

سقوط ولسوالی دولت‌شاه به دست طالبان

خبرهای منتشرشده از ولایت لغمان در همسایگی کابل حاکی از عقب‌نشینی نیروهای دولتی در مقابل حملات طالبان و سقوط ولسوالی دولت‌شاه در این ولایت است.

دولت‌شاه از چند روز پیش در محاصره طالبان قرار داشت. یک منبع آگاه پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت / ۲۰ مه به آریانانیوز گفت نیروهای مستقر در این ولسوالی پس از یک هفته مقاومت و ملحق نشدن نیروهای دیگر از مرکز، بامداد پنج‌شنبه به طالبان تسلیم شدند و دولت‌شاه به دست طالبان افتاد.

گلزار سنگروال، از اعضای شورای ولایتی لغمان نیز روز پنج‌شنبه به روزنامه ۸صبح افغانستان گفت این ولسوالی چهارشنبه شب، ۲۹ اردیبهشت / ۱۹ مه سقوط کرد.

سنگروال افزود نیروهای امنیتی تلفاتی نداشتند و عقب‌نشینی کردند. به‌گفته او در حال حاضر درگیری‌های نظامی در ولسوالی علیشنگ جریان دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز سقوط دولت‌شاه را تأیید کرده و گفته است تمامی نیروهای امنیتی گریخته‌اند.

در ۴۸ ساعت گذشته ۷ پایگاه امنیتی در ولسوالی الینگار نیز بدون درگیری به کنترل طالبان درآمده‌اند.

منابع محلی تأکید دارند که اگر به وضعیت امنیتی این ولایت توجه نشود ممکن است مناطق بیشتری به دست گروه طالبان سقوط کنند.

کشته شدن نیروهای امنیتی در ولایت زابل

در ولایت زابل نیز در دو رویداد جداگانه‌ ۷ نیروی امنیتی کشته و ۵ نفر دیگر از آن‌ها زخمی شدند.

عطاجان حق‌بیان، رئیس شورای ولایت زابل روز پنج‌شنبه گفت که گروه طالبان در نخستین ساعت این روز به یک پست بازرسی نیروهای امنیتی شهر قلات حمله کردند و ۵ تن از آن‌ها از جمله رئیس عملیاتی زابل را کشته و سه تن دیگر را زخمی کردند.

بر اثر انفجار یک مین کنار جاده‌ای نیز دو نفر از نیروهای امنیتی کشته و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند.

عطاجان حق‌بیان هشدار داد که اگر به وضعیت امنیت ولایت زابل توجه نشود، این ولایت نیز به دست گروه طالبان خواهد افتاد.

کشته شدن غیرنظامیان در ولایت هلمند

منابع امنیتی ولایت هلمند نیز امروز پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت / ۲۰ مه اعلام کردند که بر اثر انفجار مین کنارجاده‌ای در شهر لشکرگاه، مرکز این ولایت، یک خودرو حامل غیرنظامیان هدف قرار گرفت و ۹ غیرنظامی کشته شدند.

این رویداد در منطقه‌ بشران شهر لشکرگاه رخ داده است و در میان کشته‌شدگان کودکان و زنان نیز دیده می‌شوند. دو غیرنظامی دیگر نیز در این رویداد زخمی شدند.

منابع امنیتی هلمند گفته‌اند انتظار می‌رود که شمار قربانیان این حمله بیشتر شود.

هنوز شخص یا گروهی مسئولیت این حمله را به‌عهده نگرفته است، اما در بیشتر نقاط ولایت هلمند واقع در جنوب افغانستان نیروهای طالبان حضور و فعالیت گسترده‌ای دارند.

طالبان از اوایل زمستان سال گذشته به حملات خود در این ولایت شدت بخشیده‌اند.

انفجار و اعدام در ولایت غور

در ولایت غور شش غیرنظامی در دو رویداد جداگانه کشته شدند.

عبدالظاهر فیض‌زاده، والی غور از اعدام سه مسافر هزاره در شهر فیروزکوه، مرکز این ولایت به‌دست طالبان خبر داد.  به‌گفته او این رویداد روز گذشته (چهارشنبه) در مسیر بزرگراه غور – هرات در منطقه‌ بندباین شهر فیروزکوه رخ داده است.

به‌گفته فیض‌زاده طالبان این سه نفر را در منطقه تحت حاکمیت خود از خودرو مسافربری پایین کشیده و سپس در برابر دیدگان اعضای خانواده آن‌ها تیرباران کرده‌اند.

در تاریخ یکم اردیبهشت / ۲۱ آوریل سال جاری نیز طالبان چهار غیرنظامی را در اطراف ولسوالی دولتیار ولایت غور تیرباران کردند. این قربانیان هم هزاره‌تبار بودند.

در ولایت غور همچنین روز گذشته (چهارشنبه) دو انفجار مین در منطقه‌ تکبیرخانه جان سه غیرنظامی را گرفت.

روز سه‌شنبه نیز یک نظامی بر اثر انفجار مین کشته شد.

۱۰۰ هزار نفر آواره در افغانستان

بر اساس گزارش تازه دفتر هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) از آغاز سال جاری میلادی تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در افغانستان به دلیل جنگ و خشونت مجبور به فرار از مناطق و روستاهای محل زندگی خود شده‌اند و حدود نیمی از این تعداد از ولایت‌های شرقی و شمال شرقی افغانستان هستند.

این درحالی است که شمار آوارگان داخلی افغانستان سال گذشته در پایان ماه ژوئیه به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده بود.

براساس گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد از ماه ژانویه سال جاری به این سو در ۲۹ ولایت از مجموع ۳۴ ولایت افغانستان مردم از خانه‌های خود آواره شده‌اند. حدود ۶۰ درصد این آوارگان را کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند.

این دفتر سازمان ملل متحد در سال گذشته میلادی در مجموع حدود ۴۰۰ هزار نفر آواره داخلی در افغانستان را ثبت کرده بود. روشن نیست که چه تعدادی از آن‌ها هنوز هم آواره‌اند و چه تعدادی به مناطق اصلی خود بازگشته‌اند.

حملات طالبان در پی آغاز خروج نیروهای آمریکایی و ناتو شدت گرفته است. روز گذشته (چهارشنبه) فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که تاکنون ۱۳ تا ۲۰ درصد نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان خارج شده‌اند.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اول ماه مه سال جاری آغاز شد و تا ۱۱ سپتامبر ادامه خواهد داشت. پیش از خروج، ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی در افغانستان حضور داشتند.