این خبر در صبح روز دوم خرداد منتشر شد: مقامات محلی در استان اصفهان وقوع انفجار در مجتمع صنایع شیمیایی نارگستر سپاهان در این استان را تایید کردند. به گفته آن‌ها در جریان این حادثه که بامداد یکشنبه دوم خرداد رخ داد، نُه تن مصدوم شده‌اند.

ایلنا به نقل از «منابع کارگری» در اصفهان نوشت که انفجار در کارخانه صنایع شیمیایی نارگستر سپاهان در حوالی ساعت ۳ و ۳۶ دقیقه بامداد روز یکشنبه رخ داده و بر اثر آن ۹ کارگر زخمی شده‌اند. زخمی‌ها به بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر منتقل شدند.

عباس عابدی سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان هم وقوع انفجار و تعداد زخمی‌ها را تایید کرد. مجتمع صنایع شیمیایی  نارگستر سپاهان ظاهرا و رسما مواد ناریه – مواد منفجره صنعتی و تجاری و ترقه‌های تفریحی – تولید می‌کند.

حال این خبر پخش شده که این مجتمع پهپاد تولید می‌شود. گاردین انفجار روز یکشنبه در کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین در اصفهان را ربط است به یک خبر دیگر: حمایت نظامی ایران از حماس با فرستادن پهپاد به داخل حریم هوایی اسرائیل.

ربط دو موضوع برپایه همزمانی

روزنامه گاردین روز یکشنبه دوم خرداد/ ۲۳ مه، دو خبر را کنار هم نهاد: انفجار صبح یکشنبه در کارخانه‌ای در اصفهان که هواپیماهای بدون سرنشین تولید می‌کند و صحبت‌های سه روز پیش بنیامین نتانیاهو که گفت ایران به حماس پهباد می‌دهد.

روز پنجشنبه، ۲۰ مه نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، در کنفرانسی خبری بقایای یک پهپاد را نشان داد و گفت که این هواپیمای بدون سرنشین ساخت ایران و مجهز به مواد منفجره است. او گفت که این پهپاد از مرز هوایی عراق و یا سوریه برای حمایت از حماس وارد مرز هوایی اسرائیل شده و دفاع هوایی اسرائیل آن را ساقط کرده است.

گاردین نوشته است که محل انفجار صبح یکشنبه در کارخانه‌ای  است که در مجموعه صنایع شیمیایی نارگستر سپاهان در شاهین شهر اصفهان قرار دارد و متعلق به شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هِسا) است. هسا متعلق به سازمان صنایع هوایی ایران است که در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار تأسیس شده و در شاهین‌شهر (کیلومتر ۷ جاده علویجه) قرار دارد.

مقامات ایرانی که در این مورد صحبت کرده‌اند تا کنون خبر انفجار را محدود به صنایع شیمیایی نارگستر سپاهان که به گفته آنها تولیدکننده ترقه است اعلام کرده‌اند.

هیچ مقام رسمی‌ای در ایران تا این لحظه توضیحات بیشتری در مورد علت بروز این انفجار نداده است. اسرائیل در مورد اقدامات و انفجارهای گذشته که در داخل ایران به عنوان واکنش انتقامی اسرائیل قلمداد شده معمولا واکنشی نشان نداده است.

تعویق نشست خبری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

گاردین در همان مطلبی که به موضوع انفجار در کارخانه «تولید پهپاد» پرداخته، نوشته است که گزارش‌های متناقضی درباره اینکه آیا مقامات ایرانی به بازرسان هسته‌ای سازمان ملل اجازه دسترسی به سایت‌های هسته‌ای ایران را می‌دهند منتشر شده است.

پیش از این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در حال رایزنی با ایران در خصوص تمدید توافق با ایران برای دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران است.

روز یکشنبه قرار بود که رافائل گروسی، رئیس سازمان بازرسی هسته‌ای سازمان ملل یک نشست مطبوعاتی درباره رایزنی‌ها برای تمدید قرار ایران و آژانس برگزار کند که این نشست خبری به روز دوشنبه موکول شد.

تمدید این قرار بین ایران و آژانس برای دادن فرصت به مذاکره کنندگان در وین برای تکمیل گفت‌وگوها در مورد احیای توافق هسته‌ای مهم است. توافق سه ماهه قبلی بین ایران و آژانس برای دسترسی بازرسان آژانس به سایت‌های هسته‌ای ایران منقضی شده است.

طبق توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازرسان این سازمان با وجود منقضی شدن قرار، همچنان حق دسترسی به سایت‌های مهم هسته‌ای ایران را دارند. اما با منقضی شدن توافق بین ایران و آژانس، مقام‌های ایران می‌توانند بر اساس ضرب‌الاجل‌هایی که مشخص کرده‌اند، دسترسی را محدود کنند.

پش‌تر، فرض بر این بود که با پایان یافتن ضرب‌الاجل سه ماهه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و منقضی شدن قرار حق دسترسی، این احتمال وجود دارد که در حالی که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای در وین در جریان است، ایران تفاهم قبلی با آژانس را حداقل یک ماه دیگر تمدید کند.